Entreprenöriellt lärande | Forskning
Nu regnar det!Grundskola/Grundsärskola | Inkludering
Studiehandledning – Nyckeln till frihetHär kan du bläddra bland äldre blogginlägg
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_thumbnail_id": "6807", "_fgd2wp_old_node_id": "1401", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c" }, "id": 6808, "ID": 6808, "post_author": "2040", "post_content": "Nu har det regnat kraftigt p\u00e5 flera h\u00e5ll i V\u00e4rmland. I Karlstad har de haft stora problem med att pumpa undan vattnet och en del v\u00e4gar har varit avst\u00e4ngda.<\/p>
I Sunne kom det 19 mm regn p\u00e5 en timme och i Blomskog har det ocks\u00e5 regnat ovanligt kraftigt.<\/p>
<\/p>
Fr\u00e5gor jag har f\u00e5tt under dagen har ber\u00f6rt allt fr\u00e5n varf\u00f6r det regnar till om jag tror att vi st\u00e5r inf\u00f6r omv\u00e4lvande klimatf\u00f6r\u00e4ndringar till f\u00f6ljd av m\u00e4nniskors of\u00f6rm\u00e5ga att ta hand om milj\u00f6n. <\/p>
Vattnets kretslopp kan f\u00f6rklaras relativt okomplicerat. Det \u00e4r v\u00e4rre med de st\u00f6rre fr\u00e5gorna. Liksom att f\u00e5nga upp den oro som finns hos elever och f\u00f6rklara s\u00e5 att de \u00e4nd\u00e5 k\u00e4nner sig trygga. Hur mycket m\u00e5ste det regna innan det blir skarpt l\u00e4ge \u2013 innan r\u00e4ddningstj\u00e4nsten f\u00e5r sv\u00e5righeter att rycka ut, elen g\u00e5r och det blir problem inom sjukv\u00e5rden? Vad g\u00f6r vi d\u00e5? Och hur kan vi hj\u00e4lpa till?<\/p>
Jag h\u00f6rde av mig till Centrum f\u00f6r Klimat och s\u00e4kerhet vid Karlstads universitet f\u00f6r att fr\u00e5ga om de har n\u00e5got som jag skulle kunna anv\u00e4nda mig av - s\u00e5v\u00e4l f\u00f6r att h\u00f6ja min egen kompetens som f\u00f6r att bidra till \u00f6kat l\u00e4rande hos mina elever.<\/p>
Sofia Busqvist, koordinator svarade:<\/p>
L\u00e4rande f\u00f6r h\u00e5llbar utveckling<\/h2>
Utifr\u00e5n de senaste dagarnas extrema v\u00e4der h\u00e4r i V\u00e4rmland med skyfall och \u00f6versv\u00e4mningar som f\u00f6ljd, \u00e4r det f\u00f6rst\u00e5s ett utm\u00e4rkt tillf\u00e4lle att prata om till exempel klimatfr\u00e5gan och om hur ett extremt v\u00e4der kan komma att p\u00e5verka v\u00e5ra samh\u00e4llen. Och som i all undervisning \u00e4r det f\u00f6rst\u00e5s viktigt att l\u00e4randet upplevs som meningsfullt, engagerande och roligt!<\/p>
P\u00e5 Centrum f\u00f6r klimat och s\u00e4kerhet arbetar vi aktivt f\u00f6r att p\u00e5 ett roligt, sp\u00e4nnande och kreativt s\u00e4tt skapa medvetenhet, sprida kunskap och bidra till l\u00e4rande inom omr\u00e5det hantering av klimatrelaterade risker. Vi tror att om elever sj\u00e4lva f\u00e5r vara aktiva och anv\u00e4nda s\u00e5 m\u00e5nga sinnen som m\u00f6jligt, f\u00e5r m\u00f6jlighet att st\u00e4lla fr\u00e5gor, framf\u00f6ra och bem\u00f6ta \u00e5sikter och argument och diskutera tillsammans blir de engagerade, nyfikna och ges f\u00f6ruts\u00e4ttningar till ett l\u00e5ngsiktigt l\u00e4rande. <\/p>
Samverkan med l\u00e4rare<\/h2>
I v\u00e5rt arbete med att nyttigg\u00f6ra v\u00e5r forskning vill vi g\u00e4rna samverka med l\u00e4rare och l\u00e4rarstudenter, d\u00e5 ni kan koppla v\u00e5r forskning till de ungas kontext s\u00e5 att den blir meningsfull utifr\u00e5n deras perspektiv. Vi vill vara ett st\u00f6d f\u00f6r att utforma s\u00e5dana l\u00e4randeprocesser och vi tror att alla parter har mycket att vinna p\u00e5 att samverka p\u00e5 detta s\u00e4tt<\/em>.<\/strong> D\u00e4rf\u00f6r har vi p\u00e5 olika s\u00e4tt samverkat med verksamma l\u00e4rare och l\u00e4rarstudenter runt fr\u00e5gor som:<\/p>
- Vilka olika problem kan uppst\u00e5 vid en klimatrelaterad h\u00e4ndelse (som tex ett skyfall)?<\/li>
- Vilka olika r\u00e4ddningsinsatser \u00e4r m\u00f6jliga?<\/li>
- Hur kan man f\u00f6rebygga och minska skadorna?<\/li><\/ul>
L\u00e4rarfortbildning<\/h2>
Vi erbjuder ocks\u00e5 workshops f\u00f6r l\u00e4rare som \u00e4r intresserade av att l\u00e4ra mer om omr\u00e5det och om hur man kan utforma en stimulerande l\u00e4rmilj\u00f6 utifr\u00e5n dessa fr\u00e5gor f\u00f6r sina elever.<\/p>
H\u00e5llbar utveckling<\/strong> <\/em>\u00e4r en workshop som erbjuds f\u00f6r l\u00e4rare i \u00e5rskurs 5 och upp till gymnasiet. Den ger inspiration till \u00e4mnes\u00f6vergripande och kreativa s\u00e4tt att undervisa kring hur klimatf\u00f6r\u00e4ndring p\u00e5verkar v\u00e5ra samh\u00e4llen, vilka konsekvenser extremt v\u00e4der kan inneb\u00e4ra och hur vi kan anpassa v\u00e5ra samh\u00e4llen s\u00e5 att vi kan hantera detta. Under workshopen f\u00e5r man arbeta med pedagogiska verktyg som uppmuntrar till ett entrepren\u00f6riellt l\u00e4rande.<\/p>
Mer information kring l\u00e4rarutbildning kan du f\u00e5 fr\u00e5n Claes Hallquist, uppdragskoordinator vid Karlstads universitet. Du kan l\u00e4sa mer om Centrum f\u00f6r Klimat och s\u00e4kerhets \u00f6nskan till samverkan med l\u00e4rare och skolledare h\u00e4r: Kreativa milj\u00f6er f\u00f6r forskningskommunikation<\/a> <\/p>
Merv\u00e4rde i elevers l\u00e4rprocesser<\/h3>
F\u00f6r att unders\u00f6ka om v\u00e5ra pedagogiska verktyg Floodville och Vattenk\u00f6ping skapar ett merv\u00e4rde i elevernas l\u00e4rprocesser, genomf\u00f6rde vi under h\u00f6sten 2015 ett samverkansprojekt med klass 8G p\u00e5 Tegn\u00e9rskolan i S\u00e4ffle. Klassen arbetade med ett \u00e4mnes\u00f6verskridande temaarbete om klimat och v\u00e4der, d\u00e4r ett studiebes\u00f6k hos oss ingick. H\u00e4r kan du se en film om hur det gick: <\/p>
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10398, 9025, 10791 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "