Blogg
Här kan du läsa om vårt arbete med elevhälsa och hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer på våra två skolor, Råtorpsskolan och Södra Råtorps skola. Du kommer få ta del av hur vi arbetar i vårt elevhälsoteam och hur vi arbetar med elevhälsoarbetet i våra grupper. Vi vill ge exempel på ett sätt att arbeta. Du kommer få ta del av hur lärare och personal från elevhälsoteamet samt rektor på Råtorp resonerar kring elevhälsoarbetet och ta del av hur vi arbetar rent praktiskt för att skapa ökad delaktighet och tillgänglighet för våra elever.
Kort sagt: hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer i praktiken.
“När jag leker kommer en måne som lyser och tänder hopp”, så skriver en elev i årskurs två på Råtorpsskolan. “Att leka gör att fantasin snurrar i huvudet”, så skriver en annan elev. Dikterna är en del av ett skrivprojekt som jag, fritidspedagog Frida Warnqvist och lärare Vivi Lind haft på Råtorpsskolan i årskurs 1 och 2. Eftersom jag brinner för skrivande frågade Vivi mig om vi tillsammans skulle hålla i diktskrivande och det tackade jag snabbt ja till. Att få ge näring åt lekfullt skrivande bland barn som är i startfasen med att uttrycka sig i skrift är bland det roligaste jag någonsin gjort som pedagog. En elev blev dessutom så exhalterad att han började förvandla sina dikter till hiphop-låtar.
Skrivande kan vara en uttrycksform som vilken annan kreativt konstform och man kan levandegöra det på så många olika sätt för att väcka fascinationen för det svenska språket. Vivi som gillar tanken på lusten att lära genom experiment tyckte att det var en utmärkt idé att hänga upp dikterna i träden på Café Råtorp. Att tänka utanför ramarna och att våga experimentera med våra lektioner med barn var en röd tråd genom hela projektet. Då det vårvernissage som skulle varit på skolan inte kunde genomföras på grund av rådande omständigheter, då gällde det att tänka flexibelt och att hitta lösningar på en slutproduktion som man ändå kunde ta del av.
Att få göra diktskrivandet mer levande genom att hänga upp dom i trädgården på Café Råtorp blev en succé och det blev verkligen pricken över i:et. Att temat för dikterna också skulle vara LEK/ATT LEKA var ett självklart val då vi ville fokusera på något riktigt igenkännande och positivt för barnen. Vill ni se mer av dikterna kan ni besöka Café Råtorp under vecka 24 och vecka 25.
Vernissage av elever på Råtorpsskolan
/Frida Warnqvist fritidspedagog och Vivi Lind lärare på Råtorpsskolan
Taggar