post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_fgd2wp_old_node_id": "2613",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c"
},
"id": 7843,
"ID": 7843,
"post_author": "2084",
"post_content": "Det jag vill formulera genom min blogg \u00e4r betydelser av estetiska l\u00e4rprocesser och vikten av dessa. Jag har f\u00f6rs\u00f6kt att f\u00f6rklara, att knyta teori till praktik och genom \u201dpraktiska\u201d exempel visat hur jag f\u00f6rst\u00e5r och oms\u00e4tter detta i min undervisning p\u00e5 f\u00f6rskolan. N\u00e4r det g\u00e4ller projektet jag har beskrivit med \u201dLilla Bokbryggan\u201d och \u201d Flera spr\u00e5k i barngruppen\u201d skulle jag vilja g\u00f6ra en avslutande reflektion och anknyta till boken Estetiska uttrycksformer i teori och praktik \u2013 bild-, drama- och musikdidaktik<\/em> av Ehrlin (Red.) (2020), d\u00e4r Asp (2020) beskriver betydelsen av estetiska aktiviteter n\u00e4r det g\u00e4ller demokrati och att l\u00e4ra om sin omv\u00e4rld. Asp (2020) lyfter vikten av kommunikation och gemenskap, vilket kan kopplas samman med vad som beskrivs i L\u00e4roplan f\u00f6r f\u00f6rskolan, Lpf\u00f6 18<\/em> d\u00e4r det st\u00e5r att: \u201dF\u00f6rskolan \u00e4r en social och kulturell m\u00f6tesplats som ska fr\u00e4mja barns f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r v\u00e4rdet av m\u00e5ngfald.\u201d (Skolverket, 2018, ss. 5-6). I arbetet med ett interkulturellt f\u00f6rh\u00e5llningss\u00e4tt har barnen genom estetiska uttrycksformer f\u00e5tt uppleva att\/hur det finns olikheter, men som s\u00e5ngen beskriver \u201dolika, lika, tillsammans, juntos, together \u00e4r vi!\u201d. F\u00f6r mig inneb\u00e4r det att arbetet med estetiska l\u00e4rprocesser m\u00f6jligg\u00f6r ett nyfiket och medvetet f\u00f6rh\u00e5llningss\u00e4tt som ser olikheter som n\u00e5got berikande.<\/p>Jag har \u00e4ven skrivit om hur en kan se det h\u00e4r projektet som en del av barns inflytande vilket ocks\u00e5 kan kopplas till L\u00e4roplan f\u00f6r f\u00f6rskolan, Lpf\u00f6 18<\/em>:s m\u00e5l: \u201dfr\u00e4mja barnens f\u00f6rm\u00e5ga att vara delaktiga och ut\u00f6va inflytande \u00f6ver sin utbildning\u201d (Skolverket, 2018, s. 16). Att barnens ord blev barnens s\u00e5nger (och som \u00e4ven \u201degenproducerades p\u00e5 eget bev\u00e5g\u201d) \u00e4r f\u00f6r mig ett tydligt exempel p\u00e5 detta.<\/p>Att barnens spr\u00e5kliga utveckling blomstrade har jag diskuterat i ett flertal inl\u00e4gg men jag lyfter det \u00e5terigen. Barnens ordf\u00f6rr\u00e5d har v\u00e4xt och den spr\u00e5kliga medvetenheten utvecklats, vilket vi b\u00e5de upplevt p\u00e5 f\u00f6rskolan samt f\u00e5tt bekr\u00e4ftat av v\u00e5rdnadshavare. Jag har i tidigare inl\u00e4gg (se \u201dJag sjunger mina ord \u2013 tralalalalala\u201d) kopplat detta till vad Jederlund (2011) beskriver i Musik och spr\u00e5k: ett vidgat perspektiv p\u00e5 barns spr\u00e5kutveckling och l\u00e4rande<\/em>. D\u00e4r diskuterar f\u00f6rfattaren att flera studier visar p\u00e5 hur musik \u00e4r sammankopplat med utveckling av bl.a prosodin (spr\u00e5kets ljudegenskaper) och med den fonologiska medvetenheten (spr\u00e5kljud).<\/p>F\u00f6r mig \u00e4r det v\u00e4sentligt att framh\u00e5lla vikten av det intrinsikala v\u00e4rdet, det jag har skrivit om i stort sett varje inl\u00e4gg. Hur p\u00e5verkar de estetiska uttrycksformernas v\u00e4rde i sig? Vad g\u00f6r det med oss? Ehrlin (2020) ger exempel p\u00e5 hur L\u00e4roplan f\u00f6r f\u00f6rskolan, Lpf\u00f6 18<\/em>:s m\u00e5l att \u201df\u00f6rskolan ska ge varje barn f\u00f6ruts\u00e4ttningar att utveckla f\u00f6rm\u00e5ga att skapa samt f\u00f6rm\u00e5ga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, r\u00f6relse, s\u00e5ng, musik och dans,\u201d (Skolverket, 2018, s. 14) faktiskt p\u00e5visar att estetiska uttryck ska anv\u00e4ndas b\u00e5de som en metod men ocks\u00e5 som en skaparkraft i sig. Ehrlin (2020, s. 48) lyfter att \u201dI en gemensam praktik f\u00f6r exempelvis musikskapande blir s\u00e5nger, inspelningar och musiklekar ett redskap f\u00f6r att utveckling av generella f\u00f6rm\u00e5gor. Att f\u00e5 utveckla sin r\u00f6st b\u00e5de genom tal och s\u00e5ng betyder till exempel mycket f\u00f6r individens v\u00e4lm\u00e5ende, sj\u00e4lvf\u00f6rtroende och sj\u00e4lvbild (Welch, 2005). En s\u00e5dan praktik kan samtidigt ha fokus p\u00e5 att l\u00e4ra sig om musik och fokusera sj\u00e4lva musikskapandet.\u201d \u00c4ven Bamfords (2006) The Wow Factor \u2013 Global research compendium on the impact of the arts in education<\/em> som jag vid ett flertal tillf\u00e4llen h\u00e4nvisat till, lyfts i Ehrlins (2020) text. Den h\u00e4r v\u00e4rldsomsp\u00e4nnande forskningen visar p\u00e5 sambandet mellan att b\u00e5de anv\u00e4nda estetiska uttrycksformer som metod och som v\u00e4rde i sig, och hur detta ger en undervisning av h\u00f6g kvalitet. I mitt arbete f\u00e5r jag konstant uppleva att \u201dn\u00e5got h\u00e4nder\u201d med barnen. Att v\u00e5ga sjunga och finna lusten i det, att dansa och sjunga tillsammans, att leva sig in i dramatiska scener (k\u00e4nna medk\u00e4nsla), att f\u00f6rundras, att koppla samman olika situationer \u2013 se samband, att kunna se sig sj\u00e4lv i st\u00f6rre sammanhang, inneb\u00e4r f\u00f6r mig en v\u00e4xande sj\u00e4lvk\u00e4nsla som utvecklar oss som m\u00e4nniskor!<\/p>Men hur ser det ut nu d\u00e5? Projektet jag senast skrivit om avslutades f\u00f6r ett \u00e5r sedan men lever fortfarande vidare! Sj\u00e4lvklart \u00e4r \"Namnbluesen\" v\u00e4l implementerad men \u00e4ven tv\u00e5 av s\u00e5ngerna \u201dHola amigo\u201d och \u201dSonnys song\u201d \u00e4r dagliga inslag i v\u00e5rt nuvarande arbete. Trots att majoriteten av barnen som var med d\u00e5 s\u00e5ngerna skapades, har flyttat till en avdelning f\u00f6r \u00e4ldre barn s\u00e5 har de nya 1-\u00e5ringarna anammat s\u00e5ngerna med hj\u00e4lp av de barn som stannat kvar. S\u00e5 fort jag sl\u00e5r an de inledande ackorden till s\u00e5ngerna reser sig barnen upp och dansar, g\u00e4rna \u201dsnurrdansen\u201d! Ett utav barnen sjunger \u00e4ven spontant m\u00e5nga av s\u00e5ngerna fr\u00e5n f\u00f6rra \u00e5ret och s\u00e5 fort vi l\u00e4ser \u201dVem ser Dim\u201d (Nilsson Thore, 2017) sjunger hen de olika s\u00e5ngerna kopplade till ber\u00e4ttelsen. En f\u00e5r t\u00e4nka att det barnet endast var 2 \u00e5r d\u00e5 vi arbetade med projektet. \u00c4ven v\u00e5rdnadshavare ger fortfarande respons trots att deras barn nu bytt avdelning. F\u00f6r n\u00e5gra dagar sedan tog jag p\u00e5 morgonen emot ett barn som g\u00e5tt p\u00e5 min avdelning och vi m\u00f6ttes d\u00e5 i barnets s\u00e5ng (Rainbow Dash, se inl\u00e4gg Ber\u00e4ttande s\u00e5nger), eftersom vi studerade hens gosedjur. Det blev en fin stund med \u201dgamla minnen\u201d som blommade upp. Det \u00e4r tv\u00e5 \u00e5r sedan den s\u00e5ngen \u201dblev till\u201d\u2026<\/p>
Men den b\u00e4sta responsen \u00e4r \u00e4nd\u00e5 det jag f\u00e5r av barnen, det \u00e4r den som driver mig fram\u00e5t och den som ger mig lust att arbeta med estetiska l\u00e4rprocesser. I n\u00e4sta inl\u00e4gg drar jag ig\u00e5ng mina tankar om detta \u00e5rs arbete\u2026<\/p>
<\/p>",
"post_date": "2020-05-17 12:56:15",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "Varf\u00f6r? D\u00e4rf\u00f6r!",
"post_type": "blog",
"slug": "varfor-darfor",
"_fgd2wp_old_node_id": "2613",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2020-05-17 12:56:15",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "varfor-darfor",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2020-05-17 12:56:15",
"post_modified_gmt": "2020-05-17 12:56:15",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/maria-ripemohotmail-com\/20200517\/varfor-darfor\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish",
"type": {
"slug": "blog",
"name": "blog",
"label": "Bloggar",
"labels": {
"name": "Bloggar",
"singular_name": "Blogg",
"add_new": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"add_new_item": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"edit_item": "Redigera Blogginl\u00e4gg",
"new_item": "New Blogg",
"view_item": "View Blogg",
"view_items": "View Bloggar",
"search_items": "Search Blogg",
"not_found": "No Blogg found",
"not_found_in_trash": "No Blogg found in Trash",
"parent_item_colon": null,
"all_items": "Bloggar",
"archives": "Bloggar",
"attributes": "Inl\u00e4ggsattribut",
"insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll",
"uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg",
"featured_image": "Utvald bild",
"set_featured_image": "Ange utvald bild",
"remove_featured_image": "Ta bort utvald bild",
"use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild",
"filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista",
"filter_by_date": "Filtrera efter datum",
"items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista",
"items_list": "Inl\u00e4ggslista",
"item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.",
"item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.",
"item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.",
"item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.",
"item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.",
"item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk",
"item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.",
"menu_name": "Blogg",
"name_admin_bar": "Blogg"
},
"description": "Anv\u00e4nd f\u00f6r bloggar f\u00f6r fler personer. Varje anv\u00e4ndare f\u00e5r en personlig blogg.",
"public": true,
"hierarchical": false,
"exclude_from_search": false,
"publicly_queryable": true,
"show_ui": true,
"show_in_menu": true,
"show_in_nav_menus": true,
"show_in_admin_bar": true,
"menu_position": null,
"menu_icon": null,
"capability_type": "blog",
"map_meta_cap": true,
"register_meta_box_cb": null,
"taxonomies": [
"post_tag",
"verksamheter",
"amnen",
"tema",
"kommuner"
],
"has_archive": true,
"query_var": "blog",
"can_export": true,
"delete_with_user": false,
"template": [],
"template_lock": false,
"_builtin": false,
"_edit_link": "post.php?post=%d",
"cap": {
"edit_post": "edit_post",
"read_post": "read_post",
"delete_post": "delete_post",
"edit_posts": "edit_blogs",
"edit_others_posts": "edit_others_blogs",
"delete_posts": "delete_blogs",
"publish_posts": "publish_blogs",
"read_private_posts": "read_private_blogs",
"read": "read",
"delete_private_posts": "delete_private_blogs",
"delete_published_posts": "delete_published_blogs",
"delete_others_posts": "delete_others_blogs",
"edit_private_posts": "edit_private_blogs",
"edit_published_posts": "edit_published_blogs",
"create_posts": "edit_blogs"
},
"rewrite": {
"slug": "blog",
"with_front": true,
"pages": true,
"feeds": true,
"ep_mask": 1
},
"show_in_rest": true,
"rest_base": null,
"rest_namespace": "wp\/v2",
"rest_controller_class": null,
"rest_controller": null
},
"_thumbnail_id": false,
"excerpt": false
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2017",
"user_login": "snms00",
"user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1",
"user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6",
"user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se",
"user_url": "",
"user_registered": "2013-11-06 10:35:50",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "snms00"
},
"ID": 2017,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
10783,
10819,
10398
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}