Blogg

En dansande lärare och specialpedagogstudent

Vad kul att du hittade hit! Jag studerar till specialpedagog och arbetar på Herrhagsskolan i Karlstad som specialpedagogisk resurs. Efter flera års yrkeserfarenhet av dansundervisning valde jag att läsa till grundskollärare och det var som lärarstudent som jag fick möjlighet…

Kontaktuppgifter

Jennelie Örtendahl

jennelie.ortendahl@karlstad.se
Vad kul att du hittade hit! Jag studerar till specialpedagog och arbetar på Herrhagsskolan i Karlstad som specialpedagogisk resurs. Efter flera års yrkeserfarenhet av dansundervisning valde jag att läsa till grundskollärare och det var som lärarstudent som jag fick möjlighet att starta den här bloggen. Jag stormtrivs inom läraryrket och nu får jag förkovra mig ytterligare inom det pedagogiska området i samband med mina studier mot en specialpedagogexamen. Välkommen!

Matematik är vackert!

Som jag nämnde i mitt fösta blogginlägg har jag ett extra intresse för hur dansen kan användas för att gynna inlärning i andra ämnen. Under utbildningen har flera föreläsare och lärare nämnt fördelen med att använda kroppen vid inlärningen. För mig är hela kroppen med och skapar, bearbetar och lagrar information som är en del av lärandets ständiga resa.  

Men hur gör man då för att aktivera och få med hela kroppen i inlärningen? På sommarskolan i Katrineholm använde jag bland annat dans som metod för att utveckla elevernas ämnesspecifika språkkunskaper i matematik, målet var att öka elevernas begreppsförståelse. För visst måste språket ha en stor betydelse för att kunna utveckla kunskaper inom ett ämne. Hur gjorde jag då? Läs vidare så ska jag berätta.  

Dansa origo? Dansa subtraktion? Dansa area? Låter det svårt? Inte för eleverna. Vilken otrolig kreativitet de besitter! Eleverna är alla koreografer och sakta men säkert växer ett dansverk fram där de gestaltar och konkretiserar olika matematiska begrepp. Vi utforskar begreppet och skapar en gemensam kunskap kring vad vi ”stoppar in” i begreppet. Jag tror att det är viktigt att ge tid till den här processen och att hjälpa eleverna koppla ihop och reda ut andra begrepp som kommer upp i diskussionen.

Att inspirera, jobba med gruppens trygghet, att få eleverna att våga komma med initiativ, vara kreativa, att få dem att säga ja till andras idéer är några saker som jag arbetar med innan skapandet kan börja. Sen brukar det vara i full gång. Kreativiteten får flöda och den konstnärliga ådran får ta plats. För att förtydliga sambandet mellan deras dansverk och matematiken får eleverna skriva ner dansen med hjälp av matematiska begrepp, förklaringar och bilder. Det gäller att koppla ihop ordbild med definition och upplevelsen de fått genom dansen.

Jag vill påstå att det kreativa skapandet inom matematiken påverkar minnet kring begreppet. Min erfarenhet är att eleverna minns danserna otroligt väl efter det tillfället då dansen skapats. Arbetet kring begreppen blir deras kunskap i deras kroppar som de bär med sig vart de än går.

Jag önskar att ni fick se hur eleverna löst att dansa olika matematiska begrepp på helt otroligt smarta sätt. Jag kan bara säga en sak, det är vackert!

Matematik är vackert!
 

 

 

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg