Blogg
Som jag bloggat om tidigare är forskningen tydlig när det gäller relationens betydelse för elevernas utveckling och resultat. Nu har en ny termin dragit igång och kanske är de relationsskapande momenten tydligare och mer medvetna den här tiden? Eller inte?
Med ett nytt jobb och nya elever har min första tid på läsåret haft stort fokus på nya relationer. Även om jag har bytt jobb till min tidigare arbetsplats är jag och flera av eleverna helt nya för varandra. Det har skapat en möjlighet för mig att se hur jag gör när jag inleder en ny relation med en ny elev. Det har jag reflekterat kring lite extra sen skolstart.
Jag gillar när vetenskapen omsätts till enskilda handlingar och när vetenskapen påverkar medvetna små handlingar som gör stor skillnad. I relationsbygget kan det handla om kroppshållning, tempo, ordval, mimik, gester, tonläge, ögonkontakt eller annat i mötet. Något som jag uppräckt när jag börjat analysera mitt eget beteende i relationsskapandet är att jag väljer att vara olika med olika elever. Jag möter en elev där jag väljer ett högre tempo när jag pratar, större gester i kroppsspråket och mycket ögonkontakt. Samtidigt möter jag en annan elev där jag väljer ett lägre tempo när jag pratar, små gester i kroppsspråket och väldigt lite ögonkontakt.
För mig handlar inte relationsskapandet till elever om att visa upp hur jag är utan istället om att försöka ha ett sätt som skapar trygghet, respekt och nyfikenhet mellan mig och eleven. Och det behöver få vara olika i olika relationer tänker jag.
Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg