Blogg
Här kan du läsa om vårt arbete med elevhälsa och hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer på våra två skolor, Råtorpsskolan och Södra Råtorps skola. Du kommer få ta del av hur vi arbetar i vårt elevhälsoteam och hur vi arbetar med elevhälsoarbetet i våra grupper. Vi vill ge exempel på ett sätt att arbeta. Du kommer få ta del av hur lärare och personal från elevhälsoteamet samt rektor på Råtorp resonerar kring elevhälsoarbetet och ta del av hur vi arbetar rent praktiskt för att skapa ökad delaktighet och tillgänglighet för våra elever.
Kort sagt: hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer i praktiken.
Så blev det äntligen av, Cirkusen av och med förskoleklassen, för alla på fritids och de som hade vägarna förbi och som ville se! Som vi har tränat och kämpat för att göra det möjligt, det som började som en ide i början på terminen! Men just när vi hade kommit igång med planerna för vem som skulle vara med vem och göra vad och såg framför oss hur pirrigt men även roligt det skulle bli att få visa upp en föreställning för föräldrar och hela skolan, då slår en pandemi till! Inga föräldrar kunde bjudas in och ganska snart, under en tid när många blev sjuka i omgångar, visade det sig tyvärr omöjligt att genomföra projektet.
Men skam den som ger sig, vi bestämde oss att göra ett nytt försök att ha vår egen Cirkus på självaste Fritidshemmens Dag! Så vi satte igång med ett idogt tränande i två och en halv vecka. All tid som kunde avsättas användes. VÖA – Verksamhets Övergripande Arbete – blev Cirkusträning på skoltid med de elever som går hem efter skolan och under många eftermiddagar tränades det både inne på fritids och ute på skolgården. På själva dagen föll snö/ hagel/ regn så det hela fick skjutas upp till torsdagen samma vecka men då blev det verkligen av. I ihållande, lätt kylslagen vind, men värmande sol och uppe på vårt stora utomhus-schackspel!
Jag vill framhålla hur otroligt tålmodiga och fantastiska barnen har varit i alla sina roller och uppgifter:
Jag lade märke till att barnen till stor del valde uppträdande efter sitt eget intresse och inte styrdes så mycket av kompisar. Därav blev det nya par och grupper som inte alltid leker med varandra = trygghet i den stora gruppen. Barnen kom med idéerna om vad som skulle visas på Cirkusen, var mycket påhittiga, kunde improvisera och finna lösningar. Vi bestämde tidigt att de inte skulle behöva köpa kläder och annat utan använda sig av det som de redan hade och det som finns på fritids.
En titt på våra styrdokument visade att vi hade fått in ”skapande med olika uttryckssätt, musik, dans, drama” samt även tränat på att ”pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling”. Trots det allmänt rådande läget, lokalt och globalt, fick förskoleklassen till sin Storsamling 2020, puh!
/Anna Källström, fritidspedagog Råtorpsskolan
Taggar