Blogginlägg

Studiehandledning på modersmål – avsnitt 30

Studiehandledning är en bro mellan två språk och kulturer. Det säger modersmålslärarna Gona Said och Houra Karlsson och berättar om vikten av studiehandledningen för såväl ämneskunskaper som socialt samspel.

De arbetar tillsammas med eleverna både före, under eller efter lektionen, allt efter vad olika elever behöver och olika ämnen kräver. Programledare är Ola Henningsson och Tobias Berger.

Två lärare i modersmål
Modersmålslärarna Houra Karlsson och Gona Said

ASL – att skriva sig till läsning – avsnitt 29

Att skriva sig till läsning är en metod som bygger på tanken att det är lättare att lära sig skriva än att lära sig läsa. Läsning handlar om att knäcka koden, att förstå vad texten berättar för oss. Så när eleven får en text framför sig måste hen koda av varje bokstav, ord och mening vilket kräver en hög minnesbelastning. Men att istället knäcka koden genom att själva äga berättelsen och välja vilka bokstäver som ska förmedla den menar de är ett enklare och snabbare sätt.

Världens smartaste fråga - avsnitt 28

Vilken är världens smartaste fråga? Vilken fråga älskar lärare att höra och även att ställa, för den delen?

I dagens samtal med Jonas Engstrand, lärare vid Vålbergsskolan i Karlstad, berättar han om vikten av nyfikenhet, av goda relationer och samspelet i klassrummet. Om hur han jobbar för att främja viljan att lära nytt. Programledare är Ola Henningsson och Tobias Berger.

Jonas Engstrand framför tavlan

Tvålärarskap på Nyeds skola - avsnitt 27

Matematik- och No-lärarna Christina Nisula och Håkan Dahlin berättar i detta samtal om varför och hur de samarbetar i ett tvålärarskap. Elevgrupperna är inte fasta utan anpassas utifrån behov och lärarna kan lägga mer kraft på färre planeringar.

Att våga testa nya idéer kräver mod och god planering. Det här är några av skolans erfarenheter efter en termin. Programledare är Ola Henningsson och Tobias Berger.

tvålärarskap Nyeds skola