picture-84-1402643420.jpg

Blogg

Möjligheten

--- Den här bloggen är avslutad. Men inläggen finns kvar här att läsa ---Vi är Möjligheten!Vår nystartade förskola har varit igång sedan Januari och ligger i Molkom.Här samsas yngregruppen Äventyret i samma lokaler som äldregruppen Upptäckten.Vår blogg speglar vår verksamhet…

--- Den här bloggen är avslutad. Men inläggen finns kvar här att läsa ---

Vi är Möjligheten!

Vår nystartade förskola har varit igång sedan Januari och ligger i Molkom.

Här samsas yngregruppen Äventyret i samma lokaler som äldregruppen Upptäckten.

Vår blogg speglar vår verksamhet på de båda avdelningarna och här kan allt från pedagogiska dilemman till verksamhetstips dyka upp.

Vi som jobbar här: Andrea, Annika, Annelie, Elin, Ellen, Malin och Ulrika

Nu har vi flyttat in!

Nu ni! Nu ha det hänt grejer! Flytten har blivit verklighet. I måndags slogs dörren till Möjligheten upp. Barn och föräldrar hälsades välkomna in i våra nyrenoverade fräscha lokaler som vi inreder och planerar efter våra egna huvuden. Avdelningsnamnen är klara: Äventyret och Upptäckten. Möjligheten börjar som ett Äventyr för att med tiden visa nya vägar till Upptäckter om sig själv och livet genom upplevelser och utmaningar. Många värdeord i en mening. Och så är det tänkt. Värdeorden ska vara starka, närvarande och levande i vår verksamhet. De ska finnas med i allt som händer i vår förskola. De ska finnas lika mycket i ettåringens blöjbyte som i avslappningen efter maten, materialens placering i rummen eller i lekskogen ute.

Möblerna hamnar på plats under livliga diskussioner och självständiga beslut. Ordet process känns väldigt relevant. Mycket slutar i en skrattattack. Mycket flyttas om. Vi bestämmer att en idé kan få två veckor på sig sen är det fritt fram att ändra. Utvärderingen består i nöjda ögonkast eller tysta samspel och snabba beslut om flyttar: Hur går barnströmmarna? Vart ska soffan stå? Funkar det? Var ska vi vara då vill vi samlas? Frågorna är många och processen kommer kanske lugna sig men förhoppningsvis aldrig stanna helt. Såhär ungefär tänker vi just nu runt de olika rummen. Vart vi hamnar i slutändan får tiden utvisa.

Torget

Hur det här rummet ska användas är ännu ganska öppet. Grundtanken är att skapa en mötesplats för alla barn och vuxna på Möjligheten. Torget är ett stort gemensamt rum med en scen i ena änden. Härifrån nås både Ateljén, Upptäckten och Äventyret. Det är här vår smartboard kommer att vara placerad. Det är här vår kristallkrona hänger i taket för att fascinera med prismornas brytning av ljuset. Vi vill skapa ett rum där teater och dans känns naturligt, liksom rollek, samarbete och gemensamma upplevelser. Vi vill att Torget ska vara ett rum där själ och magi finns. Men hur skapas dessa mötesplatser? Till att börja med har vi placerat ut konstruktionsmaterial på flera ställen för att skapa lockande platser för lek och samarbete.

Ateljén

Det här rummet är verkligen inte alls klart. Tanken är en gemensam skaparverkstad för Möjlighetens barn. Låga bord så att alla når. Lockande material att skapa med presenterat i genomskinliga behållare så att även de yngsta kan se och välja vad de vill använda och undersöka. Stafflier och färger, olika mötesplatser. Detta är tänkt att bli en plats där barnen kan lära av varandra, tillverka material till lekar, utveckla sina uttryck, få lugn och ro att skapa. Språk, matematik, naturvetenskap, värdegrund kan utforskas via konsten. Vi tänker oss att smartboarden kan vändas in mot ateljén och ge inspiration, lugn och stämning i skapandet via ljud och bild.

Äventyret – Två rum rörelse-/vilrum och lek-/matrum

Rörelserummet: rund matta, stor madrass, expedithylla och rutchkana att klättra på. Tv-skärm som förstärker och speglar upplevelsen. Plats för bollar, dans och utforskande med kroppen. Allt är inte på plats än, men rummet är populärt och på något sätt känns det oftast lugnt och vilsamt trots den fysiska aktiviteten som ofta tar plats där inne. Vi vill i detta rum skapa tillfällen för barnen att utveckla rums- och kroppsuppfattning, motorik, samspel och känsla för matematik i kroppen.

Lek-/matrum. Låga bord och stolar. Soffa att läsa och umgås i. Låga hyllor med tillgängliga material (smådjur, duplo, bilar, böcker, pussel). Materialen ska finnas tillgängligt och lågt så att även de yngsta själva ska kunna plocka fram och se vad som finns. Barns inflytande och egna val i aktivitet. Materialen ska locka till samspel,rollek, konstruktion. Alla barn är välkomna men här är materialval och placering är främst tänkt att locka de yngre barnen.

Upptäckten

Ett stort rum. En soffhörna med mysiga saccosäckar, bygghörna med bl.a. smålego och annat mer avancerat byggmaterial. Musikspelare med fåtöljer. Många mötesplatser som rum i rummet. Tre matbord med stolar. Material som ska locka de lite äldre barnen att utforska och upptäcka. Precis som på Äventyret är alla barn välkomna men det kan finnas smådelar och miljön är framför allt tänkt att passa de äldre barnen. Naturligtvis är allt presenterat på ett överskådligt sätt och barnen kan själva förse sig med det material de vill.

Gemensamt kök och toa/skötrum

Köket har utgång som vätter åt Upptäkten och en som vätter mot Äventyret, allt för att underlätta samarbete. Tanken är att frigöra personal eftersom vi sköter köket själva: en personal kan ta hand om två avdelningars disk vilket ger en personal till i barngrupperna.

Den gemensamma toan/skötrummet ger barnen möjlighet att lära av varandra då barnen blandas under dagens aktiviteter.

Utemiljö

Vi har stora planer med utemiljön liksom alla andra miljöer. Vår gård är delad i två delar: en del närmast förskolan och en separat lekskog lite längre bort. Vi tänker oss en utemiljö full med överraskande inslag som fascinerar barnen och skapar upplevelser. Än så länge har vi mest plockat ut innematerial vi annars inte skulle sparat som stolar, bord, köksgrejer och dinosaurier men det kommer hänga föremål i träder i vår skog och vattnet kommer framåt våren flöda i vår sand- och vattenlek. Inom nära räckhåll har vi också Nyeds skolas gård, fotbollsplaner och ett skogsparti. 

Sedan ska vi inte glömma allt som görs tillgängligt för oss genom att vi hamnar mer centralt i samhället. Vi ska ha stående tider i skolans gymnastiksal, vi behöver inte ens gå ut för att komma till biblioteket och att faktiskt befinna sig i skolans lokaler underlättar alla möjliga typer av samarbete och inspiration från de äldre barnen.

Vi ser fram emot att det ska märkas att Nyeds skola har fått en förskola i sina lokaler även ute! 

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg