Blogg
Här kan du läsa om vårt arbete med elevhälsa och hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer på våra två skolor, Råtorpsskolan och Södra Råtorps skola. Du kommer få ta del av hur vi arbetar i vårt elevhälsoteam och hur vi arbetar med elevhälsoarbetet i våra grupper. Vi vill ge exempel på ett sätt att arbeta. Du kommer få ta del av hur lärare och personal från elevhälsoteamet samt rektor på Råtorp resonerar kring elevhälsoarbetet och ta del av hur vi arbetar rent praktiskt för att skapa ökad delaktighet och tillgänglighet för våra elever.
Kort sagt: hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer i praktiken.
Idag har jag varit på resande fot till Stockholm för att delta på en forskarkonferens om elevhälsa. Det var en heldag som var vikt åt ett enda litet ord: främst. Ni som följer bloggen vet att vi på Råtorp arbetat med Jakten på Främst under det senaste året. Därför var det med extra stora förväntningar jag satte mig på tåget i morse.
Under dagen fick vi ta del av den forskning som genomförts gällande den fortbildning för elevhälsan som SPSM ordnat. Totalt fyra forskare, med skilda perspektiv, har följt olika lokala teams arbete med att främst arbeta hälsofrämjande och förebyggande och resan dit.
Samtliga forskare vittnar om vikten av samsyn i verksamheterna och att det krävs en synvända när det gäller elevhälsoarbetet. Det är i skolmiljön lösningarna finns och det är där anpassningarna ska ske. Det är inte elverna som ska anpassa sig till lärmiljön, det är tvärt om. Forskarna lyfter även fram vikten av relationsbygget som måste till mellan pedagog och elev. När vi mår bra så lär vi bra. Det är ju ingen nyhet, utan något som pedagoger alltid tänkt på och gjort. Det är dock bra att forskningen lyfter fram denna aspekt tydligt. Vi har under en tid haft andra tongångar, framför från politiken, när det gäller vad som är viktigt i skolan.
Samtidigt så behöver vi i skolan bli betydligt bättre på att göra egna analyser. Vi hoppar alltför ofta över den delen. Tempot i skolan är uppskruvat och förväntningarna lika så. En liknelse som lyftes under dagen var att hastighetsbegränsningarna runt våra skolor är nedsatt till 30 km/h. Varför inte våga sakta ner tempot när det gäller analyserna också? När vi vänder oss inåt i vår organisation så kommer vi hitta andra svar än när vi hela tiden gasar för att ”hinna ikapp” med omvärldens förväntningar. Här har vi rektorer en viktig roll. Här måste vi dra i handbromsen. Sakta ner tempot och låta reflektion och analys föda fram en stabil värdegrund vilket i sin tur kommer leda till att vi bemöter våra elever på ett annat sätt.
Måendet och bemötandet är två stora delar i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. När dessa två bitar faller på plats så kommer en av konsekvenserna vara en hög måluppfyllelse hos våra elever. Jag vet att några kommer avfärda detta som att jag är en förespråkare av flumskolan. Ni vet den där skolan som inte ställer krav och låter eleverna göra vad som helst och till och med ha keps inomhus.
Jag vet att många förespråkar tuffare krav och högre ställda förväntningar. Det gör jag också, men jag ställer dessa krav och förväntningar på mig själv, den elevhälsa jag leder och de pedagoger som skapar tillgängliga lärmiljöer för våra elever. Om det är att förespråka flum, så är jag en mycket stolt flumrektor för två skönt flummiga skolor i Karlstad.
/Magnus Sjödin, rektor
Taggar