picture-3331-1639407024.jpg

Blogg

Lärgrupp 17

Kurragömma, Bee-Bot och Bokstavsjakt

Efter föreläsningen om språkutveckling och matematikarbete i samband med IKT och olika IKT verktyg fick vi flera roliga ideer om aktiviteter som vi gjorde med våra barngrupper som blev en hit. 

Kurragömma

Att utveckla den gamla hederliga leken ”Kurragömma” blev riktigt lyckat! Några barn blundade medans jag och ett barn gömde en sak tillsammans, t.ex. en målad sten som fick symbolisera skatten. När vi gömt skatten så tog vi en närbild med lärplattan i närheten av den, (inte för enkelt!) Nu visade vi bilden för de andra barnen, räknade till 5 sekunder så att alla hann titta på bilden ordentligt och sen gällde det att försöka lokalisera vart bilden var tagen. Det gick i en rasande fart att leta upp den!

Bee bot

I mitt första möte med Bee boten så ritade jag ett eget rutnät med måtten 15 x 15 cm per ruta. Vi hade små laminerade kort på barnen som vi la ut i de olika rutorna. Nu fick barnen bestämma vilken kompis de ville programmera sin beebot till, så att den tog rätt väg. Barnen kom själva på att de även kunde lägga ut hinder i vägen för mer spänning. Jag var imponerad över hur snabbt de lärde sig att programmera och se mönster.

Bokstavsjakt

Vi hade bokstavsjakt med hjälp av iPad, Lärmiljön och ipad penna. Barnen fick gå runt och leta efter första bokstaven i sitt namn på affischer, texter, böcker, material eller på möbler som ser ut som bokstaven. De tog kort på dem och sen med ipad pennan fick de rita/skriva in bokstaven de var efter. 

Barnen tyckte det var jätteroligt och vill gärna göra om det. Kanske nästa gång kan man fokusera på siffror eller på objekt som ser ut som en bokstav istället för faktiska bokstaven (typ ett bord, stol etc)  

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg