Blogg
I samband med senaste SETT-mässan fick jag möjlighet att samla ihop mina tankar om vad ett digitalt lärverktyg är och berätta om det tillsammans med Ulrika Brolinson som arbetat med att implementera ipads på Ilandaskolan i Karlstad.
Min ingång är mitt intresse för internet och det mesta som är digitalt, mitt intresse för kollaborativa arbetssätt, mina besök i klassrum som redaktör för Pedagog Värmland-sajten och egna erfarenheter från sonens användande av ipad i skolan. Jag tänker att man kan se på ett digitalt lärverktyg så här:
Man kan se det digitala lärverktyget som en PT – en personlig tränare. Det håller ordning på schemat och tar tid på intervaller så du får bra uppdelning på arbete och vila . Det hejar på: Säger kom igen! Det spelar en liten fanfar och säger: Bra! Ditt bästa resultat hittills!
Det anpassar svårighetsgraden kontinuerligt och är stöttande. Det kan säga: Hej, hur går det? Du har inte skrivit något på 10 minuter, vill du ha hjälp?
Det digitala lärverktyget minskar maktobalansen i klassrummet – det blir inget relationsgnissel mellan mig och ipaden. Jag behöver inte testa och utmana det digitala lärverktygets auktoritet, för jag är inte i underläge – det är jag som styr verktyget. Det ökar elevens självständighet.
Och det hjälper mig även utanför skolan för jag har med mig verktyget var jag än går och kan använda teknikerna jag lärt mig i skolan.
Genom det digitala lärverktyget kan du ta del av aktuell mångfacetterad kunskap – information från världens främsta experter inom de flesta ämnen finns på internet. Och ibland till och med möjlighet att få personlig hjälp av dem.
Jag håller på med webbutveckling ibland och då jobbar jag oftast med Drupal – ett verktyg för att göra hemsidor. När jag kör fast ber jag om hjälp i Drupal-forumet på nätet. Och ganska snart är det någon främmande superduktig webbutvecklare från kanske Kanada, Spanien eller Polen som hjälper till och löser mitt problem, helt utan krav på motprestation. Så generösa kan vi vara på internet när vi får dela med oss av något vi kan.
Det skapar fina möjligheter till samarbete – eftersom verktyget är uppkopplat, och därmed ihopkopplat med klasskompisarna + alla andra. Alla som har internet.
Dina arbeten sparas säkert och du kan lätt skicka dem till din lärare. Det blir inga hopknycklade papper som försvinner i skåpet.
Lärverktyget känner dig. Det vet hur du vill ha det – om du vill ha texten uppläst, hur stor text, den vet var du slutade senast och hur du brukar jobba, för de apparna har du lätt tillgängliga. Det är både sådant som du ställt in och sådant som verktyget har lärt sig själv.
Har du något att tillägga? Gör det gärna i kommentarerna.
Här kan du se en film om hur Ulrika Brolinson jobbar med Ipads i undervisningen och här kan du lyssna på en podcast om hur Vålbergsskolan helt gått över till digitala läromedel för sjuorna.
Taggar
Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg