post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_thumbnail_id": "5749",
"_fgd2wp_old_node_id": "2053",
"teaser_image": "5749",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c"
},
"id": 5748,
"ID": 5748,
"post_author": "2003",
"post_content": "De h\u00e4r konstverken v\u00e4xer sig starkare ju l\u00e4ngre eleverna i nian p\u00e5 Kyrkeby skola jobbar med dem. De startar med en siluett av den egna ansiktsprofilen. Sedan fylls de med deras livshistoria samtidigt som de blickar in i en \u00f6nskad framtid. F\u00f6rutom att konstverken blir sp\u00e4nnande och vackra ger de ett bra underlag n\u00e4r elev och studiev\u00e4gledare tr\u00e4ffas f\u00f6r att prata yrkesval.<\/p>
Det \u00e4r nu sj\u00e4tte \u00e5ret som niorna p\u00e5 Kyrkebyskolan och senare \u00e4ven p\u00e5 Centralskolan i Arvika jobbar med sj\u00e4lvportr\u00e4tt inspirerade av den italienska konstn\u00e4ren Giuseppe Arcimboldos (1527\u20131593) bilduttryck. Projektet \u00e4r n\u00e5got m\u00e5nga l\u00e4ngtar efter redan n\u00e4r de g\u00e5r i sjuan och \u00e5ttan.<\/p>
<\/p>
\u2013 Jag ville hitta en uppgift som verkligen motiverar och ger skaparlust, s\u00e4ger bildl\u00e4raren Lise Bache. Det h\u00e4r s\u00e4ttet att arbeta och att f\u00e5 ber\u00e4tta sin historia passar alla v\u00e5ra elever, \u00e4ven dem som inte kan svenska s\u00e5 bra.<\/p>
Projektet omfattar inte bara bild utan \u00e4ven svenska, SO och andra spr\u00e5k som engelska eller ett hemspr\u00e5k. Med utg\u00e5ngspunkt i sj\u00e4lvportr\u00e4ttet skriver alla \u00e4ven en dikt om det som \u00e4r v\u00e4sentligt f\u00f6r dem i livet.<\/p>
\u2013 En elev valde till exempel att f\u00f6rst skriva sin dikt p\u00e5 arabiska f\u00f6r att sedan \u00f6vers\u00e4tta den till svenska, forts\u00e4tter Lise Bache. Genom bilden kommer orden och det blir en v\u00e4g till spr\u00e5ktr\u00e4ning.<\/p>
\u2013 Det finns inga regler f\u00f6r dikter, konstaterar Mia Andersson, l\u00e4rare i svenska och SO. Det handlar mer om att v\u00e4cka en speciell k\u00e4nsla.<\/p>
\u2013 Vi passar ocks\u00e5 p\u00e5 att jobba med l\u00e5ttexter, s\u00e4ger Gunilla Andersson, l\u00e4rare i engelska och svenska. Samarbetet \u00f6ver \u00e4mnesgr\u00e4nserna k\u00e4nns helt naturligt.<\/p>
<\/p>
De \u00e5rliga konstverken fr\u00e5n Arvika har ocks\u00e5 n\u00e5tt nationell uppm\u00e4rksamhet. Varje \u00e5r pryder de inbjudan och programblad n\u00e4r Sveriges v\u00e4gledarf\u00f6rening arrangerar sin rikskonferens.<\/p>
\u2013 En av \u00e5rets bilder r\u00f6stas fram och vinner dessutom 1 500 kr, konstaterar Annika Lindgren, studiev\u00e4gledare p\u00e5 skolorna och delansvarig f\u00f6r f\u00f6reningens konferensplanering. \u00c4ven dikten f\u00f6ljer med bilden och projektets syfte och m\u00e5l presenteras f\u00f6r konferensdeltagarna. Temat 2017 \u00e4r V\u00e4gledning s\u00e5 in i Norden.<\/p>
Adam Nilsson och Miranda Kristiansson visar hur varje konstverk tar sin b\u00f6rjan. Med hj\u00e4lp av en OH-apparat projiceras Adams siluett mot v\u00e4ggen. Miranda drar en tunn linje och f\u00e4ster p\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt hans ansiktsprofil p\u00e5 ett stort papper.<\/p>
D\u00e4refter \u00e4r det dags att b\u00f6rja fundera p\u00e5 inneh\u00e5llet. De situationer, symboler och tankar som hamnar innanf\u00f6r siluetten \u00e4r s\u00e5dant var och en b\u00e4r med sig. Det kan vara livsh\u00e4ndelser, personer som \u00e4r viktiga f\u00f6r dem, intressen, platser de tycker om eller egna st\u00e4llningstaganden i samh\u00e4llsfr\u00e5gor. <\/p>
\u2013 Allt som finns h\u00e4r har betydelse f\u00f6r mig, s\u00e4ger Jennifer Chaiyachid. H\u00e4r har jag f\u00e5tt med flaggor, de betyder att jag gillar spr\u00e5k. Mest \u00e4r jag intresserad av koreansk och japansk kultur. <\/p>
Det framg\u00e5r ocks\u00e5 att hon \u00e4r orolig f\u00f6r v\u00e5r milj\u00f6 \u2013 att vi hugger ner f\u00f6r m\u00e5nga tr\u00e4d och att st\u00e4derna bara blir st\u00f6rre.<\/p>
I Elsa Larssons konstverk g\u00e5r det att identifiera Solbergagymnasiet.<\/p>
\u2013 Jag ska s\u00f6ka till naturvetenskapligt program, ber\u00e4ttar hon. Alla blommor h\u00e4r visar att jag gillar naturen, men eftersom det \u00e4r en skogsstj\u00e4rna, kaprifol och f\u00f6rg\u00e4tmigej s\u00e5 vill jag ocks\u00e5 ber\u00e4tta n\u00e5got om mitt ursprung. Nu bor vi i V\u00e4rmland, mamma kommer fr\u00e5n Bohusl\u00e4n och pappa fr\u00e5n Dalsland.<\/p>
Utanf\u00f6r siluetten fylls konstverket p\u00e5 med det de tycker \u00e4r viktigt i omv\u00e4rlden \u2013 b\u00e5de p\u00e5 n\u00e4ra h\u00e5ll och i v\u00e4rldssamfundet.<\/p>

L\u00e4raren Mia Andersson som undervisar i svenska och SO diskuterar med n\u00e5gra av sina elever.<\/em><\/p>Rami Khaled \u00e4r fr\u00e5n Syrien och ny i Sverige sedan tv\u00e5 \u00e5r tillbaka. Hans konstverk f\u00e5ngar en stor v\u00e4rld. Men ocks\u00e5 en tydlig bild av vart han vill att de egna dr\u00f6mmarna ska f\u00f6ra honom nu.<\/p>
\u2013 Jag vill spela teater, bli sk\u00e5despelare, s\u00e4ger han. Jag har varit med i ett integrationsprojekt h\u00e4r i Arvika med Arabiska teatern fr\u00e5n Stockholm och jag ska s\u00f6ka estetiskt program p\u00e5 gymnasiet.<\/p>
Lise Bache har ocks\u00e5 uppmuntrat en diskussion om symboler. Flera konstverk inneh\u00e5ller till exempel logotyperna f\u00f6r Facebook och Snapchat. Den kinesiska svartvita symbolen f\u00f6r yin och yang syns ocks\u00e5, liksom den v\u00e4lk\u00e4nda fredssymbolen som har sitt ursprung i en antik\u00e4rnvapenkampanj i Storbritannien p\u00e5 1950-talet.<\/p>
\u2013 Vi har lyft fram symbolerna och pratat om deras inneh\u00e5ll och vad de st\u00e5r f\u00f6r, s\u00e4ger Lise Bache. Det finns symboler som inte passar i det h\u00e4r sammanhanget. V\u00e5r v\u00e4rdegrund och m\u00e4nskliga r\u00e4ttigheter \u00e4r viktiga delar av projektet.<\/p>
F\u00f6rutom en dikt jobbar eleverna \u00e4ven med att skriva ner den ber\u00e4ttelse de visar visuellt i konstverken. <\/p>
\u2013 Det h\u00e4r arbetet har visat sig vara ett v\u00e4ldigt bra s\u00e4tt att l\u00e4ra k\u00e4nna varandra i klassen lite b\u00e4ttre, avslutar Lise Bache. Det \u00e4r ett l\u00e5ngtidsprojekt som vi h\u00e5ller p\u00e5 med under hela det sista skol\u00e5ret p\u00e5 grundskolan.<\/p>

Bildl\u00e4rare Lise Bache k\u00e4nner att hon har hittat ett s\u00e4tt att arbeta som verkligen motiverar och ger skaparlust.<\/em><\/p>Sj\u00e4lvportr\u00e4tt inspirerade av Arcimboldo<\/h2>
S\u00e5 h\u00e4r lyder uppgiftsbeskrivningen (utdrag):<\/p>
Syfte:<\/h3>
Du ska f\u00f6rankra ditt sj\u00e4lvportr\u00e4tt med skolans v\u00e4rdegrund. Att fr\u00e4mja respekt inf\u00f6r andra m\u00e4nniskors v\u00e4rde. Attt tr\u00e4na p\u00e5 din f\u00f6rm\u00e5ga till empati och inlevelse. Att morverka alla form av f\u00f6rtryck, kr\u00e4nkande handling och diskriminering, rasism, fr\u00e4mlingsfientlighet och intolerans. Att fr\u00e4mja lika r\u00e4ttigheter och m\u00f6jligheter oavsett k\u00f6n, etnisk tillh\u00f6righet, religion, funktionsneds\u00e4ttning eller sexuell l\u00e4ggning. Att utveckla f\u00f6rm\u00e5gan att f\u00f6rst\u00e5 och leva sig in i andras villkor och v\u00e4rderingar. Att st\u00e4rka ditt sj\u00e4lvf\u00f6rtroende och v\u00e5ga st\u00e5 upp f\u00f6r den du \u00e4r.<\/p>
M\u00e5l:<\/h3>
Att ditt sj\u00e4lvportr\u00e4tt ska kunna anv\u00e4ndas som ett verktyg f\u00f6r att fr\u00e4mja kommunikation i klassrummet, skolan och genom utst\u00e4llning. Starta ett samtal. Skapa olika m\u00f6ten mellan m\u00e4nniskor. V\u00e4cka tankar och k\u00e4nslor inf\u00f6r fr\u00e5gor som hur vi skulle kunna skapa en b\u00e4ttre planet f\u00f6r milj\u00f6n och m\u00e4nskligheten. Att tr\u00e4na p\u00e5 att f\u00f6rmedla ett budskap med din bild. Alla har vi en historia att ber\u00e4tta!<\/p>

M\u00e5lningen \"H\u00f6st\" av Guiseppe Arcimboldo, 1573. Foto fr\u00e5n Wikimedia Commons.<\/em><\/p>Text: Katarina Aver\u00e5s
Foto: \u00d8yvind Lund<\/p>
---<\/p>
Artikeln \u00e4r ocks\u00e5 publicerad i magasinet Kreativa skolan som g\u00f6rs av Pedagog V\u00e4rmland, Karlstads kommun och Region V\u00e4rmland f\u00f6r att visa upp det skapande arbete som p\u00e5g\u00e5r i skolor och f\u00f6rskolor.<\/em><\/p>",
"post_date": "2018-03-04 13:40:13",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "Unga liv visualiseras i konstverk",
"post_type": "post",
"slug": "unga-liv-visualiseras-i-konstverk",
"_thumbnail_id": "5749",
"_fgd2wp_old_node_id": "2053",
"teaser_image": "5749",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2018-03-04 13:40:13",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "unga-liv-visualiseras-i-konstverk",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2018-03-04 13:40:13",
"post_modified_gmt": "2018-03-04 13:40:13",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/201803\/unga-liv-visualiseras-i-konstverk\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish"
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2044",
"user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl",
"user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/",
"user_nicename": "jennelie-ortendahl",
"user_email": "ortendahljennelie@gmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2015-08-19 13:27:19",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl"
},
"ID": 2044,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
11713,
11344,
11706
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}