Blogg
Här kan du läsa om vårt arbete med elevhälsa och hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer på våra två skolor, Råtorpsskolan och Södra Råtorps skola. Du kommer få ta del av hur vi arbetar i vårt elevhälsoteam och hur vi arbetar med elevhälsoarbetet i våra grupper. Vi vill ge exempel på ett sätt att arbeta. Du kommer få ta del av hur lärare och personal från elevhälsoteamet samt rektor på Råtorp resonerar kring elevhälsoarbetet och ta del av hur vi arbetar rent praktiskt för att skapa ökad delaktighet och tillgänglighet för våra elever.
Kort sagt: hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer i praktiken.
I senaste numret av Elevhälsa går det att läsa om hur Umeå kommun arbetat fram ett verktyg för kartläggning för att tidigt identifiera och analysera olika situationer i elevernas lärmiljö. Kortfattat kan processen sammanfattas i fyra steg:
1. Beskrivning av problemsituationen
2. Önskat läge
3. Anpassningar och åtgärder
4. Avstämning
Jag tycker Umeå kommun har gjort ett mycket gott arbete med detta. De har valt att lägga fokus på vad som fungerar bra och mindre bra i elevens möte med lärmiljön. Det synsättet sympatiserar jag starkt med. Det är i lärmiljön förändringar ska göras. Det är där potentialen till förbättring finns. Nyckeln till ett framgångsrikt elevhälsoarbete sitter i rätt fokus i kombination med systematik och uppföljning. Om man känner att kartläggningen inte riktigt sitter på sin skola, så tycker jag det är väl värt att klicka sig in på länken i inledningen av inlägget.
/Magnus Sjödin, rektor
Taggar