post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_thumbnail_id": "7381",
"_fgd2wp_old_node_id": "2126",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"youtube": {
"title": "e6uUO-jJK9Y",
"url": "",
"target": "_blank"
},
"_youtube": "field_61d462b8ccb96",
"video_url": "https:\/\/www.youtube.com\/watch?v=e6uUO-jJK9Y"
},
"id": 7382,
"ID": 7382,
"post_author": "2073",
"post_content": "Om en vecka \u00e4r jullovet i full fart. F\u00f6r m\u00e5nga av oss \u00e4r det en bild av ledighet, familjemys och aktiviteter men f\u00f6r en del barn inneb\u00e4r det en resa inneh\u00e5llandes tv\u00e5ng och kontroll. I skolan \u00e4r det v\u00e4rt att vara uppm\u00e4rksam p\u00e5 signaler om vilseledande \u00e4ktenskapsresa inf\u00f6r varje lov. Sommarlovet \u00e4r l\u00e4ngre, men \u00e4ven under jullovet f\u00f6rekommer planerade \"\u00e4ktenskapsresor\". N\u00e4r det g\u00e4ller hedersrelaterat v\u00e5ld och f\u00f6rtryck handlar det ofta som yrkesverksam om att tyda signaler hos barnet, samt att vara nyfiken och st\u00e4lla konkreta fr\u00e5gor. Har du en elev som du \u00e4r orolig f\u00f6r och en l\u00e4ngre utomlandsresa stundar, v\u00e5ga fr\u00e5ga barnet om resan. Vad \u00e4r syftet med resan? \u00c4r barnet oroligt inf\u00f6r resan? Hur ser det ut med \u00e4ktenskap i familjen, f\u00e5r han\/hon v\u00e4lja sj\u00e4lv? Ibland kan det k\u00e4nnas som att man klampar runt i n\u00e5got man inte ska klampa runt i, men f\u00f6r det utsatta barnet s\u00e5 \u00e4r det exakt vad de v\u00e4ntar p\u00e5: att en vuxen ska se och bekr\u00e4fta att det som p\u00e5g\u00e5r inte \u00e4r ok. <\/p>
Det finns de barn som sj\u00e4lva s\u00f6ker hj\u00e4lp hos skolpersonal. Om det h\u00e4nder g\u00e4ller det att vara beredd p\u00e5 att m\u00f6ta barnet i detta. L\u00e4nsstyrelsen \u00d6sterg\u00f6tland har via hedersf\u00f6rtryck.se<\/a> tagit fram n\u00e5gra punkter att luta sig mot:
<\/p>- Ha samtalet med den unge sj\u00e4lv.<\/em><\/li>
- Lyssna p\u00e5 elevens ber\u00e4ttelse.<\/em><\/li>
- Kontakta elevh\u00e4lsan och skolledning om du bed\u00f6mer att det f\u00f6religger risk f\u00f6r att eleven kan komma att fara illa. Detta m\u00e5ste du ta upp med eleven.<\/em><\/li>
- Skolledningen g\u00e5r eventuellt vidare till socialtj\u00e4nsten.<\/em><\/li>
- Fakta \u00e4r viktigt \u2013 anteckna alltid det ni pratar om under samtalen.<\/em><\/li>
- Om sms, bilder, chattkonversationer eller annat finns mellan dig och eleven, se till att spara allt.<\/em><\/li>
- Fakta om det eleven \u00e4r orolig f\u00f6r, eventuella hot, r\u00e4dslor, signaler och oro f\u00f6r vad som kan h\u00e4nda.<\/em><\/li>
- Viktigt att spara ledighetsans\u00f6kan fr\u00e5n skolan, f\u00f6r att se vilket sk\u00e4l man har angivit<\/em><\/li>
- \u00d6verv\u00e4g noga vad en kontakt med v\u00e5rdnadshavare skulle kunna inneb\u00e4ra f\u00f6r eleven n\u00e4r det finns oro kring barnet\/den ungas situation.<\/em><\/li>
- Har rutiner f\u00f6r scenarier som att en elev inte kommer tillbaka efter ett lov.<\/em><\/li><\/ul>
<\/em><\/p>Utifr\u00e5n denna lista skulle vi vilja betona vikten av att ta samtalet sj\u00e4lv och vidh\u00e5lla kontakten. Om ett barn \u00f6ppnar upp sig f\u00f6r en person, s\u00e5 \u00e4r oftast denna personen utvald. D\u00e5 g\u00e4ller det att inte sl\u00e4ppa det f\u00f6rtroendet, \u00e4ven om man k\u00e4nner sig os\u00e4ker. H\u00e4nder detta kan man t\u00e4nka: ta en kopp kaffe! Stanna upp, t\u00e4nk p\u00e5 hur du ska forts\u00e4tta m\u00f6ta barnet i fr\u00e5ga, be om hj\u00e4lp av elevh\u00e4lsoteamet och d\u00e4refter upptar du samtalet med barnet. Man vill g\u00e4rna d\u00e4r och d\u00e5 hantera situationen s\u00e5 snabbt som m\u00f6jligt, men ist\u00e4llet f\u00f6r att g\u00f6ra f\u00f6rhastade beslut. Stanna upp, ta en kopp kaffe, t\u00e4nk igenom och forts\u00e4tt samtalet. Men det \u00e4r du som beh\u00f6ver g\u00f6ra det, om barnet har valt ut dig. V\u00e5ga st\u00e5 kvar!<\/p>
Som skolpersonal har vi alltid anm\u00e4lningsplikt och det \u00e4r viktigt att alla p\u00e5 skolan k\u00e4nner till rutinen kring anm\u00e4lan. Man ska alltid anm\u00e4la om man har en oro f\u00f6r ett barns v\u00e4lm\u00e5ende, samtidigt \u00e4r det viktigt att inte bara sl\u00e4ppa. \u00c4ven om anm\u00e4lan \u00e4r gjord, se \u00f6ver vilka insatser skolan kan bist\u00e5 med samt forts\u00e4tta ha kontakt med barnet.<\/p>
<\/p>
Ibland \u00e4r det s\u00e5 pass illa att man som skolpersonal f\u00e5r k\u00e4nnedom om resan v\u00e4ldigt t\u00e4tt inp\u00e5 avf\u00e4rd. Du ska sj\u00e4lvklart g\u00f6ra en orosanm\u00e4lan, men det kan ocks\u00e5 vara s\u00e5 att detta \u00e4r sista dagen du ser barnet. D\u00e5 kan f\u00f6ljande check-lista vara ett st\u00f6d f\u00f6r dig och barnet, samt g\u00f6ra det m\u00f6jligt f\u00f6r barnet att ha en plan:<\/p>
<\/p>
Checklista att jobba med!<\/em><\/p>M\u00e5ste hon\/han \u00e5ka? Finns det n\u00e5gon kvarh\u00e5llande faktor, som f\u00f6r\u00e4ldrarna tycker \u00e4r viktigt. Extra skola, jobba eller annat. <\/em><\/p>\u00c4r personen svensk medborgare? <\/em><\/p>Prata med personen om riskerna. <\/em><\/p> <\/em><\/p>R\u00e5d till ungdomen:<\/em><\/p>Ta med telefonnummer\/e-postadress till den person hos socialtj\u00e4nsten eller polisen som du talat med, eller till n\u00e5gon kontaktperson i Sverige som du kan lita p\u00e5.<\/em><\/p>Ta med mobil och ett extra SIM-kort.<\/em><\/p>Skriv ned\/l\u00e4r dig utantill telefonnummer\/e-postadress till svenska ambassaden eller konsulatet i det land du kommer resa till.<\/em><\/p>Skriv ned kontaktuppgifter till eventuella sl\u00e4ktingar eller v\u00e4nner i landet dit du \u00e5ker, som du tror kan vara beredda att hj\u00e4lpa dig.<\/em><\/p>Datum f\u00f6r \u00e5terresa? Kontakta socialtj\u00e4nsten\/polisen om hen inte kommer hem. Kontakta ambassaden.<\/em><\/p>Ta kopia p\u00e5 pass \u2013 f\u00f6rvara hos n\u00e5gon du litar p\u00e5 i Sverige.<\/em><\/p>E-postadress \u2013 registrera en hemlig adress som du och en st\u00f6dperson har l\u00f6senordet till.<\/em><\/p>Skaffa information om vilka lagar som g\u00e4ller f\u00f6r exempelvis \u00e4ktenskap och vilken hj\u00e4lp du kan f\u00e5 i det land du ska resa till. Du kan ringa till utrikesdepartementet eller till en frivilligorganisation.<\/em><\/p>Om en ungdom som \u00e4r svensk eller har uppeh\u00e5llstillst\u00e5nd, g\u00e5r det att f\u00e5 ett interimistiskt pass utan f\u00f6r\u00e4ldrars tillst\u00e5nd. Denne m\u00e5ste sj\u00e4lv skriva till socialtj\u00e4nsten.<\/em><\/p> <\/p>
F\u00f6rs\u00f6k att ha denna checklista i bakhuvudet n\u00e4r det g\u00e4ller hedersrelaterat v\u00e5ld och f\u00f6rtryck, samt \u00e4ktenskapsresor. Det kan vara s\u00e5 att det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna n\u00e5gra av dessa punkter rent allm\u00e4nt till alla barn. B\u00e5de f\u00f6r att hj\u00e4lpa ett utsatt barn men \u00e4ven ge r\u00e5d och st\u00f6d till barn som har kompisar som riskerar att bli bortgift. V\u00e5ga visa barnen att kunskaperna finns f\u00f6r att inge f\u00f6rtroende hos dem.<\/p>
Gl\u00f6m inte, beh\u00f6ver du r\u00e5dfr\u00e5ga n\u00e5gon: ring st\u00f6dlinjen!<\/p>
<\/p>
<\/p>
<\/p>
\/Lina och Marl\u00e9ne<\/p>",
"post_date": "2017-12-19 07:50:49",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "Barn\u00e4ktenskap och \u00e4ktenskapsresa: Inf\u00f6r lov!",
"post_type": "blog",
"slug": "barnaktenskap-och-aktenskapsresa-infor-lov",
"_thumbnail_id": "7381",
"_fgd2wp_old_node_id": "2126",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"youtube": {
"title": "e6uUO-jJK9Y",
"url": "",
"target": "_blank"
},
"_youtube": "field_61d462b8ccb96",
"video_url": "https:\/\/www.youtube.com\/watch?v=e6uUO-jJK9Y",
"post_date_gmt": "2017-12-19 07:50:49",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "barnaktenskap-och-aktenskapsresa-infor-lov",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2017-12-19 07:50:49",
"post_modified_gmt": "2017-12-19 07:50:49",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/mednyaogon\/20171219\/barnaktenskap-och-aktenskapsresa-infor-lov\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish"
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2044",
"user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl",
"user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/",
"user_nicename": "jennelie-ortendahl",
"user_email": "ortendahljennelie@gmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2015-08-19 13:27:19",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl"
},
"ID": 2044,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
11713,
11344,
11706
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}