Blogg

Med uppdrag att lära

En lärares uppdrag är att lära. Det är ett komplicerat uppdrag. Ämneskunskap blandas med metodik och didaktik. En lärare ska vara tydlig, planerad, ha koll på styrdokument, flexibel och jobba på att ha relationer med eleverna. Efter 24 år som…
En lärares uppdrag är att lära. Det är ett komplicerat uppdrag. Ämneskunskap blandas med metodik och didaktik. En lärare ska vara tydlig, planerad, ha koll på styrdokument, flexibel och jobba på att ha relationer med eleverna. Efter 24 år som verksam lärare tycker jag ibland att jag behärskar många av dessa bitar, men ibland inte alls. Mitt uppdrag är att lära andra men jag lär mig själv varje dag. Som förstelärare i svenska på mellanstadiet har jag olika uppdrag på min skola och i mitt klassrum. Här kommer jag berätta, försöka inspirera, peppa och lära vidare det jag lär mig i mitt klassrum. Välkommen till min blogg!

Fallgropar eller utsiktspunkter?

På sommaren åker jag till en plats där mina ögon och min själ får vila. Min familj har förmånen att ha en liten, betoning på liten, stuga vid Siljan. I de trakterna finns det många fina utsiktspunkter och jag älskar att stå längst upp på Gesundaberget och blicka ut över bygden. Det är något magiskt när man ser långt och står högt. Det är befriande. Tillvaron ses från ett annat perspektiv. Möjligheter istället för svårigheter. Snart åker jag dit igen men först lite arbete kvar som ska göra på skolan innan det är dags. För det är utvärderingarnas tid.

Arbetsplaner, utvecklingsplaner elev- och lärarenkäter. Det gångna året ska utvärderas. Systematiskt kvalitetsarbete helt enkelt som ska göras. Ett måste som kan kännas lite tungt när sommarlovet pockar på, men ett arbete som är väl så viktigt. Vi utvärderar våra egna mål och ser hur väl vi nått upp till dem i våra arbetslag. Vi granskar och blir granskade. Vad kan göras bättre? Hur kan vi göra det bättre? Vilka fallgropar har vi ramlat ned i under det gånga läsåret? Varför har vi ramlat i just dem? Det är lätt att ett trött lärarhuvud blir ännu tröttare. 

Jag skulle vilka vända på det. Vilka utsiktspunkter har vi haft under det gågna läsåret? Vad har fungerat bra? Varför fungerade det bra? Hur kan vi ta med oss våra utsiktspunkter in i nästa läsår för att minska fallgroparna? 

I klassrummet ser forskningen resultat på positiv förstärkning. Vi använder det som är bra för att nå det som kan utvecklas. Jag tror det är precis så vi kan göra i vårt gemensamma utvecklingsarbete, för att se ut från utsiktspunkterna. Det är när vi står på dem som vi får överblick och kan se helheten.  Det är utifrån det lyckade arbetet som vi får kraft och orkar vända det som inte lyckats lika bra.

Så till veckan när allt ska utvärderas, börja med utsiktspunkterna för att få perspektiv så att du orkar blicka ner i fallgroparna. Du har gjort massor med bra saker under året. Utvärdera det först. Vi behöver också positiv förstärkning precis som eleverna. Glöm inte det! 

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg