picture-902-1457522339.jpg

Blogg

The best is yet to come!

En kreativ själ, med största fokus på barn och ungdomar och hur jag kan bidra till att göra skolan till ett meningsfullt sammanhang i en orolig värld.Jag är utbildad och legitimerad lärare i engelska och psykologi mot gymnasiet. Min arbetsplats…

En kreativ själ, med största fokus på barn och ungdomar och hur jag kan bidra till att göra skolan till ett meningsfullt sammanhang i en orolig värld.

Jag är utbildad och legitimerad lärare i engelska och psykologi mot gymnasiet. Min arbetsplats är Ferlinskolan i Filipstad där jag undervisar i engelska  åk 7-9. Jag älskar mitt jobb, jag älskar eleverna och drivs av en aldrig sinande nyfikenhet och skaparlust. 

Jag tror mycket på att försöka göra engelskan så "verklig" som möjligt och mina kunskaper grundar sig i en livslång fascination och kärlek till det engelska språket samt mina erfarenheter av att ha bott i England som ung. 

SUMMER BUCKET LIST!

En sista uppgift för terminen, som jag ska testa i de klasser jag har i engelska: att skapa en lista på upplevelser att satsa på i sommar.

Nyligen fick jag frågan om jag funderat på ”läxor” över sommaren. Det hade jag inte, men däremot hade jag snappat upp att vissa lärare ger sina elever en lista på upplevelser de vill att eleverna ska se till att få under sommaren, som typ bada och vara ute mycket. Tanken som såddes har nu grott under ett par veckor, parallellt med funderingarna på vad jag själv vill få ut av sommaren som står inför dörren, och dessa funderingar ledde fram till idén ”summer bucket list”.

Mitt fokus ligger på att försöka komma ifrån den växande trenden att sitta med böjd nacke med blicken fastklistrad på en iPhone. Effekterna av den här trenden blir kanske extra tydligt i skolans värld: ökad ”skärmtid” skapar en slags lathet hos oss människor vilket gör att för många blir det allt svårare att orka hålla fokus på något så krävande som att läsa en bok eller umgås face to face utan teknologi. Dessutom skapar det en inre stress och en rastlöshet hos många, och vardagen blir en ständig jakt på bekräftelse och snabba belöningar. Att det skapar ett beroende är det ju ingen tvekan om, det kunde man tydligt se i niornas uppsatser i engelska nationella provet i år, där temat var just media och hur användandet av olika medier förändrats och hur det påverkar oss människor. Sorgligt men sant.

Jag förväntar mig inte att jag ska åstadkomma några underverk (läs: eleverna är mobilfria hela sommaren, skuttar ut i skog och mark, tittar på stjärnorna på natten, tältar, och tackar mig för den underbara idén!) men kanske kan jag så ett frö hos eleverna: vad vill de ha upplevt när skolan börjar igen i höst? Själv drömmer jag om att komma tillbaka utvilad, harmonisk, med lagom solbränd hud och själen full av härliga upplevelser från en lång härlig sommar; rustad för den långa mörka vintern. Men hur gör man då, om man vill skapa lite sundare vanor för kropp och själ? Det är här ”Summer bucket list” kommer in i bilden.

En bucket list är normalt en lista på saker man vill hinna med under sitt liv; i filmen ”The bucket list” med Morgan Freeman och Jack Nicholson får båda huvudrollsfigurerna beskedet att de har ca ett halvår kvar att leva. Det leder till att de gör en lista på saker de vill hinna med att göra innan de dör; de hoppar fallskärm och gör en massa galna upptåg under sin korta tid kvar här på jorden. Nu hade jag ju inte tänkt mig en sådan typ av lista; det bör ju vara genomförbara aktiviteter/upplevelser. Dessutom känns det viktigt att ta upp att det är ingen tävling om vem som gör de coolaste grejerna eller vem som bockar av flest grejer på sin lista. Man kan välja själv hur viktig den blir och hur mycket man väljer att göra. Det får ju inte bli en stress eller ett tvång – men den kan finnas som en inspiration för de som vill, och kanske kan det vara skönt att ha den om sommaren känns alltför lång.

Förhoppningsvis kan det bli en meningsfull lektionsaktivitet under de där sista lektionerna på terminen, när betygen är satta och varken lärare eller elever orkar jobba ”som vanligt”. Den här uppgiften passar extra bra i åttan där vi jobbat med temat ”Health” nästan hela vårterminen och pratat mycket om olika aspekter av hälsa. Jag kommer att servera hundratals tips på vad som kan vara med på listan, och uppmuntra eleverna att ta med sånt som de inte brukar syssla med. Testa något nytt, lär känns en nya människa, undvik skärmar, utforska, var mycket utomhus, var nyfiken, gör en god gärning för någon. Allt för att ge själen en liten boost och för att skapa fina sommarminnen. Till hjälp tog jag Pinterest; där hittar jag inspiration till det mesta och hittade massor av befintliga ”bucket lists”. Perfekt!

Eleverna får självklart med sig sina summer bucket lists hem under sommaren, men kanske vore det en bra idé att göra kopior så att man kan följa upp och återkoppla när höstterminen börjar. Spännande!

Vad skulle finnas med på din Summer bucket list? Kommentera gärna!

PS- Jag kommer iallafall vara mycket ute i skogen i sommar, det är där jag mår som allra bäst!

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg