picture-561-1427437962.jpg

Blogg

Språka- flera språk i förskolan

Mitt namn är Emelie Johansson och jag är leg. förskollärare och lärare. Jag arbetar som förskollärare med särskilda utvecklingsuppdrag. Det innebär att jag är en del av förskolechefens inre organisation i ett förebyggande och utvecklingsfrämjande arbete. Jag arbetar mot tre…

Mitt namn är Emelie Johansson och jag är leg. förskollärare och lärare. Jag arbetar som förskollärare med särskilda utvecklingsuppdrag. Det innebär att jag är en del av förskolechefens inre organisation i ett förebyggande och utvecklingsfrämjande arbete. Jag arbetar mot tre förskolor och mina huvuduppgifter är att verka för utvecklingsarbete och handledning vad gäller flerspråkighetsarbete, pedagogiska lärmiljöer och pedagogisk dokumentation. När jag startade bloggen så arbetade jag som förskollärare på en av dessa förskolor.

Jag studerar även magisterprogrammet i utbildningsvetenskap vid Luleås tekniska universitet. Utbildningspolitik och samhällets påverkan på utbildningsformerna sätter till stor del agendan för utformning av utbildning. 

Den här bloggen syftar till att behandla ämnet språkutveckling, pedagogiska lärmiljöer och pedagogisk dokumentation. Den ska visa på hur vi arbetar och lär på våra förskolor. Den kommer att behandla pedagogiska frågor och förhoppningsvis ge inspiration och ideer på hur man kan arbeta med lärande. Den kommer också till stor del behandla frågeställningar utifrån utbildningspolitiken och varför vi gör som vi gör i den svenska skolan/förskolan.

Flerspråkighet, naturvetenskap och teknik i digitala lärmiljöer

På Dirigentens förskola har pedagogerna skapat en ny digital lärmiljö som främjar språkutveckling på flera språk, digital teknik och naturvetenskap.

Leg. förskollärare Therese Jansson Karlen på Dirigentens förskola har introducerat en ny flerspråkig app. ”Hav: Djuräventyr för barn” utforskar havslivet på 12 olika språk. Therese har kopplat förskolans Ipad till en projektor och projicerar bilden på vår klädda kub. På så vis kan barnen tillsammans utforska språk, digital teknik och havsliv i en interaktiv digital lärmiljö. Barn och pedagoger samarbetar, samtalar och utforskar tillsammans, vilket skapar förutsättningar för pedagogen att undervisa inom ramen för barnens intresse och lek för att främja barnets utveckling och lärande.

Emelie Johansson

Leg. förskollärare med särskilda utvecklingsuppdrag

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg