picture-1197-1476197102.jpg

Blogg

Elevhälsan på Råtorp

Här kan du läsa om vårt arbete med elevhälsa och hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer på våra två skolor, Råtorpsskolan och Södra Råtorps skola. Du kommer få ta del av hur vi arbetar i vårt elevhälsoteam och hur vi arbetar…

Här kan du läsa om vårt arbete med elevhälsa och hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer på våra två skolor, Råtorpsskolan och Södra Råtorps skola. Du kommer få ta del av hur vi arbetar i vårt elevhälsoteam och hur vi arbetar med elevhälsoarbetet i våra grupper. Vi vill ge exempel på ett sätt att arbeta. Du kommer få ta del av hur lärare och personal från elevhälsoteamet samt rektor på Råtorp resonerar kring elevhälsoarbetet och ta del av hur vi arbetar rent praktiskt för att skapa ökad delaktighet och tillgänglighet för våra elever.

Kort sagt: hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer i praktiken.

Lärmiljöer

Lärmiljöer är ett ständigt aktuellt ämne, fast just nu känns det mer aktuellt än någonsin. Tillgängliga lärmiljöer är något som vi diskuterar ganska mycket idag, på Råtorpsskolan i allmänhet och i förskoleklass för mig i synnerhet. Hur ska jag forma mitt klassrum utifrån de förutsättningar jag har för att det ska passa alla elever? Hur mycket kan man ha på väggarna? Eller ska man ha mycket på väggarna så att de som behöver mikropauser har något att titta på? Är ett alldeles tyst klassrum den bästa lärmiljön vid skolarbete som kräver koncentration? Tyst så att alla kan koncentrera sig, tyst så att du hör när klasskompisen sitter och hummar, tappar sin penna, sparkar med benet mot stolen.

Eller ska du ha musik på i bakgrunden så att alla dessa små ljud försvinner. Musik som du inte gillar som du känns sitter och irriterar dig på och tycker att det är jobbigt att det aldrig får vara tyst. Jag tycker att detta är jättesvårt, jag strävar så klart, precis som alla mina andra kolleger, efter det optimala klassrummet. Ett klassrum där inredning, bakgrundsljud, bilder osv ska passa för alla. Ett klassrum där alla mår gott och kan arbeta utifrån sin allra bästa förmåga.

Är det så att jag tänker in för mycket i det här? Att det inte är det allra viktigaste när det kommer till lärmiljöer. Inte så viktigt som jag kanske tror att det är. Är det viktigaste kanske att du är omgiven av klasskamrater som vill dig väl, som vill samarbeta med dig, som när det blir rast frågar om du vill vara med och leka. Att veta att någon vill vara med just dig. Att inte vara ensam. Omgiven av klasskamrater som inte skrattar när du gör fel och som tillåter att du svarar fel eller ”konstigt”. I ett sådant klassrum kanske det inte spelar så stor roll om det är tyst eller musik, bilder på väggarna eller inte.

För i ett sånt klassrum kan du slappna av, du kan vara dig själv, du vet att ingen skrattar åt dig eller viskar bakom ryggen. Du behöver inte oroa dig över rasten, du behöver inte fundera vem du ska stå bakom i matsalskön, för det spelar ingen roll. För i ditt klassrum är alla kamrater och låter alla vara precis som dom är. I det klassrummet vill jag vara pedagog och må gott precis som mina elever.
/Jessica Ekberg, lärare i förskoleklass

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg