post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_edit_lock": "1651235555:2003",
"_edit_last": "2017",
"youtube": "",
"_youtube": "field_61d462af95984",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462af81214",
"collection-audio": "",
"_collection-audio": "field_61d462afa4656",
"collection-audio_link": "",
"_collection-audio_link": "field_61d462afc28bf"
},
"id": 10611,
"ID": 10611,
"post_author": "2017",
"post_content": "\nP\u00e5 m\u00e5ndagen efter p\u00e5sklovet kommer vi p\u00e5 Norrstrandsskolan starta ett riktigt sp\u00e4nnande arbete tillsammans med v\u00e5r skolrestaurang. I dag h\u00e5ller skolrestaurangen \u00f6ppet under sj\u00e4lva lunchen dvs fr\u00e5n ca 11.00-13.00 d\u00e4refter \u00e4r det st\u00e4ngt och lokalerna anv\u00e4nds inte i n\u00e5gon st\u00f6rre omfattning ut\u00f6ver det. V\u00e5ra elever som \u00e4r p\u00e5 fritids \u00e4ter frukost p\u00e5 v\u00e5r systerskola. Det \u00e4r egentligen enbart mellanm\u00e5let som \u00e4ts i skolrestaurangen.<\/p>\n\n\n\n
F\u00f6r en tid sedan fick vi rektorer erbjudandet om att delta i ett samarbete med k\u00f6ket. Samarbetet handlar om att h\u00e5lla restaurangen \u00f6ppet under st\u00f6rre delen av skoldagen. Tanken \u00e4r att d\u00f6rrarna sl\u00e5r upp redan halv \u00e5tta p\u00e5 morgonen. D\u00e5 \u00e4r elever och personal v\u00e4lkomna att \u00e4ta en enklare frukost i skolrestaurangen. Alla elever \u00e4r allts\u00e5 v\u00e4lkomna inte enbart de som har fritidshemsplacering. F\u00f6r v\u00e5r del inneb\u00e4r det att v\u00e5ra fritidspedagoger kommer finnas p\u00e5 plats varje dag fr\u00e5n halv \u00e5tta till klockan \u00e5tta.<\/p>\n\n\n\n
Veckan f\u00f6re p\u00e5sklovet deltog vi rektorer, personal fr\u00e5n v\u00e5ra elevh\u00e4lsoteam samt elever i en workshop, som leddes av v\u00e5r kostchef och f\u00f6rvaltningens koststrateg. Fr\u00e5gorna vi diskuterade var bland andra Hur skapar vi en lugn, trygg och respektfull milj\u00f6 i skolrestaurangen. Fokus l\u00e5g p\u00e5 att hitta insatser som inte kr\u00e4ver s\u00e5 mycket, men som f\u00f6rv\u00e4ntas ge stor effekt. Utifr\u00e5n dess f\u00f6rslag kommer sedan arbetet dra i g\u00e5ng. Modellen \u00e4r t\u00e4mligen snabb och bygger p\u00e5 en snabb start och sedan f\u00f6lja upp l\u00f6pande och forts\u00e4tta g\u00f6ra det som fungerar och sluta g\u00f6ra det som inte funkar.<\/p>\n\n\n\n
Vad h\u00e4nder nu d\u00e5? Alla elever och v\u00e5rdnadshavare f\u00e5r information om samarbetet via v\u00e5r digitala plattform. Jag har \u00e4ven varit runt i klasserna och ber\u00e4ttat om samarbetet. P\u00e5 m\u00e5ndag k\u00f6r vi i g\u00e5ng och det inneb\u00e4r att alla v\u00e5ra elever som har fritids g\u00e5r till skolrestaurangen i st\u00e4llet f\u00f6r till avdelningen. V\u00e5r skola startar kl. 08.20 och f\u00f6rst kl.08.00 kommer vi ha tillsyn p\u00e5 skolg\u00e5rden. Elever som \u00e4r p\u00e5 plats tidigare \u00e4r varmt v\u00e4lkomna till skolrestaurangen.<\/p>\n\n\n\n
Syftet med samarbetet handlar fr\u00e4mst om att skapa b\u00e4ttre f\u00f6ruts\u00e4ttningar f\u00f6r v\u00e5ra elever att g\u00f6ra h\u00e4lsosamma val n\u00e4r det g\u00e4ller kost. Det h\u00e4r kommer framf\u00f6r allt v\u00e5ra elever p\u00e5 h\u00f6gstadiet m\u00e4rka av d\u00e5 restaurangen h\u00e5ller hela dagen och det kommer alltid finns m\u00f6jlighet att vara i restaurangen dels f\u00f6r att \u00e4ta n\u00e5got enklare mellanm\u00e5l men framf\u00f6r allt f\u00f6r att kunna bara vistas i en lugn milj\u00f6.<\/p>\n\n\n\n
Vi tror stenh\u00e5rt p\u00e5 att det h\u00e4r kommer ge m\u00e5nga ringar p\u00e5 vattnet. Den h\u00e4r insatsen, som i allra h\u00f6gsta grad \u00e4r h\u00e4lsofr\u00e4mjande och som ligger p\u00e5 organisationsniv\u00e5, kommer f\u00f6rhoppningsvis inneb\u00e4ra ett st\u00f6rre lugn i verksamheterna, fler sociala ytor, mindre skadeg\u00f6relse samt b\u00e4ttre relationer mellan vuxna och unga. Kort sagt: ett nytt recept f\u00f6r skolm\u00e5ltider.
\/Magnus Sj\u00f6din, rektor<\/p>\n",
"post_date": "2022-04-19 06:50:36",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "Ett nytt recept f\u00f6r skolm\u00e5ltider",
"post_type": "blog",
"slug": "ett-nytt-recept-for-skolmaltider",
"_edit_lock": "1651235555:2003",
"_edit_last": "2017",
"youtube": "",
"_youtube": "field_61d462af95984",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462af81214",
"collection-audio": "",
"_collection-audio": "field_61d462afa4656",
"collection-audio_link": "",
"_collection-audio_link": "field_61d462afc28bf",
"post_date_gmt": "2022-04-19 06:50:36",
"comment_status": "open",
"ping_status": "closed",
"post_password": "",
"post_name": "ett-nytt-recept-for-skolmaltider",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2022-04-19 06:50:36",
"post_modified_gmt": "2022-04-19 06:50:36",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/?post_type=blog&p=10611",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "2",
"filter": "raw",
"status": "publish",
"type": {
"slug": "blog",
"name": "blog",
"label": "Bloggar",
"labels": {
"name": "Bloggar",
"singular_name": "Blogg",
"add_new": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"add_new_item": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"edit_item": "Redigera Blogginl\u00e4gg",
"new_item": "New Blogg",
"view_item": "View Blogg",
"view_items": "View Bloggar",
"search_items": "Search Blogg",
"not_found": "No Blogg found",
"not_found_in_trash": "No Blogg found in Trash",
"parent_item_colon": null,
"all_items": "Bloggar",
"archives": "Bloggar",
"attributes": "Inl\u00e4ggsattribut",
"insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll",
"uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg",
"featured_image": "Utvald bild",
"set_featured_image": "Ange utvald bild",
"remove_featured_image": "Ta bort utvald bild",
"use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild",
"filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista",
"filter_by_date": "Filtrera efter datum",
"items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista",
"items_list": "Inl\u00e4ggslista",
"item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.",
"item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.",
"item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.",
"item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.",
"item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.",
"item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk",
"item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.",
"menu_name": "Blogg",
"name_admin_bar": "Blogg"
},
"description": "Anv\u00e4nd f\u00f6r bloggar f\u00f6r fler personer. Varje anv\u00e4ndare f\u00e5r en personlig blogg.",
"public": true,
"hierarchical": false,
"exclude_from_search": false,
"publicly_queryable": true,
"show_ui": true,
"show_in_menu": true,
"show_in_nav_menus": true,
"show_in_admin_bar": true,
"menu_position": null,
"menu_icon": null,
"capability_type": "blog",
"map_meta_cap": true,
"register_meta_box_cb": null,
"taxonomies": [
"post_tag",
"verksamheter",
"amnen",
"tema",
"kommuner"
],
"has_archive": true,
"query_var": "blog",
"can_export": true,
"delete_with_user": false,
"template": [],
"template_lock": false,
"_builtin": false,
"_edit_link": "post.php?post=%d",
"cap": {
"edit_post": "edit_post",
"read_post": "read_post",
"delete_post": "delete_post",
"edit_posts": "edit_blogs",
"edit_others_posts": "edit_others_blogs",
"delete_posts": "delete_blogs",
"publish_posts": "publish_blogs",
"read_private_posts": "read_private_blogs",
"read": "read",
"delete_private_posts": "delete_private_blogs",
"delete_published_posts": "delete_published_blogs",
"delete_others_posts": "delete_others_blogs",
"edit_private_posts": "edit_private_blogs",
"edit_published_posts": "edit_published_blogs",
"create_posts": "edit_blogs"
},
"rewrite": {
"slug": "blog",
"with_front": true,
"pages": true,
"feeds": true,
"ep_mask": 1
},
"show_in_rest": true,
"rest_base": null,
"rest_namespace": "wp\/v2",
"rest_controller_class": null,
"rest_controller": null
},
"_thumbnail_id": false,
"excerpt": false
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2044",
"user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl",
"user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/",
"user_nicename": "jennelie-ortendahl",
"user_email": "ortendahljennelie@gmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2015-08-19 13:27:19",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl"
},
"ID": 2044,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
11713,
11344,
11706
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}
Hej! Det var många olika delar du lyfter i din kommentar. Jag börjar med den enkla delen ekonomin: det kostar ingenting extra. Vår kostchef har ett samarbete med lokala handlar då köket tar hand om frukt som inte längre är tillräckligt fina för att sälja, men är perfekta att använda i köket. Det handlar om att tänka på ett annat sätt en tidigare. Mindre stuprör och mer hängränna. När det gäller de andra delarna så är det svårt för mig att avgöra hur någon annan ska arbeta. Du får jättegärna ta kontakt med mig via mejl eller ringa. Jag tror det är bättre att ta en dialog på det sättet. Du hittar mina kontaktuppgifter på skolans hemsida.
Mamma till tre barn. En slump tog mig hit, vilka fantastiska möjligheter ni erbjuder, men framförallt hur lyckas ni genomföra dom här projekten? Vem är den fantastiska ekonomiskt ansvariga som förstår värdet i att pröva okänd mark? Sitter vaken och tar med mig detta som bomull i min själ. Mitt framtida syfte och mål är att skapa förändring när man möter motstånd, hitta vägar ingen gått, sätta människans värde i fokus och att olikheter ska främjas. I mina barns skola får mitt barn och vi föräldrar lära oss uppritat på en whiteboard; en rektangel, prickar i föreställer barn, en prick lite utanför är vårt barn. Han får höra av rektorn att han måste in i den här rutan, för annars blir han utanför. Han får höra att om han (nu i 4:e klass) inte klarar (uppritat en trappstege med alla ämnen fram till nian) att då kommer någon annan välja jobb åt honom. Att han inte får ett bra liv. Vårt barn är särbegåvat i matematik (programmering, Soduko, löser uppgiften i huvudet men vill inte ställa upp det utan skriver svaret) Jobbar otroligt snabbt. Men om han blir minsta osäker räcker upp handen och får vänta (10-15 min) så är han ”borta”. Nu har matten blivit ett hot mot honom, alltså ett upplevt hot han vägrar befatta sig med. Samt ovilja mot andra ämnen där lärarna systematiskt bidragit till att kränka genom särbehandling. Han tycker inte allt är roligt. Bild och musik avskyr han, men det accepteras inte. Han har inte varit bråkig, inte stökig utan uppvisat ointresse som inneburit att han sagt att han inte vill, fått skäll, och högsensitiv som han är, självkritisk, avviker nu från skolan och jag strider för hans rätt till skolgång som inte betyder att han måste in i den (ursäkta ekonomiskt hållbara rutan, då jag förstått att resurser, kostnad och organisatoriska problem dom innefattar att lärare har fått gå flertal ggr i affektskola.) Detta är en bråkdel i helheten. När jag (och pappan) men jag är obekväm, påläst och förberedd ifrågasätter deras tänkande, som även innefattar en policy att inte berömma barnen. Att han behöver in i rutan för utanför är risken att han blir en ”med deras ord hemmasittare”. Vår svenska rätt till skolgång med samtidig skolplikt är absurd. Skolan vägrar ändra på något, utan i stället skulle han vara hemma halvtid. Kortfattar mig nu, då detta är långt mycket mer traumatiserande än jag uttryckt, vi som föräldrar är SKYLDIGA att se till att han kommer till skolan, (anmäld när jag sa att mina barns skolplikt gäller inte, det kräver förutsättningar att skolgången och lärarna/rektor inte mobbar, kränker och dagligen skäller på mitt barn. Ett barn som aldrig haft några problem att klara skolan utan legat i överkant på allt, ett barn som nu blivit utåtagerande i en fasthållen situation och hela hans självbild raserats. Han anser sig inte kunna någonting. Det krävs otroligt mycket av mig. Jag står på mig, kräver pedagogisk utredning och tydligt förklarar att de måste anmäla sig själva. Jag kommer göra det. Två dagar efter, blir jag anmäld av skolan till socialen. Två föräldrar som bryr sig om sitt barn. Som inte kräver mer än att slippa tvinga vårt barn med ont i magen och huvudet till skolan. Med tårar i ögonen då skolplikten går före barnkonventionens lika viktiga punkter, att vi föräldrar måste se till att inte våra barn utsätts för kränkning, fysiskt eller psykiskt våld mm. Om någon orkat läsa det här, TACK. Om någon vill ge mig råd och fortsatt tilltro och ork att fortsätta kommentera/maila. Är skolan viktigare än mitt barns självkänsla? Är det ok att lärare behöver gå i affektskola och att som 10-åring få höra att man inte passar in och att han inte kommer bli något, inte få jobb och att det inte kommer gå bra för honom när han blir vuxen? Ett blygt barn med låg självkänsla, särbegåvade utan att de tror eller vill se det. Som nu tappat tilliten till allt och alla. Detta påverkar hela familjen och skolan går långt i att undvika ansvar. När jag inte ”blir rädd och backar” vad händer nu? Vill ni ha uppdatering eller om jag får en möjlighet ur föräldraperspektiv och barns känsla av upplevelsen av en skolgång tvärtemot det ni beskriver, förespråkar och som låter som en utopi i vår stad. STORT TACK för insikten om att vi inte ska ge upp. Önskar konkreta förslag på handlingskraft, tillvägagångssätt och erfarenheter för att en gång för alla förändra det dom vill få som omöjligt. Uppriktigt orolig för mitt barns hälsa och nu behövs andra insatser för hans mående. Vad hade ni gjort? //varmt överväldigande tack för inläggen ni sprider. Om det är okej kommer jag dela dom och sprida information om vad som görs och finns. 🙏🌈