Blogg

Med uppdrag att lära

En lärares uppdrag är att lära. Det är ett komplicerat uppdrag. Ämneskunskap blandas med metodik och didaktik. En lärare ska vara tydlig, planerad, ha koll på styrdokument, flexibel och jobba på att ha relationer med eleverna. Efter 20 år som…
En lärares uppdrag är att lära. Det är ett komplicerat uppdrag. Ämneskunskap blandas med metodik och didaktik. En lärare ska vara tydlig, planerad, ha koll på styrdokument, flexibel och jobba på att ha relationer med eleverna. Efter 20 år som verksam lärare tycker jag ibland att jag behärskar många av dessa bitar, men ibland inte alls. Mitt uppdrag är att lära andra men jag lär mig själv varje dag. Som förstelärare i svenska på mellanstadiet har jag olika uppdrag på min skola och i mitt klassrum. Här kommer jag berätta, försöka inspirera, peppa och lära vidare det jag lär mig i mitt klassrum. Välkommen till min blogg!

När klassråd blir viktiga

”När ska vi ha nästa klassråd? Vi hade inget igår. ”
Frågan var uppriktig och nyfiken, men det fanns också lite frustration över att klassrådet uteblev igår. Vi hade temadag och därför utgick klassrådet. För eleven var det viktigt. Dels att vi har klassråd varje vecka men att vi också skulle ha nästa klassråd ganska snart. 

När klassråd blir viktiga är det på riktigt. När klassråden blir en central del i elevernas schema, som har betydelse för de gör skillnad. Då vill eleverna inte missa dem. Att jobba med klassråd är oerhört roilgt, spännande och lärorikt men kan också vara fyllt med lite frustration. Kanske för att vi inte riktigt hittat verktygen för att jobba upp ett fungerande klassråd, inte tagit oss tid till det eller för att klassen faktiskt inte har vant sig.

Klassrådstiden är en del av vår samhällskunskap och vi har alltid mycket att ta upp på våra klassråd. Det kan gälla arbetsmiljön ute eller inne, arbetsron eller hur vi är mot varandra som kompisar.  Listan på det våra elever vill diskutera på sina klassråd är lång. I just klassrådet får eleverna öva sig att uttrycka sin åsikt och lyssna på andra, samtidigt som de är med och förbättrar sin egen skola.Det är ett perfekt tillfälle att öva demokratins olika former.  Klassrådet ska vara en arena där de demokratiska principerna fungerar, men för att det ska ske måste eleverna få öva. Det handlar också om klassens arbetsklimat och om värdegrundsarbete. För att få ett fungerande klassråd behöver eleverna hjälp och styrning. Vårt mål är att de i åk 6 ska hålla klassråden med så lite hjälp av oss lärare som möjligt. Men på vägen dit måste de få öva. 

Hur kan skolan jobba för att öka elevernas inflytande? I våras hade vi besök av UR och programmet ”Lärlabbet”. De var med och spelade in ett klassråd vi hade. Reportaget ligger på Lärlabbet.se, men kan också ses på pedagog värmlands facebooksida. 

http://bloggar.ur.se/larlabbet/

/ Pernilla Kans

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg