Blogginlägg

Musik från olika kulturer

Det centrala innehållet i musik är både vitt och brett. Undervisningens tid rimmar inte riktigt med innehållet. Kunskapskraven är sammansatta och det är mycket som ska vägas in varje.

Ett av kunskapskraven handlar om förmågan att känna igen och urskilja musik från olika kulturer och olika genrer. Ett annat kunskapskrav handlar om att resonera om eget och andras musicerande och om hur musik påverkar människor. Hur bedömer man det? Hur lär man sig det? Och framförallt, hur får eleverna möjlighet att öva på det?

Elevhälsan + Skolkommissionen = sant!

Jag vill börja med att vara den förste att erkänna: nej, jag har inte läst hela Skolkommisssionens slutbetänkande. Däremot har jag gjort ett försök att sätta mig in i den delen som handlar om elevhälsa. Jag gillar den bild som tagits fram för att sammanfatta kommissionens tankar om hur allt hänger ihop. Särskilt förtjust är jag i den vattenstämpel som ligger till grund för hela bilden: Elevens lärarande, utveckling och välbefinnande.