picture-1197-1476197102.jpg

Blogg

Elevhälsan på Råtorp

Här kan du läsa om vårt arbete med elevhälsa och hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer på våra två skolor, Råtorpsskolan och Södra Råtorps skola. Du kommer få ta del av hur vi arbetar i vårt elevhälsoteam och hur vi arbetar…

Här kan du läsa om vårt arbete med elevhälsa och hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer på våra två skolor, Råtorpsskolan och Södra Råtorps skola. Du kommer få ta del av hur vi arbetar i vårt elevhälsoteam och hur vi arbetar med elevhälsoarbetet i våra grupper. Vi vill ge exempel på ett sätt att arbeta. Du kommer få ta del av hur lärare och personal från elevhälsoteamet samt rektor på Råtorp resonerar kring elevhälsoarbetet och ta del av hur vi arbetar rent praktiskt för att skapa ökad delaktighet och tillgänglighet för våra elever.

Kort sagt: hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer i praktiken.

Besök från Moldavien

Igår hade vi besök från Moldavien. Det var en liten delegation som ville se hur vi arbetade i Sverige. En av kvinnorna skulle starta en skola i maj 2018 och var nyfiken på hur läroplan och kursplaner är uppbyggda och hur och när vi kartlägger. Hon var även intresserad av hur rekryteringsprocessen ser ut hos oss. Kort sagt, det var en bred diskussion om skola.

Det vi fastnade lite extra i var diskussionen kring relationen mellan pedagog och elev. I Moldavien är kursplanen starkt reglerad med tydliga sidhänvisningar till läroböcker som ska läsas under en bestämd tid under skolåret. Det innebär att fokus ligger i en förmedling av förutbestämt stoff och relationen mellan pedagog och elev blir därefter. Kvinnan som ska starta skolan har redan en förskola igång där hon valt att lägga fokus på att stärka redaktionen mellan pedagog och barn. Hon har sett att detta givit goda resultat och vill nu starta en skola i samma anda.

Hon var även nyfiken på hur vi skapar ordning och hur vi disciplinerar våra elever. Jag berättade om lågaffektivt bemötande och hur det kan se ut i praktiken. Jag berättade om hur vi anpassar våra lärmiljöer för att möta elevens behov och jag berättade om den synvända som vi är inne i när det hur vi ansvarar för tillgänglighet och delaktighet och att det är skolans ansvar att möjliggöra elevernas lärande. 

Vi var rörande överens om att lärandet börjar i en tillitsfull relation mellan pedagog och elev. Etableras den så är mycket vunnet, både när det gäller lärande och ordning och reda. Vi var lika rörande överens om att detta är en stor utmaning. Det är därför det är så viktigt att lyfta diskussionen kring bemötande och ledarskap på våra skolor. Det var intressant att se att vi, trots skillnader i kultur och styrdokument, hade en gemensam syn på vad som är viktigast i skolan.

För mig börjar bygget av en tillitsfull relation i hur pedagogen öppnar upp för eleverna att vara delaktiga. Lyfter vi det bygget och funderar på hur elevhälsoteamet kan skapa en tillitsfull relation med pedagogerna, så tror jag det handlar om sårbarhet. Om vi kan visa oss sårbara så är det är väg direkt in till tillit. Navid Modiri uttryckte sig ungefär så här på en föreläsning teamet var på i våras: det är genom att visa sig sårbara som vi ökar empatin i en organisationen och genom att göra detta så skapar vi en stark dynamo i förbättringsarbetet. Jag tycker det är en intressant reflektion han gör. Jag tror att det är även den slutsatsen kvinnan från Moldavien gjort. Jag önskar henne lycka till med sin utmaning och jag hoppas att vårt lilla utbyte väckte några tankar. Det gjorde det åtminstone hos mig.

/Magnus Sjödin, rektor

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg