Blogg
Här kan du läsa om vårt arbete med elevhälsa och hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer på våra två skolor, Råtorpsskolan och Södra Råtorps skola. Du kommer få ta del av hur vi arbetar i vårt elevhälsoteam och hur vi arbetar med elevhälsoarbetet i våra grupper. Vi vill ge exempel på ett sätt att arbeta. Du kommer få ta del av hur lärare och personal från elevhälsoteamet samt rektor på Råtorp resonerar kring elevhälsoarbetet och ta del av hur vi arbetar rent praktiskt för att skapa ökad delaktighet och tillgänglighet för våra elever.
Kort sagt: hur vi skapar tillgängliga lärmiljöer i praktiken.
Flykten och rädslan av ovissheten är påtaglig i många av mina första elevmöten. Många av oss har suttit i tv-soffan och följt nyheterna, där tragiska händelser från Atlanten och Balkan visas upp. De elever som går på Råtorpsskolan har upplevt detta och det är minnen som de kommer att bära med sig för alltid. Det är viktigt att barn med liknande erfarenheter får rätt stödinsatser i skolan.
På Råtorpsskolan har jag som mentor möjlighet att lyfta elevärenden i elevhälsan, varje vecka. Elevhälsoteamet omfattas av såväl psykolog, kurator, skolsköterska, specialpedagog och rektor. Jag har därför möjlighet att rådgöra och diskutera med personer som har olika kompetenser och specialiseringar, vid samma tillfälle. Vi har möjlighet att dela med oss av varandras kunskaper och tillsamman kan vi finna bra lösningar.
/Veronica Hjalmarsson lärare i förberedelseklass
Taggar