picture-1145-1472506882.jpg

Blogg

Läslyftarna

Hej! Jag är gymnasielärare med ämnena Svenska och Historia i legitimationen. Min roll som förstelärare är att fungera som lärledare för den kollegiala fortbildningen vid Karlbergsgymnasiet i Åmål. På senare år har jag arbetat en del med att skriva i olika…

Hej! 

Jag är gymnasielärare med ämnena Svenska och Historia i legitimationen. Min roll som förstelärare är att fungera som lärledare för den kollegiala fortbildningen vid Karlbergsgymnasiet i Åmål. På senare år har jag arbetat en del med att skriva i olika former (som denna blogg) och Jag har (naturligtvis?) ett brinnande intresse för läsning.

Bloggens titel syftar till den stora kompetenshöjningsinsatsen Läslyftet - Åmålsmodellen som Åmåls kommun bedriver. Det är Skolverket som står bakom ett nationellt skolutvecklingsprogram och  har tagit fram, och fortsätter ta fram, kursinnehåll tillsammans med universitet runt om i landet. Läsåret 16/17 sjösatte kommunen detta bland i princip all dess pedagogiska personal. Läsåret 17/18 vinnlägger vi oss om att rikta utbildningsinsatserna så att alla delar av skolan får del av det som är mest angeläget för just dem.

Jag kommer alltså agera som lärledare i denna kollegiala process, vilket innebär att jag inom min lärargrupp på gymnasiet ska leda samtalen och driva dem framåt. Meningen är att eleverna ska få en bättre läs- och lärkompetens genom att vi lärare själva blir uppmärksamma på hur inlärning sker och hur vi implementerar våra kunskaper i klassrummet. 

Denna blogg kommer bjuda på mina tankar kring det arbete vi genomför, vilka tankar och spörsmål som gror och tar fart. Vart det bär vet jag inte, men det ska bli intressant att företa resan. Välkommen du också!

/Stefan 

Ett Lyft i rätt riktning

Det närmar sig avspark för årets Lyft i Åmåls kommun. Alltså den fortbildningsinsats som i princip hela kommunens skolväsende har implementerat. Det är något som går vidare från förra året, men det är inte längre enbart ett läs- och skrivprojekt (vilket denna blogg har handlat om). I år kallar vi istället fortbildningen för Lärlyft. Det är en bokstavs skillnad från förra årets Läslyft, men vi tror det kommer innebära mer än så. Det har nämligen funnits ett behov av och en vilja att rikta fortbildningen ytterligare i år, både på gymnasiet och på andra stadier. Och det tror jag nog vi lyckas med.

Lärledarna på gymnasiet har träffats och funderat kring hur vi på bästa sätt tillgodoser personalens olika intressen, samtidigt som vi fortsätter Skolverkets grundidé och det åtagande vi har. Resultatet är en mäktig kompott av angelägna lärmoduler som vi valt ut, satt samman, tweakat och blandat för att få till något för alla.

Den modul som jag själv kommer leda kallas officiellt ”Analysera & kritiskt granskaX5+”. Vi kommer arbeta med en underbyggande teoretisk del och en applicerbar konkret del som berikar varandra. Det innebär att vi ofta läser kortare artiklar eller utdrag från flera författare (vanligen en mer teoretiskt hållen och en mer konkret inriktad text) till varje träff. Tanken är att teorin framförallt ska ge näring till de pedagogiska samtalen och att de konkreta delarna utvecklar det faktiska arbetet.

Modulen är uppbyggd av fem delar från Skolverkets nationella utvecklingsprogram och annat material relaterat till Skolverket, därav den kryptiska benämningen X5+. Men jag kommer nog kalla den vid sitt inofficiella namn: ”Teori och konkretion i klassrummet och utanför”. Det är ändå det som den kommer ta upp och belysa ur olika vinklar. Det blir förstås mer om innehållet inom kort, men först behöver vi dra igång arbetet tillsammans med kollegorna. Det här kommer bli spännande. 

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg