Syftet är att göra naturvetenskap och teknik intressant genom att utgå från elevers vardag.
Inom Energiutmaningen har material tagits fram för att stödja lärares och elevers arbete i åk F-6. Materialet handlar framför allt om energi och hållbar utveckling och är så klart kopplat till samtliga kursplaner i Lgr 11.
Ladda ner Energiutmaningens läromaterial (pdf 263 sidor)
Materialet utgår från elevens vardag och innehåller olika arbetssätt, faktatexter för lärare och elever, lektionsbanker, värderingsövningar, lekar, dramapedagogik, roliga utmaningar samt en stor experimentbank med både öppna och styrda experiment.
• Vad är energi? – olika former av energi samt energiomvandlingar
• Energikällor – förnybara och icke förnybara energikällor
• Klimat och miljö – olika miljöproblem och energieffektivisering
• Transporter – Hur transporteras människor och varor?
• Konsumtion och resurser – Hur påverkar våra val jorden
• Mat och hälsa – Var kommer maten ifrån? Samband mellan hälsa och hållbar utveckling.
Energiutmaningen startade i Värmland våren 2009. Målet var att öka intresset för naturvetenskap och teknik i skolan samt skapa engagemang för en hållbar utveckling.
Energiutmaningen riktar sig till åk F-6 och är tänkt att kunna användas både av enskilda lärare och av hela skolor. Flera av de skolor som deltagit genom åren har kopplat samman det med ”Skola för hållbar utveckling” och ”Grön Flagg”.
Energirådgivningen (Forshaga, Grums, Kil, Munkfors), Energimyndigheten, Interregprojektet FEM, Karlstads universitet och Länsstyrelsen i Värmland har varit de största finansiärerna till Energiutmaningen. Samarbete runt material och metoder har skett mellan pedagoger från Värmland och Dalarna, Värmlands museum, Naturskolan i Falun och Karlstad, Karlstads universitet och Energy Camp i Norge bland andra.
Energiutmaningen har nu övergått från att vara ett projekt till att drivas som en ideell förening.
Här finns en film om Energiutmaningen.
Anna Uller, pedagog, Tel. 070-978 91 21, anna.uller@kil.se
Ulrika Thorén, energi- och klimatrådgivare, Tel. 070-5446420, ulrika.thoren@forshaga.se
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_thumbnail_id": "5998", "_fgd2wp_old_node_id": "2194", "collection-teaser_right_0_teaser_right": "5774", "collection-teaser_right": "6", "_collection-teaser_right": "field_61d462b4d467e", "collection-teaser_right_1_teaser_right": "6525", "collection-teaser_right_2_teaser_right": "9151", "collection-teaser_right_3_teaser_right": "5774", "collection-teaser_right_4_teaser_right": "6525", "collection-teaser_right_5_teaser_right": "9151", "_edit_lock": "1643370301:2003" }, "id": 6000, "ID": 6000, "post_author": "2003", "post_content": "Syftet \u00e4r att g\u00f6ra naturvetenskap och teknik intressant genom att utg\u00e5 fr\u00e5n elevers vardag.<\/p>
Inom Energiutmaningen har material tagits fram f\u00f6r att st\u00f6dja l\u00e4rares och elevers arbete i \u00e5k F-6. Materialet handlar framf\u00f6r allt om energi och h\u00e5llbar utveckling och \u00e4r s\u00e5 klart kopplat till samtliga kursplaner i Lgr 11.<\/p>
<\/a>
Ladda ner Energiutmaningens l\u00e4romaterial (pdf 263 sidor)<\/em><\/a><\/p>Materialet utg\u00e5r fr\u00e5n elevens vardag och inneh\u00e5ller olika arbetss\u00e4tt, faktatexter f\u00f6r l\u00e4rare och elever, lektionsbanker, v\u00e4rderings\u00f6vningar, lekar, dramapedagogik, roliga utmaningar samt en stor experimentbank med b\u00e5de \u00f6ppna och styrda experiment.<\/p>
F\u00f6ljande omr\u00e5den tas upp<\/h2>
\u2022 Vad \u00e4r energi? \u2013 olika former av energi samt energiomvandlingar<\/p>
\u2022 Energik\u00e4llor \u2013 f\u00f6rnybara och icke f\u00f6rnybara energik\u00e4llor<\/p>
\u2022 Klimat och milj\u00f6 \u2013 olika milj\u00f6problem och energieffektivisering<\/p>
\u2022 Transporter \u2013 Hur transporteras m\u00e4nniskor och varor?<\/p>
\u2022 Konsumtion och resurser \u2013 Hur p\u00e5verkar v\u00e5ra val jorden<\/p>
\u2022 Mat och h\u00e4lsa \u2013 Var kommer maten ifr\u00e5n? Samband mellan h\u00e4lsa och h\u00e5llbar utveckling.<\/p>
Energiutmaningen startade i V\u00e4rmland v\u00e5ren 2009. M\u00e5let var att \u00f6ka intresset f\u00f6r naturvetenskap och teknik i skolan samt skapa engagemang f\u00f6r en h\u00e5llbar utveckling. <\/p>
Energiutmaningen riktar sig till \u00e5k F-6 och \u00e4r t\u00e4nkt att kunna anv\u00e4ndas b\u00e5de av enskilda l\u00e4rare och av hela skolor. Flera av de skolor som deltagit genom \u00e5ren har kopplat samman det med \u201dSkola f\u00f6r h\u00e5llbar utveckling\u201d och \u201dGr\u00f6n Flagg\u201d. <\/p>
Energir\u00e5dgivningen (Forshaga, Grums, Kil, Munkfors), Energimyndigheten, Interregprojektet FEM, Karlstads universitet och L\u00e4nsstyrelsen i V\u00e4rmland har varit de st\u00f6rsta finansi\u00e4rerna till Energiutmaningen. Samarbete runt material och metoder har skett mellan pedagoger fr\u00e5n V\u00e4rmland och Dalarna, V\u00e4rmlands museum, Naturskolan i Falun och Karlstad, Karlstads universitet och Energy Camp i Norge bland andra. <\/p>
Energiutmaningen har nu \u00f6verg\u00e5tt fr\u00e5n att vara ett projekt till att drivas som en ideell f\u00f6rening.<\/p>
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2044", "user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl", "user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/", "user_nicename": "jennelie-ortendahl", "user_email": "ortendahljennelie@gmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2015-08-19 13:27:19", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl" }, "ID": 2044, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 11713, 11344, 11706 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "