Blogg
Här kan du läsa om vårt arbete med elevhälsa och hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer på våra två skolor, Råtorpsskolan och Södra Råtorps skola. Du kommer få ta del av hur vi arbetar i vårt elevhälsoteam och hur vi arbetar med elevhälsoarbetet i våra grupper. Vi vill ge exempel på ett sätt att arbeta. Du kommer få ta del av hur lärare och personal från elevhälsoteamet samt rektor på Råtorp resonerar kring elevhälsoarbetet och ta del av hur vi arbetar rent praktiskt för att skapa ökad delaktighet och tillgänglighet för våra elever.
Kort sagt: hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer i praktiken.
I dag har jag varit iväg till den kungliga huvudstaden tillsammans med nio av medarbetarna på Råtorps skolor. Vi deltog vid The Mindset Conference och fick ta del av Carol Dwecks forskning och James Nottinghams erfarenheter och tankar kring Growth Mindset. Det var en bra konferens med ett viktigt innehåll. Dweck menar att större fokus ska ligga på individers utvecklande av talang och att detta inte är något som man föds med utan det är något som är en produkt av träning över tid. Om man ska försöka koka ner hela konferensen till ett ord så blir det ordet än. Det lilla ordet gör, enligt Dweck, all skillnad.
Jämför meningen ”jag kan inte” med meningen ”jag kan inte än”. Där menar även James Nottingham att fokus ska ligga. Hans tankar kring The Learning Pit handlar också om att lyfta fram processen, värdera vilka strategier som fungerar, jobba igenom utmaningen, utvärdera hela processen och ta ett nytt sikte framåt. Då blir ordet än centralt. Om elev som säger att hen inte kan är det lätt att gå i fällan och säga att eleven visst kan. Nottingham menar att vi istället ska bekräfta eleven och konstatera att det stämmer att eleven inte kan. Än. Vidare menar Nottingham att hela processen kring The Learning Pit i allra största grad präglas av ett Growth Mindset.
Nottingham pratar även om att kliva ur sin komfortzon för att nå den proximala inlärningszonen. När vi stöttar våra elever i det klivet så måste vi komma ihåg hur vi uttrycker oss. Det är även här lätt att gå i fällan och värdera det klivet och säga att det kommer bli svårare. Nottingham hävdar att vi istället ska säga att det nu kommer bli mer intressant för eleven. Ofta låter vi de elever som preseterar inom sin komfortzon få höra att de är smarta och bra. Han vill istället eleverna ska in i sin proximala inlärningszon. Det är där eleverna blir utmanade och det är då de lär. Vi ska även sluta att berömma eleverna som individer och i stället fokusera på det eleven gör.
Så våga vara en förebild i klassrummet och på fritidshemmet. Våga kliva ner i gropen och upplev förvirring tillsammans med dina elever. Visa eleverna att det är vägen ner och upp ur gropen som genererar riktigt lärarande. Visa att vi vuxna inte heller kan allt. Än.
/Magnus Sjödin, rektor
Taggar