Blogg
Här kan du läsa om vårt arbete med elevhälsa och hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer på våra två skolor, Råtorpsskolan och Södra Råtorps skola. Du kommer få ta del av hur vi arbetar i vårt elevhälsoteam och hur vi arbetar med elevhälsoarbetet i våra grupper. Vi vill ge exempel på ett sätt att arbeta. Du kommer få ta del av hur lärare och personal från elevhälsoteamet samt rektor på Råtorp resonerar kring elevhälsoarbetet och ta del av hur vi arbetar rent praktiskt för att skapa ökad delaktighet och tillgänglighet för våra elever.
Kort sagt: hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer i praktiken.
Att sjunga i kör är rena friskvården det vet ju alla. Med jämna mellanrum kommer rapporter om förträffligheten med att sjunga i kör. Jag är beredd att hålla med. Vi mår bra av att sjunga! Därför är jag så glad över att vi på Råtorpsskolan kan erbjuda kör för alla elever som vill. Mellanstadiekören samlas på en förmiddagsrast en gång i veckan och lågstadiekören övar efter skolan på fritidstid. De som inte har fritids är förstås också välkomna att stanna kvar och sjunga. Vi sjunger allra mest för sjungandets skull, för att det är så roligt och för att må bra. Vi sjunger sånger vi tycker om och barnen är med och önskar och ger förslag på vad vi ska sjunga.
Några gånger per år får andra höra hur det låter om oss. Förra veckan var en sådan gång. Körerna hade hand om skolans adventssamling som har blivit vårt ansvarsområde. De två körerna förvandlas då till en jättekör med stora och små sångare. Det är mäktigt att se och höra den gemenskap som skapas. Elever som kanske inte annars hade pratat med varandra står och sjunger tillsammans axel vid axel. Storsamlingar är ju också ett lärtillfälle så de äldre körbarnen berättar för sina skolkamrater om vad som menas med advent, om ensamhet, om att bry sig om varandra och om att vara ett ljus i mörkret. Och det var just vad de var hela bunten; ett stort fint ljus i höstmörkret!
/Ingrid Linder, stolt musiklärare på Råtorpsskolan
Taggar