picture-1634-1568098697.jpg

Blogg

Hela Kronoparken

Hela Kronoparken är ett samarbete mellan förskolor och skolor på Kronoparkens skolområde.

Glamour, Burpees och Gemenskap

Hej, Linn och Eva här. Vi jobbar som lärare i Droppen 2 på KronoparksskolanVi är ett av paren i vårt tvålärarsystem  
I slutet av förra läsåret fick vi veta om Hela Kronoparken som är ett samarbete mellan förskolor och skolor på Kronoparkens skolområde. I vår bloggbeskrivning här på Pedagog Värmland står det “Kronoparken är ett unikt skolområde där alla skolformer finns representerade, förskolor, skolor, anpassade grundskolan och fritidshem. Verksamheterna har påbörjat ett nära samarbete med fokus 1-16 år. Vi gör det för en ökad måluppfyllelse, betyg, kompetenser och förmågor för att agera och leva i en hållbar värld.”  
 
Men hur gör vi?  
 
Här är vår berättelse. 

Hösten 2018 fick vi veta att vi skulle ha vår julfest med Frödingsskolan. Vi kände då att ”Jaha, hade det inte varit mysigare med bara Kronoparksskolan, vi ses ju så sällan allihop?!” Vi hörde lite fler missnöjda röster. Men det blev bra uppslutning och en härlig fest. Det blev samma upplägg på sommarfesten, rektorerna stod enade och välkomnade oss ombord på en räkkryssning, en kylig junikväll. Även då blev det en lyckad tillställning. Inför den här hösten så fick vi två frågan om att ingå i festkommittén inför julfesten. Vi svarade, självklart! Vi hamnar i en mailtråd och ser då att vi är pedagoger från alla enheter på Kronoparken. Förskolorna, Kronoparksskolan, anpassade grundskolan och Frödingskolan, ca 250 st anställda ska ha julfest tillsammans!  
Vår första tanke var “Oj, kan detta bli bra? 

Vi hade vårt första planeringsmöte med pedagoger vi inte kände och vissa som vi aldrig ens träffat. Men vi kände direkt att det här kommer bli kul. Med tight mailkonversation och några fler planeringsmöten så var det klart. Årets Glitter- och Glamourfest för Hela Kronoparken gick av stapeln i slutet av november. 200 gäster, fotobås, uppdrag, uppträdanden, mat och disco tills lamporna tändes. Stämningen var på topp och ALLA bidrog till att vi lyckades skapa en start på en långsiktig gemenskap.  

Det är dock inte bara på festerna som vi skapar gemenskap, vi bygger även muskler ihop, på arbetstid, varje vecka. Det sker i form av cirkelträning i gymnastiksalen och leds av en fantastisk coach som arbetar på Dirigentens förskola. Detta är något som erbjuds två tillfällen för alla anställda. Vi skrattar, svettas och lär känna fler nya ansikten. 

Vart vill vi komma med att berätta om våra personalfester och friskvård då?Jo, detta har för oss två varit avgörande i att ta steget att vilja och våga ta kontakt och nätverka med de andra verksamheterna. På ett svettigt träningspass under våra avslutande burpees, får vi idén att bjuda in coachens förskolebarn till vår klass. Såklart är ju förskolebarnen våra bästa mottagare till de nyskrivna julsagorna. Vi slänger ut frågan till coach Marcus när passet är klart och där och då är det bestämt. Ett steg som tidigare hade känts som ett ”projekt”. Men med vetskapen om att vi nu har ansikten och namn samt lärt känna fler av pedagogerna på förskolan, så känns idén bara kul och lätt att planera in i verksamheten.

Varför gör vi det här då? Varför är det viktigt? Vad ger det våra elever?

När vi berättade detta för våra elever, att de skulle få träffa och läsa upp sina berättelser för ett gäng 5-åringar blev det fart på processen. Motivationen höjdes och det blev ett driv hos eleverna som vi knappt sett tidigare. Det blev en superlyckad träff med både förväntansfulla elever och förskolebarn. Det var högtidligt, alla var väl förberedda och levererade på topp. Alla eleverna fick varsitt häfte med sina klasskompisars julsagor att ta med hem inför jullovet. 

Som vi tidigare nämnt gör vi detta för en ökad måluppfyllelse, betyg, kompetenser och förmågor för att agera och leva i en hållbar värld”. Men för att detta ska bli en verklighet så krävs det trygga relationer. Det kan vi redan nu se att vi startat. matsalen kommer det nu fram förskolebarn och pratar med våra elever, föräldrar söker upp och berättar om julsagornas positiva effekt i både läs- och skrivutveckling. Eleverna efterfrågar när nästa tillfälle med förskolebarnen blir.Hur går vi vidare? Vad blir nästa steg?
Jo, nu ska vi jobba med religion i SOVi har precis börjat planera upp området och kom på att en av våra kollegor från festkommittén har SO på högstadiet, Frödingskolan. Så ett mail skickades och efter bara 2 minuter fick vi fick tillbaka ”Jag är på!!!” Så nu ska vi ska vi gå vidare i vår planering och hoppas att vi kan få besök av några högstadieelever. Helt plötsligt höjdes motivationen även hos oss. 

Nu köööör vi!

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg