Blogg

En specialpedagogs perspektiv

Hej! Välkommen till min blogg. Här kommer ni få ta del av mina tankar om bl.a. handledning, utveckling och lärande. Jag heter Johanna Wahlgren och jag är leg. förskollärare, specialpedagog och har en filosofie magisterexamen i specialpedagogik. Centrala stödteamet mot…

Kontaktuppgifter

Johanna Wahlgren

johanna.wahlgren@karlstad.se
Hej! Välkommen till min blogg. Här kommer ni få ta del av mina tankar om bl.a. handledning, utveckling och lärande. Jag heter Johanna Wahlgren och jag är leg. förskollärare, specialpedagog och har en filosofie magisterexamen i specialpedagogik. Centrala stödteamet mot förskolan i Karlstad kommun är min arbetsplats. Jag använder mig av bl.a. det salutogena perspektivet.

Särskilt begåvade barn i förskolan

Vad väcker det för tankar hos dig?

Är det något vi pratar om i förskolan idag?

Jag hoppas det för i läroplanen för förskolan står det ”Barn som tillfälligt eller varaktigt behöver mer stöd och stimulans än andra ska få detta stöd utformat med hänsyn till egna behov och förutsättningar så att de utvecklas så långt som möjligt ”Lpfö 98, rev. 2016 sid. 5

Särskilt begåvade barn har ”spring i huvudet” Det innebär att de leker intellektuellt. Ingenting roar dem mer än att få använda hjärnan.

Barn föds med sin kognitiva förmåga och hur den utvecklas beror på omständigheter, uppväxtmiljö och pedagogisk stimulans. Särskilt begåvade barn finns i alla miljöer.

Vilka tecken kan vi leta efter när det gäller att hitta de särskilt begåvade barnen? De barnen uppvisar tidig språklig förmåga, stor känslighet för intryck och stämningar, stark etik och moral, livlig fantasi, nyfikenhet, kreativitet och en utpräglad humor. De har ofta en intensiv personlighet, ifrågasätter regler och auktoriteter, föredrar äldre barn eller vuxna.

En hög begåvning kan döljas bakom fysiska, psykologiska och NPF diagnoser. Att ha en diagnos och ha hög intelligens kallas ”Twice exeptional”

Vad behöver då dessa barn? Jo de behöver få accelerera och inte hållas tillbaka. De behöver få umgås med likasinnade och samtidigt få coachning av en vuxen.

Är du intresserad av att veta mer kring särskild begåvning i förskolan så rekommenderar jag att du läser boken ”Särskilt begåvade barn – Förskolans utmaning och möjlighet” Av: Mona Liljedahl 2018

/Johanna Wahlgren, specialpedagog i det centrala stödteamet för förskolan

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg