picture-1197-1476197102.jpg

Blogg

Elevhälsan på Råtorp

Här kan du läsa om vårt arbete med elevhälsa och hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer på våra två skolor, Råtorpsskolan och Södra Råtorps skola. Du kommer få ta del av hur vi arbetar i vårt elevhälsoteam och hur vi arbetar…

Här kan du läsa om vårt arbete med elevhälsa och hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer på våra två skolor, Råtorpsskolan och Södra Råtorps skola. Du kommer få ta del av hur vi arbetar i vårt elevhälsoteam och hur vi arbetar med elevhälsoarbetet i våra grupper. Vi vill ge exempel på ett sätt att arbeta. Du kommer få ta del av hur lärare och personal från elevhälsoteamet samt rektor på Råtorp resonerar kring elevhälsoarbetet och ta del av hur vi arbetar rent praktiskt för att skapa ökad delaktighet och tillgänglighet för våra elever.

Kort sagt: hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer i praktiken.

Skolverkets webbinarie

I dag har jag haft förmånen att delta vid ett av Skolverkets webbinarier. Webbinariet handlade om rektors pedagogiska ledarskap när det gäller de nya skrivningarna i Lgr 11 som rör förskoleklassen, fritidshemmet samt övergång och samverkan. Det var en ny och intressant erfarenhet. Det är dock svårt att begränsa sig när det finns en given tidsram på 15 minuter. Det finns så mycket som kan sägas om verksamheterna och hur pedagogerna arbetar tillsammans med eleverna. 

Jag valde dock fokusera på hur vi i skolområde Väst samarbetar kring förskoleklasslärarna och fritidspedagogerna. Jag berättade om nätverksträffarna med fokus på likvärdighet och verksamhetsbesöken och dess fokus på erfarenhetsutbyte. Jag pratade om tillit och förtroende och om hur det skapas i mötet mellan pedagoger. Givetvis stod även elevhälsoarbetet i strålkastarljuset. Ju mer jag reflekterar kring mitt eget ledarskap så landar jag djupare och djupare i insikten att det börjar och slutar med elevhälsoarbetet.

Det är i elevhälsoarbetet likvärdigheten hoppar upp på pedagogens skrivbord och bråkar med pedagogens planering. Det är där och då pedagogerna ska anpassa och justera sin planering så att den passar varenda elev. Med hjälp av en enkel kontrollfråga kan vi säkerställa elevhälsorbetet och elevens rätt till likvärdig undervisning: passar min planering för alla elever jag har kring mig? 

Är svaret ja, är det bara att tuta och köra, men är svaret nej, så måste planeringen tillbaka till ritbordet. Då är det viktigt att vi skolledare har skapat forum för det kollegiala lärarandet på våra skolor och fritidshem. Genom att brottas med elevhälsoarbetet tillsammans med andra, så skapar vi bättre förutsättningar för att planeringen träffar alla elever. 

Det är ett stort ansvar som vilar på våra pedagoger, men det är upp till oss skolledare att skapa möjligheter för pedagogerna att bredda och vässa sin kompetens när det gäller elevhälsoarbetet. Det ansvaret har ingen annan. Det är särskilt viktigt nu i våra förskoleklasser och på våra fritidshem när det finns tydligare styrdokument att förhålla sig till. Jag kan tycka att det är på tiden. Det är en tydlig signal att dessa två verksamheter förtjänar samma status och förutsättningar som grundskolan. Jag säger som Gert Fylking: Äntligen!

/Magnus Sjödin, rektor

Ps. Om du missade webbinariet så kommer det finnas på Skolverkets hemsida från och med den 28 mars. Ds.

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg