I den här bloggen kan du läsa om elevhälsoarbetet på Norrstrandsskolan åk 4-6. Häng med på en resa som utgår från elevhälsoteamets arbetshypotes: om du mår bra, lär du bra och då mår du bättre. Det kommer handla om hur…
I den här bloggen kan du läsa om elevhälsoarbetet på Norrstrandsskolan åk 4-6. Häng med på en resa som utgår från elevhälsoteamets arbetshypotes: om du mår bra, lär du bra och då mår du bättre. Det kommer handla om hur vi skapar tillit i verksamheterna och hur vi arbetar med det relationella perspektivet.
Det pedagogiska arbetet i klassrummen organiseras differentierat, så att elevers olika behov tillfredsställs för att utvecklas mot kunskapsmålen. Skolans lärmiljöer anpassas och vi arbetar med kompensatoriska hjälpmedel, men det finns fortfarande elever som inte förstår grundläggande koncept inom matematiken eller inte utvecklar en grundläggande språklig medvetenhet. För att stötta dessa elever i sin utveckling, vare sig det handlar om matematik eller svenska, så läggs vanligtvis fokus på individen. Skolan anpassar för individen genom att man ser över val av läromedel, eleven arbetar individuellt med speciallärare eller i mindre grupp. Dessa anpassningar skiljer sig inte särskilt mycket från det pedagogiska arbetet som har bedrivits i klassrummet.
Jag ställer mig gång på gång frågan varför vi inte gör på ett helt annat sätt? Det skulle visserligen kräva planering och organisation inom ramen för ledning och stimulans, som grundar sig på forskning och beprövad erfarenhet och utgår från gruppens behov. Det skulle också förutsätta att läraren har god relation med elevgruppen, kartlägger deras behov och gör eleverna delaktiga i undervisningen. Läraren behöver då fundera mer över den pedagogiska planeringen, de didaktiska val som görs, på vilket sätt bedömning skall göras och vilka förutsättningar som finns för att möta elevernas inlärningsbehov. Det kommer fortfarande att finnas elever som har behov av anpassat läromedel, arbeta mer med pedagogiska strategier och möjlighet till anpassningar i lärmiljön. Dessa insatser är nödvändigt att genomföra, men genom att läraren analyserar effekten av sin planering och undervisningens innehåll kommer vi att nå fler elever redan i klassrummet.
Jag ser det avgörande att hålla det främst på gruppnivå, för att eleven inte ska gå miste om sammanhanget i klassrummet. Lärare skulle behöva lägga större vikt vid att arbeta med ledning och stimulans och bli bättre på att specificera framgångsrika anpassningar i stället för att funderar över om det rör sig om extra anpassningar eller särskilt stöd. Behöver skolan skilja på det särskilda stödet och extra anpassningar om vi arbetar mer främjande och förebyggande? Hur kan vi planera och organisera undervisningen på annat sätt för att möjliggöra att skolans metoder och arbetssätt når alla elever i klassrummet? Skolan måste jobba mer med ledning och stimulans och inte lägga fokus på om det handlar om extra anpassningar eller särskilt stöd. I stället behöver vi se det som en process där vi lägger större fokus vid främjande och förebyggande arbete för att nå fler elever i klassrummet! /Veronica Hjalmarsson, speciallärare
Särskilt stöd handlar om en elevs rättighet utifrån sina särskilda behov, därför behövs det.
Ett sätt att besvara frågan som ställs i bloggen är också att fråga eleven. Om du vill läsa mer om elevers perspektiv så kika gärna på:
Öhman, A. (2022). Gymnasieelevers erfarenheter av särskilt stöd: berättelser om utanförskap och tillhörighet. Pedagogisk forskning i Sverige. Förhandspublicerad online: https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/2831/2741
Det pedagogiska arbetet i klassrummen organiseras differentierat, s\u00e5 att elevers olika behov tillfredsst\u00e4lls f\u00f6r att utvecklas mot kunskapsm\u00e5len. Skolans l\u00e4rmilj\u00f6er anpassas och vi arbetar med kompensatoriska hj\u00e4lpmedel, men det finns fortfarande elever som inte f\u00f6rst\u00e5r grundl\u00e4ggande koncept inom matematiken eller inte utvecklar en grundl\u00e4ggande spr\u00e5klig medvetenhet. F\u00f6r att st\u00f6tta dessa elever i sin utveckling, vare sig det handlar om matematik eller svenska, s\u00e5 l\u00e4ggs vanligtvis fokus p\u00e5 individen. Skolan anpassar f\u00f6r individen genom att man ser \u00f6ver val av l\u00e4romedel, eleven arbetar individuellt med speciall\u00e4rare eller i mindre grupp. Dessa anpassningar skiljer sig inte s\u00e4rskilt mycket fr\u00e5n det pedagogiska arbetet som har bedrivits i klassrummet. <\/p>\n\n\n\n
Jag st\u00e4ller mig g\u00e5ng p\u00e5 g\u00e5ng fr\u00e5gan varf\u00f6r vi inte g\u00f6r p\u00e5 ett helt annat s\u00e4tt? Det skulle visserligen kr\u00e4va planering och organisation inom ramen f\u00f6r ledning och stimulans, som grundar sig p\u00e5 forskning och bepr\u00f6vad erfarenhet och utg\u00e5r fr\u00e5n gruppens behov. Det skulle ocks\u00e5 f\u00f6ruts\u00e4tta att l\u00e4raren har god relation med elevgruppen, kartl\u00e4gger deras behov och g\u00f6r eleverna delaktiga i undervisningen. L\u00e4raren beh\u00f6ver d\u00e5 fundera mer \u00f6ver den pedagogiska planeringen, de didaktiska val som g\u00f6rs, p\u00e5 vilket s\u00e4tt bed\u00f6mning skall g\u00f6ras och vilka f\u00f6ruts\u00e4ttningar som finns f\u00f6r att m\u00f6ta elevernas inl\u00e4rningsbehov. Det kommer fortfarande att finnas elever som har behov av anpassat l\u00e4romedel, arbeta mer med pedagogiska strategier och m\u00f6jlighet till anpassningar i l\u00e4rmilj\u00f6n. Dessa insatser \u00e4r n\u00f6dv\u00e4ndigt att genomf\u00f6ra, men genom att l\u00e4raren analyserar effekten av sin planering och undervisningens inneh\u00e5ll kommer vi att n\u00e5 fler elever redan i klassrummet. <\/p>\n\n\n\n
Jag ser det avg\u00f6rande att h\u00e5lla det fr\u00e4mst p\u00e5 gruppniv\u00e5, f\u00f6r att eleven inte ska g\u00e5 miste om sammanhanget i klassrummet. L\u00e4rare skulle beh\u00f6va l\u00e4gga st\u00f6rre vikt vid att arbeta med ledning och stimulans och bli b\u00e4ttre p\u00e5 att specificera framg\u00e5ngsrika anpassningar i st\u00e4llet f\u00f6r att funderar \u00f6ver om det r\u00f6r sig om extra anpassningar eller s\u00e4rskilt st\u00f6d. Beh\u00f6ver skolan skilja p\u00e5 det s\u00e4rskilda st\u00f6det och extra anpassningar om vi arbetar mer fr\u00e4mjande och f\u00f6rebyggande? Hur kan vi planera och organisera undervisningen p\u00e5 annat s\u00e4tt f\u00f6r att m\u00f6jligg\u00f6ra att skolans metoder och arbetss\u00e4tt n\u00e5r alla elever i klassrummet?\u00a0Skolan m\u00e5ste jobba mer med ledning och stimulans och inte l\u00e4gga fokus p\u00e5 om det handlar om extra anpassningar eller s\u00e4rskilt st\u00f6d. I st\u00e4llet beh\u00f6ver vi se det som en process d\u00e4r vi l\u00e4gger st\u00f6rre fokus vid fr\u00e4mjande och f\u00f6rebyggande arbete f\u00f6r att n\u00e5 fler elever i klassrummet! \/Veronica Hjalmarsson, speciall\u00e4rare<\/p>\n",
"post_date": "2022-06-03 13:46:01",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "Beh\u00f6vs det s\u00e4rskilda st\u00f6det?",
"post_type": "blog",
"slug": "behovs-det-sarskilda-stodet",
"_edit_lock": "1654263961:2017",
"_edit_last": "2017",
"youtube": "",
"_youtube": "field_61d462af95984",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462af81214",
"collection-audio": "",
"_collection-audio": "field_61d462afa4656",
"collection-audio_link": "",
"_collection-audio_link": "field_61d462afc28bf",
"post_date_gmt": "2022-06-03 13:46:01",
"comment_status": "open",
"ping_status": "closed",
"post_password": "",
"post_name": "behovs-det-sarskilda-stodet",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2022-06-03 13:46:01",
"post_modified_gmt": "2022-06-03 13:46:01",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/?post_type=blog&p=10881",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "1",
"filter": "raw",
"status": "publish",
"type": {
"slug": "blog",
"name": "blog",
"label": "Bloggar",
"labels": {
"name": "Bloggar",
"singular_name": "Blogg",
"add_new": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"add_new_item": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"edit_item": "Redigera Blogginl\u00e4gg",
"new_item": "New Blogg",
"view_item": "View Blogg",
"view_items": "View Bloggar",
"search_items": "Search Blogg",
"not_found": "No Blogg found",
"not_found_in_trash": "No Blogg found in Trash",
"parent_item_colon": null,
"all_items": "Bloggar",
"archives": "Bloggar",
"attributes": "Inl\u00e4ggsattribut",
"insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll",
"uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg",
"featured_image": "Utvald bild",
"set_featured_image": "Ange utvald bild",
"remove_featured_image": "Ta bort utvald bild",
"use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild",
"filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista",
"filter_by_date": "Filtrera efter datum",
"items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista",
"items_list": "Inl\u00e4ggslista",
"item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.",
"item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.",
"item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.",
"item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.",
"item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.",
"item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk",
"item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.",
"menu_name": "Blogg",
"name_admin_bar": "Blogg"
},
"description": "Anv\u00e4nd f\u00f6r bloggar f\u00f6r fler personer. Varje anv\u00e4ndare f\u00e5r en personlig blogg.",
"public": true,
"hierarchical": false,
"exclude_from_search": false,
"publicly_queryable": true,
"show_ui": true,
"show_in_menu": true,
"show_in_nav_menus": true,
"show_in_admin_bar": true,
"menu_position": null,
"menu_icon": null,
"capability_type": "blog",
"map_meta_cap": true,
"register_meta_box_cb": null,
"taxonomies": [
"post_tag",
"verksamheter",
"amnen",
"tema",
"kommuner"
],
"has_archive": true,
"query_var": "blog",
"can_export": true,
"delete_with_user": false,
"template": [],
"template_lock": false,
"_builtin": false,
"_edit_link": "post.php?post=%d",
"cap": {
"edit_post": "edit_post",
"read_post": "read_post",
"delete_post": "delete_post",
"edit_posts": "edit_blogs",
"edit_others_posts": "edit_others_blogs",
"delete_posts": "delete_blogs",
"publish_posts": "publish_blogs",
"read_private_posts": "read_private_blogs",
"read": "read",
"delete_private_posts": "delete_private_blogs",
"delete_published_posts": "delete_published_blogs",
"delete_others_posts": "delete_others_blogs",
"edit_private_posts": "edit_private_blogs",
"edit_published_posts": "edit_published_blogs",
"create_posts": "edit_blogs"
},
"rewrite": {
"slug": "blog",
"with_front": true,
"pages": true,
"feeds": true,
"ep_mask": 1
},
"show_in_rest": true,
"rest_base": null,
"rest_namespace": "wp\/v2",
"rest_controller_class": null,
"rest_controller": null
},
"_thumbnail_id": false,
"excerpt": false
}
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Särskilt stöd handlar om en elevs rättighet utifrån sina särskilda behov, därför behövs det.
Ett sätt att besvara frågan som ställs i bloggen är också att fråga eleven. Om du vill läsa mer om elevers perspektiv så kika gärna på:
Öhman, A. (2022). Gymnasieelevers erfarenheter av särskilt stöd: berättelser om utanförskap och tillhörighet. Pedagogisk forskning i Sverige. Förhandspublicerad online: https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/2831/2741