Blogg
Här kan du läsa om vårt arbete med elevhälsa och hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer på våra två skolor, Råtorpsskolan och Södra Råtorps skola. Du kommer få ta del av hur vi arbetar i vårt elevhälsoteam och hur vi arbetar med elevhälsoarbetet i våra grupper. Vi vill ge exempel på ett sätt att arbeta. Du kommer få ta del av hur lärare och personal från elevhälsoteamet samt rektor på Råtorp resonerar kring elevhälsoarbetet och ta del av hur vi arbetar rent praktiskt för att skapa ökad delaktighet och tillgänglighet för våra elever.
Kort sagt: hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer i praktiken.
I vårt förra blogginlägg berättade vi om våra tankar inför att ta emot nya 4:or, en del i det var vårt brev som vi skickade hem under sommarlovet. Alla elever fick en varsin pusselbit som de sedan hade med till skolan vid höstterminens start. Pusselbitarna symboliserar alla elever i åk 4 och att alla behövs för att få ihop helheten. Vi skapade mixade grupper med elever från båda klasserna där alla elever fick lägga en varsin pusselbit. Pusslet växte fram allt eftersom fler grupper lagt dit sina bitar. Eleverna väntade med spänning på vilket motiv det var på pusslet.
Idén med pusslet har flera syften, vi vill skapa en starkare relation mellan klasserna för att förebygga ”vi mot dem – känsla” och träna sig i att samarbeta. Eleverna fick fundera en hel del över var deras pusselbitar skulle passa in och samtidigt stötta och uppmuntra varandra i att våga ta plats i aktiviteten.
Klasserna har varit väldigt engagerade i detta och blev stolta när de såg det färdiga resultatet. Vi har nu ramat in pusslet och hängt upp det i vår korridor för att påminna oss om att Alla är vi olika men lika bra!
Vi har en tanke med att vår korridor ska vara en plats som man är stolt över och vi kommer successivt fortsätta att smycka korridoren med alster vi är stolta över. Eleverna möttes vid höstterminens start av vår vimpel där det står ”kunskap är coolt”.
I vårt nästa blogginlägg kommer vi att berätta om hur vi jobbade fram klassens regler, använde klistermärket och vår fortsatta tanke med att alla är olika men lika bra.
/Sofia Tysklind Kling förstelärare i matematik & Madeleine Norén lärare i SV/SO
Taggar