Att få in omvärlden i undervisningen och att koppla skola till framtid och yrkesliv är frågor som många skolor kämpar med. Men det finns också många goda exempel på hur det kan göras. Ett sådant var Framtidsfrön i Värmland delaktiga i våren 2017 när vi var med under Entreprenörsveckan på Nordmarkens skola i Årjäng. Vi fick en pratstund med studie- och yrkesvägledare Anna Eriksson som berättade om upplägget för veckan.
Syftet med Entreprenörsveckan var att eleverna skulle få bilder av vad det finns att välja på i arbetslivet, att få koll på vad som finns i deras närområde och att få möjlighet att se produktionskedjan från tillverkning till användning.
Hela årskurs 8 delades upp i två grupper under två veckor. Ena gruppen hade prao och andra gruppen hade entreprenörsvecka, som bestod av studiebesök hos lokala företag, föreläsningar av lokala entreprenörer och olika workshops kring yrken och framtid. Bland annat fick eleverna skriva CV, göra ansökningar samt gå på ”intervjuer” för olika arbeten utifrån jobbannonser de letat upp. Framtidsfrön var också med och höll en workshop om hur eleverna redan nu kan börja forma sin egen framtid genom självkännedom och egna val. Hela veckan avslutades med en tävling där eleverna i smågrupper fick hitta på och tillverka den mest kreativa semlan. Semlorna bedömdes av en jury och det vinnande bidraget ska sen tillverkas i mindre format och säljas under kommunens näringslivsdag senare under våren.
Tolv lärare inblandade i veckorna som genomfördes i februari 2017. Planeringen startade i december och hela gruppen träffades vid ett handfull tillfällen, sammanlagt ca 6-7 timmars tid. SYV höll i trådarna men såg till att få med rektor och kollegiet först, innan hon fick med de externa aktörerna. Det var också SYV som kontaktade och fick med företagen på tåget. Anna var med på kommunens näringslivsmöten och drog i sina och kollegornas kontakter för att få med en bredd på företag. Att arbetet gick så pass lätt tror hon beror på att Årjäng är en liten kommun där företagarna blir närmare skolan automatiskt.
Efter första veckans utvärderingar hade eleverna satt högt betyg på initiativet. De tyckte att det hade varit roligt och sa sig också se nyttan med varför veckan anordnats.
– Det känns oerhört bra. Visst har det varit en hel del roddande inför det här men för mig personligen har den praktiska erfarenheten av att anordna den här veckan och att få åka ut på studiebesök gett ovärderlig nytta i SYV-jobbet, säger Anna Eriksson.
Taggar
Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg