En specialpedagogs perspektiv

Blogg

En specialpedagogs perspektiv

Hej! Välkommen till min blogg. Här kommer ni få ta del av mina tankar om bl.a. handledning, utveckling och lärande. Jag heter Johanna Wahlgren och jag är leg. förskollärare, specialpedagog och har en filosofie magisterexamen i specialpedagogik. Centrala stödteamet mot…
Hej! Välkommen till min blogg. Här kommer ni få ta del av mina tankar om bl.a. handledning, utveckling och lärande. Jag heter Johanna Wahlgren och jag är leg. förskollärare, specialpedagog och har en filosofie magisterexamen i specialpedagogik. Centrala stödteamet mot förskolan i Karlstad kommun är min arbetsplats. Jag använder mig av bl.a. det salutogena perspektivet.

Tankar om pedagogisk handledning i förskolan

Det finns olika former av handledning och jag tänkte skriva lite om vad jag ser som viktiga delar när jag handleder pedagoger i min roll som specialpedagog i förskolan.

Handledningen syftar alltid till utveckling inom det pedagogiska fältet, att utveckla den pedagogiska lärmiljön eller sätta fokus på förhållningsätt hos pedagoger för att kunna möta alla barns behov.

Pedagoger ansöker om handledning via sin rektor till det centrala stödteamet.

Som handledare behöver jag kunna leda mig själv, för om jag inte kan leda mig själv hur ska jag då kunna leda andra? Att leda mig själv innebär att jag har koll på vilket syfte som handledningen har och vilken som är min roll i handledningen.

Jag ska kunna reflektera kring vad som pågår medan det pågår i samtalet. Att jag aktivt lyssnar på det som sägs. Det innebär att jag lägger undan mina egna tankar och lyssnar in vad pedagogerna uttrycker fullt ut. Leda samtalet framåt och sammanfatta det som sägs ingår i handledningen.

Att lyssna in förväntningar som pedagoger har på handledningen är grunden för att få till ett bra arbete i handledningen. Hur vet jag som handledare att jag är på rätt väg i handledningen? Ett bra sätt är att kontinuerligt ha uppföljning mot pedagogernas förväntningar.  

Handledning är ett arbete som görs tillsammans och jag behöver vara närvarande för att möta pedagoger och vara genuint nyfiken på arbetet som sker på förskolan.

Sist men inte minst, handledning är en utvecklingsprocess för pedagoger som ska leda till att alla barn ska få de förutsättningar de har rätt till för att utvecklas så långt som möjligt.

Taggar

2 kommentarer för "Tankar om pedagogisk handledning i förskolan"

  1. Petra.jonsson2@karlstad.se skriver:

    Vilket spännande inlägg, Johanna. Jag ser fram emot att läsa mer om dina tankar.

    1. johanna.wahlgren@karlstad.se skriver:

      Vad roligt! Tack snälla Petra

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg