post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_fgd2wp_old_node_id": "2796",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c"
},
"id": 7981,
"ID": 7981,
"post_author": "2041",
"post_content": "F\u00f6r en tid sedan ville jag unders\u00f6ka om l\u00e4rares och elevers normer kring ledning och stimulans i klassrummet skiljde sig \u00e5t p\u00e5 en av <\/span><\/span><\/span>sfi<\/span><\/span><\/span>-<\/span>skolorna jag jobbar.<\/span> En film jag \u00e4lskar \u00e4r D\u00f6da poeters s\u00e4llskap. <\/span>I filmen kommer en ny l\u00e4rare till en gammal traditionell internatskola. Under f\u00f6rsta lektionen ber l\u00e4raren sina elever att dra ut sidorna i l\u00e4roboken. <\/span>L\u00e4rarens syfte \u00e4r att f\u00e5 sina elever att t\u00e4nka fritt \u2013 hellre \u00e4n r\u00e4tt. Den ideala l\u00e4raren framst\u00e4lls som <\/span>n\u00e5gon som skapar en klassrumskultur byggd p\u00e5 j\u00e4mlikhet mellan elever och l\u00e4rare<\/span>, p\u00e5 kooperativt l\u00e4rande snarare \u00e4n individualiserat och p\u00e5 relationellt l\u00e4rande snarare \u00e4n instrumentellt. <\/span>Eleverna reagerar med f\u00f6rtjusning och i filmen f\u00e5r vi f\u00f6lja elevers individuella utveckling till vuxna ansvarstagande individer. Det \u00e4r den modernistiska idealbilden av l\u00e4raren och l\u00e4randet som lyfts fram i filmen. Bort med t<\/span>raditionell <\/span>katederundervisning,<\/span> bort med all struktur som de gamla<\/span> <\/span>l\u00e4rob\u00f6ckerna gav, <\/span>bort med faktakunskaperna och in med det fria t\u00e4nkandet.<\/span><\/span><\/span>
<\/span><\/span><\/span><\/p>Det modernistiska l\u00e4raridealet har under det senaste decenniet kommit att ifr\u00e5gas\u00e4ttas alltmer. Det kanske inte \u00e4r s\u00e5 dumt med <\/span><\/span><\/span>studiero<\/span><\/span><\/span> och trygghet genom <\/span>s<\/span>trukturerade lektioner och ett v\u00e4nligt auktoritativt ledarskap i klassrummet? Kanske finns det <\/span>fler f\u00e4rger i <\/span><\/span><\/span>spektrat<\/span><\/span><\/span> \u00e4n antingen eller, dvs fler modeller \u00e4n antingen traditionell undervisning eller modernistisk.<\/span><\/span><\/span>
<\/span><\/span><\/span><\/p>Jag blev i alla fall nyfiken p\u00e5 om l\u00e4rares och elevers normer kring <\/span>ledning och stimulans <\/span>skiljde sig \u00e5t p\u00e5 min skola. S\u00e5 jag konstruerade en enk\u00e4t med fr\u00e5gest\u00e4llningar som jag tyckte verkade valida f\u00f6r fr\u00e5gan. <\/span>Enk\u00e4tfr\u00e5gorna utgick fr\u00e5n f\u00f6ljande faktorer. (En faktoranalys visade att 6 faktorer t\u00e4ckte upp variansen i svaren p\u00e5 ett gott s\u00e4tt).<\/span><\/span><\/span><\/span><\/p>- auktorit\u00e4rt\/demokratiskt ledarskap, <\/span><\/span> <\/span><\/span><\/span><\/li>
- individualiserat\/kooperativt l\u00e4rande samt <\/span><\/span><\/span><\/span> <\/span><\/span><\/span><\/li>
- instrumentellt\/relationellt l\u00e4rande.<\/span><\/span><\/span><\/span><\/li><\/ul>
<\/span><\/p><\/span><\/span><\/span><\/span>F\u00f6rklaring av aspekterna<\/h2>Auktorit\u00e4rt \/ demokratiskt ledarskap<\/span><\/span>: I allt ledarskap finns en maktbalans mellan ledare och de som leds. I skolans historia har normer kring ledarskap i klassrummet f\u00f6r\u00e4ndrats fr\u00e5n en positiv syn p\u00e5 auktorit\u00e4rt ledarskap till synen att ledarskapet i klassrummet ska bygga p\u00e5 ett samf\u00f6rst\u00e5nd mellan l\u00e4raren och eleverna, d\u00e4r man i dialog kring styrdokument, pedagogiska metoder och kunskapsstoff n\u00e5r fram till ett mer demokratiskt pr\u00e4glat l\u00e4rande. I ett klassrum med s\u00e5dan dialog st\u00e4lls h\u00f6gre krav p\u00e5 elevernas f\u00f6rm\u00e5ga att bidra till l\u00e4randet och till konstruktivt samtalande.<\/span><\/span><\/p><\/span><\/p>Individualiserat \/ kooperativt l\u00e4rande:<\/span><\/span> I den h\u00e4r aspekten s<\/span>atte <\/span>jag f\u00f6rv\u00e4ntningar \/ normer kring ett l\u00e4rande riktat mot just enskilda elevers individuella l\u00e4rande <\/span>i motsats till ett kooperativt l\u00e4rande d\u00e4r f\u00f6rv\u00e4nt<\/span>n<\/span>ingarna \/ normerna \u00e4r att l\u00e4randet ska bygga p\u00e5 ett utbyte av <\/span>tankar, erfarenheter och kunskaper s\u00e5v\u00e4l l\u00e4rare och elever emellan som elever sinsemellan.<\/span> I ett individualiserat l\u00e4rande ligger ocks\u00e5 normer kring att en bra l\u00e4rare ger individuell st\u00f6ttning genom individuellt inriktade extra anpassningar ist\u00e4llet f\u00f6r att genomf\u00f6ra en klassrumsundervisning som i sin helhet ger alla dessa extra anpassningar.<\/span><\/span><\/span><\/span>
<\/span><\/span><\/span><\/span><\/p>Instrumentellt \/ relationellt l\u00e4rande:<\/span><\/span> I den h\u00e4r aspekten satte jag f\u00f6rv\u00e4ntningar \/ normer kring <\/span>goda <\/span>relationer till l\u00e4raren <\/span>och god kamratlig anda i klassrummet i motsats till ett mer stoffinriktat l\u00e4rande.<\/span><\/span><\/span><\/span><\/p><\/span><\/span><\/span><\/span>Resultat<\/h2><\/span><\/p>Det visade sig att <\/span>e<\/span>levgruppe<\/span>rna<\/span> i h\u00f6gre utstr\u00e4ckning \u00e4n l\u00e4rargruppen <\/span>tycktes <\/span>utg\u00e5 fr\u00e5n normen att en bra l\u00e4rare \u00e4ger och f\u00f6rdelar ordet i klassrummet. De ser <\/span>med andra ord <\/span>hellre en traditionell<\/span> katederundervisning och ett <\/span>(<\/span>v\u00e4nligt<\/span>)<\/span> auktoritativ<\/span>t<\/span> ledarskap i klassrummet.<\/span><\/span><\/span><\/p>Vad g\u00e4ller de tv\u00e5 andra aspekterna fanns inga <\/span>signifikanta <\/span>skillnader<\/span>. D\u00e4remot fanns en <\/span>signifikant <\/span>skillnad i fr\u00e5gest\u00e4llning som ber\u00f6rde vikten av texter och bilder som engagerar. H\u00e4r tycktes det som att l\u00e4rarna utgick fr\u00e5n att en god l\u00e4rare v\u00e4ljer texter och bilder som insp<\/span>irerar just den elevgrupp de har framf\u00f6r sig, emedan eleverna i h\u00f6gre utstr\u00e4ckning ist\u00e4llet fokuserade<\/span> <\/span>p\u00e5 huruvida texterna gav dem de kunskaper de \u00f6nskade utveckla.<\/span><\/span><\/span><\/span>
<\/span><\/span><\/span><\/p>Analys<\/span><\/span><\/h2>Nu var antalet som svarade p\u00e5 min enk\u00e4t inte tillr\u00e4ckligt m\u00e5nga f\u00f6r att jag ska kunna dra n\u00e5gra alltf\u00f6r drastiska slutsatser av resultaten. Men resultatet kan i alla fall anv\u00e4ndas som underlag f\u00f6r vidare samtal. Vad inneb\u00e4r det f\u00f6r elevernas l\u00e4rande om de f\u00f6rv\u00e4ntningar de har p\u00e5 god ledning och stimulans i ett klassrum skiljer sig fr\u00e5n l\u00e4rarnas? Jag antar att en elev som f\u00e5r vara i ett klassrum, d\u00e4r den inte k\u00e4nner sig riktigt bekv\u00e4m med l\u00e4rarstilen inte l\u00e4r sig fullt lika snabbt som en elev vars l\u00e4rare \u00e4r precis som eleven vill och f\u00f6rv\u00e4ntar sig. Eleverna som svarade p\u00e5 enk\u00e4ten l\u00e4ste forts\u00e4ttningskurs p\u00e5 SFI. De har allts\u00e5 med sig erfarenheter fr\u00e5n andra skolkulturer. De \u00e4r pr\u00e4glade av andra samh\u00e4llssystem och normer f\u00f6r l\u00e4rande \u00e4n vad deras l\u00e4rare oftast \u00e4r. De ska ocks\u00e5 in i ett annat slags arbetsliv \u00e4n de (oftast) \u00e4r vana vid sedan tidigare. Finns det d\u00e4rf\u00f6r en l\u00e5ngsiktig vinst f\u00f6r dessa individers integration att de redan under tiden p\u00e5 sfi f\u00e5r m\u00f6ta det nya landets ibland n\u00e5got annorlunda syn p\u00e5 l\u00e4randegemenskaper och utvecklingsprocesser - \u00e4ven om det eventuellt skulle inneb\u00e4ra att deras l\u00e4rande av det svenska spr\u00e5ket drar ut n\u00e5got p\u00e5 tiden?<\/span><\/span><\/p>",
"post_date": "2021-11-13 22:28:55",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "N\u00e4r klassrumsideal krockar",
"post_type": "blog",
"slug": "nar-klassrumsideal-krockar",
"_fgd2wp_old_node_id": "2796",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2021-11-13 22:28:55",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "nar-klassrumsideal-krockar",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2021-11-13 22:28:55",
"post_modified_gmt": "2021-11-13 22:28:55",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/lisa-svensson\/20211113\/nar-klassrumsideal-krockar\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish",
"type": {
"slug": "blog",
"name": "blog",
"label": "Bloggar",
"labels": {
"name": "Bloggar",
"singular_name": "Blogg",
"add_new": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"add_new_item": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"edit_item": "Redigera Blogginl\u00e4gg",
"new_item": "New Blogg",
"view_item": "View Blogg",
"view_items": "View Bloggar",
"search_items": "Search Blogg",
"not_found": "No Blogg found",
"not_found_in_trash": "No Blogg found in Trash",
"parent_item_colon": null,
"all_items": "Bloggar",
"archives": "Bloggar",
"attributes": "Inl\u00e4ggsattribut",
"insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll",
"uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg",
"featured_image": "Utvald bild",
"set_featured_image": "Ange utvald bild",
"remove_featured_image": "Ta bort utvald bild",
"use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild",
"filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista",
"filter_by_date": "Filtrera efter datum",
"items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista",
"items_list": "Inl\u00e4ggslista",
"item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.",
"item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.",
"item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.",
"item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.",
"item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.",
"item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk",
"item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.",
"menu_name": "Blogg",
"name_admin_bar": "Blogg"
},
"description": "Anv\u00e4nd f\u00f6r bloggar f\u00f6r fler personer. Varje anv\u00e4ndare f\u00e5r en personlig blogg.",
"public": true,
"hierarchical": false,
"exclude_from_search": false,
"publicly_queryable": true,
"show_ui": true,
"show_in_menu": true,
"show_in_nav_menus": true,
"show_in_admin_bar": true,
"menu_position": null,
"menu_icon": null,
"capability_type": "blog",
"map_meta_cap": true,
"register_meta_box_cb": null,
"taxonomies": [
"post_tag",
"verksamheter",
"amnen",
"tema",
"kommuner"
],
"has_archive": true,
"query_var": "blog",
"can_export": true,
"delete_with_user": false,
"template": [],
"template_lock": false,
"_builtin": false,
"_edit_link": "post.php?post=%d",
"cap": {
"edit_post": "edit_post",
"read_post": "read_post",
"delete_post": "delete_post",
"edit_posts": "edit_blogs",
"edit_others_posts": "edit_others_blogs",
"delete_posts": "delete_blogs",
"publish_posts": "publish_blogs",
"read_private_posts": "read_private_blogs",
"read": "read",
"delete_private_posts": "delete_private_blogs",
"delete_published_posts": "delete_published_blogs",
"delete_others_posts": "delete_others_blogs",
"edit_private_posts": "edit_private_blogs",
"edit_published_posts": "edit_published_blogs",
"create_posts": "edit_blogs"
},
"rewrite": {
"slug": "blog",
"with_front": true,
"pages": true,
"feeds": true,
"ep_mask": 1
},
"show_in_rest": true,
"rest_base": null,
"rest_namespace": "wp\/v2",
"rest_controller_class": null,
"rest_controller": null
},
"_thumbnail_id": false,
"excerpt": false
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2017",
"user_login": "snms00",
"user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1",
"user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6",
"user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se",
"user_url": "",
"user_registered": "2013-11-06 10:35:50",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "snms00"
},
"ID": 2017,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
10783,
10819,
10398
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}