Blogg
”När ska vi ha nästa klassråd? Vi hade inget igår. ”
Frågan var uppriktig och nyfiken, men det fanns också lite frustration över att klassrådet uteblev igår. Vi hade temadag och därför utgick klassrådet. För eleven var det viktigt. Dels att vi har klassråd varje vecka men att vi också skulle ha nästa klassråd ganska snart.
När klassråd blir viktiga är det på riktigt. När klassråden blir en central del i elevernas schema, som har betydelse för de gör skillnad. Då vill eleverna inte missa dem. Att jobba med klassråd är oerhört roilgt, spännande och lärorikt men kan också vara fyllt med lite frustration. Kanske för att vi inte riktigt hittat verktygen för att jobba upp ett fungerande klassråd, inte tagit oss tid till det eller för att klassen faktiskt inte har vant sig.
Klassrådstiden är en del av vår samhällskunskap och vi har alltid mycket att ta upp på våra klassråd. Det kan gälla arbetsmiljön ute eller inne, arbetsron eller hur vi är mot varandra som kompisar. Listan på det våra elever vill diskutera på sina klassråd är lång. I just klassrådet får eleverna öva sig att uttrycka sin åsikt och lyssna på andra, samtidigt som de är med och förbättrar sin egen skola.Det är ett perfekt tillfälle att öva demokratins olika former. Klassrådet ska vara en arena där de demokratiska principerna fungerar, men för att det ska ske måste eleverna få öva. Det handlar också om klassens arbetsklimat och om värdegrundsarbete. För att få ett fungerande klassråd behöver eleverna hjälp och styrning. Vårt mål är att de i åk 6 ska hålla klassråden med så lite hjälp av oss lärare som möjligt. Men på vägen dit måste de få öva.
Hur kan skolan jobba för att öka elevernas inflytande? I våras hade vi besök av UR och programmet ”Lärlabbet”. De var med och spelade in ett klassråd vi hade. Reportaget ligger på Lärlabbet.se, men kan också ses på pedagog värmlands facebooksida.
http://bloggar.ur.se/larlabbet/
/ Pernilla Kans
Taggar
Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg