picture-1197-1476197102.jpg

Blogg

Elevhälsan på Råtorp

Här kan du läsa om vårt arbete med elevhälsa och hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer på våra två skolor, Råtorpsskolan och Södra Råtorps skola. Du kommer få ta del av hur vi arbetar i vårt elevhälsoteam och hur vi arbetar…

Här kan du läsa om vårt arbete med elevhälsa och hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer på våra två skolor, Råtorpsskolan och Södra Råtorps skola. Du kommer få ta del av hur vi arbetar i vårt elevhälsoteam och hur vi arbetar med elevhälsoarbetet i våra grupper. Vi vill ge exempel på ett sätt att arbeta. Du kommer få ta del av hur lärare och personal från elevhälsoteamet samt rektor på Råtorp resonerar kring elevhälsoarbetet och ta del av hur vi arbetar rent praktiskt för att skapa ökad delaktighet och tillgänglighet för våra elever.

Kort sagt: hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer i praktiken.

Tankar kring förskoleklassen

Jag arbetar i förskoleklass och ibland tänker jag på hur det var när jag var sex, sju år och gick i förskoleklass. Då hette det inte förskoleklass, utan lekis. Vad är det jag har med mig från mitt år på lekis? Jag minns att vi dansade med sjalar, cyklade på gården och hade fruktstund. Fruktstunden minns jag nog bäst, inte för att jag tyckte extra mycket om frukt utan för att det bordet som var tyst fick börja äta. Och på mitt bord hade jag en kille som alltid pratade. Jag minns hur irriterad jag var på honom för att vi som satt vid mitt bord alltid fick vänta medan de andra började äta. Varje dag, hela året. Detta får mig att fundera på vad mina elever får med sig efter ett år på Råtorpsskolan i förskoleklassen. Vad kommer de att minnas när de är vuxna? Vad vill jag att de minns som vuxna?

Jag tänker mycket på vad jag vill att de ska ha med sig från året i förskoleklass. Ett ynka år. Ett väldigt viktigt år, det året då skolan ska introduceras. Men vad är det viktiga? Just det första året då eleverna ska lära känna sina klasskamrater som de sen ska umgås och samarbeta med i många dagar och år framöver. Min önskan är att efter året i förskoleklass så ska de längta till skolan och om de inte längtar så ska de i alla fall tycka om att gå dit. De ska tycka att skolan är en trevlig arbetsplats, ett ställe där de lär sig nya saker och upptäcker vad mycket de kan. Att knäcka läskoden och inse att en helt ny värld öppnar sig för dem. Att kunna skriva meddelanden och berättelser. Att kunna samarbeta och att våga.

Under året i förskoleklass så behöver jag få alla mina elever att känna sig trygga på skolan och kunna dela med sig. Jag vill ge dem förmågan att samarbeta och förmågan att hjälpa och stötta varandra. De ska veta vad som förväntas av dem ute på rasten, i matsalen, i omklädningsrummet, på idrotten och i klassrummet. Jag ska ha hittat deras lust att lära och väckt deras nyfikenhet. Jag ska under året ha tillgodosett allas olika behov och utvecklingsmöjligheter.

Jag hoppas att när de tänker tillbaka på sitt år i förskoleklass så är det inte en lång väntan på tystnad som de minns. Jag hoppas att det är glädje över att de fick vara en del av förskoleklassen just det året. Att de minns sitt år som något positivt och lärorikt. Att de minns hur kul det var att gå till skolan och att denna känsla sitter i under hela deras skolgång.

/Jessica Ekberg förskollärare i förskoleklass.

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg