F\u00f6rel\u00e4sningarna har handlat om olika <\/span>\u00e4m<\/span>n<\/span>en<\/span> s\u00e5 som pedagogik och omsorg, normaliseringsprocesser, arbete mot mobbning samt att t\u00e4nka och g\u00f6ra lek. Vi har efter f\u00f6rel\u00e4sningarna skrivit inl\u00e4gg med v\u00e5ra <\/span>t<\/span>an<\/span>kar<\/span> och <\/span>id<\/span>\u00e9<\/span>er<\/span> om de olika \u00e4mnen och i detta inl\u00e4gget \u00e4r v\u00e5r tanke att g\u00f6ra en avrundning av kursen och vad vi har tagit med oss ifr\u00e5n den. Vi tar i inl\u00e4gget upp n\u00e5gra av<\/span> de saker som vi har tyckt varit bra och viktiga f\u00f6r oss <\/span>fritidspedagoger under \u00e5ret och avslutar med vad vi tycker kunde varit b\u00e4ttre. <\/span> <\/span><\/p><\/div><\/span><\/span>En av de sakerna som vi t\u00e4nker p\u00e5 efter detta \u00e5ret \u00e4r vikten av att alla i ett arbetslag pratar om <\/span>olika<\/span> begrepp p\u00e5 samma s\u00e4tt och kan ha en samsyn. Det betyder inte att man m\u00e5ste tycka lika, men <\/span>f\u00f6r v\u00e5ra elevers skull \u00e4r det <\/span>viktigt<\/span> att vi inte g\u00f6r olika. Ett <\/span>exempel \u00e4r vilka lekar som \u00e4r okej. Vissa i arbetslaget kanske tycket att eleverna kan f\u00e5 leka krig medan andra kan tycka att det \u00e4r en lek som inte \u00e4r okej. D\u00e5 \u00e4r det <\/span>viktig<\/span>t<\/span> att diskutera vad som ska g\u00e4lla p\u00e5 fritidshemmet f\u00f6r att n\u00e4r eleverna <\/span>kommer<\/span> och fr\u00e5gar s\u00e5 ska de inte f\u00e5 olika besked av olika <\/span>pedagog<\/span>er<\/span>. D\u00e5 vet <\/span>eleverna<\/span> till<\/span> <\/span>slut inte vad som g\u00e4ller. Vi som <\/span>pedagog<\/span>er<\/span> m\u00e5ste kunna diskutera olika begrepp och dess inneb\u00f6rd och inse att vi inte alltid kommer att kunna vara \u00f6verens. <\/span> <\/span><\/p><\/div><\/span><\/span>En annan sak som vi varit inne p\u00e5<\/span> under \u00e5ret i v\u00e5ra inl\u00e4gg \u00e4r hur v\u00e5rt uppdrag som <\/span>f<\/span>ritidspedagoger<\/span> skiljer s<\/span>ig \u00e5t <\/span>under skoldagen. Vi g\u00f6r v\u00e4ldigt s\u00e4llan samma saker under f\u00f6rmiddagen n\u00e4r det \u00e4r skoltid, som vi g\u00f6r under eftermiddagen p\u00e5 fritidshemmet. B\u00e5de vi och f\u00f6rel\u00e4sarna ser fritidspedagogers kunskap som n\u00e5got viktigt och som kan komplettera skolan och <\/span>underv\u00e5ningen<\/span> d\u00e4r. Vi har diskuterat v\u00e5ra olika roller vi kan ha under dagen och vad det kan f\u00e5 f\u00f6r <\/span>betydelse<\/span> f\u00f6r eleverna. <\/span>Fritidspedag<\/span>ogiken<\/span> ska f\u00e5 ta plats i skolan tycker vi och samma tycker \u00e4ven Robert Thornberg som f\u00f6rel\u00e4ste om v\u00e4rdepedagogik. Han menade att det \u00e4r en pedagogik som kan vara sv\u00e5r att <\/span>dokumen<\/span>tera<\/span> och att det \u00e4r l\u00e4tt att en fritidspedagog som arbetar i skolan mest blir en resurs till klassen. Det \u00e4r viktigt att vi som yrkesgrupp kan visa vad vi kan bidra med i skolan, exempelvis med det sociala arbetet som \u00e4r en stor del under <\/span>eftermiddagarna p\u00e5 fritidshemmet. Det \u00e4r n\u00e5got som vi \u00e4r bra p\u00e5 och d\u00e5 vore det v\u00e4l bra om vi kunde f\u00e5 g\u00f6ra exempelvis det under f\u00f6rmiddagarna, ist\u00e4llet f\u00f6r att vara n\u00e5gon slags hj\u00e4lpl\u00e4rare. <\/span> <\/span><\/p><\/div><\/span><\/span>Vi skulle ocks\u00e5 <\/span>vilja ta upp vad vi skrivit och vad f\u00f6rel\u00e4sarna har sagt om omsorgsarbetet under \u00e5ret. F\u00f6r oss s\u00e5 \u00e4r omsorgsarbetet <\/span>vik<\/span>ti<\/span>gt<\/span> och n\u00e5got som <\/span>alla <\/span>vi <\/span>fritidspedago<\/span>g<\/span>er<\/span> <\/span>ska arbeta med. Detta g\u00f6r vi ocks\u00e5 men i olika <\/span>utstr\u00e4ckning och p\u00e5 olika s\u00e4tt. <\/span>Fritidspedagog<\/span>er<\/span> har alltid varit bra p\u00e5 att g\u00f6ra, men <\/span>inte <\/span>lika bra p\u00e5 <\/span>att <\/span>planera, dokumentera och <\/span>utv\u00e4r<\/span>der<\/span>a<\/span> det som vi har genomf\u00f6rt. Just de tre sakerna \u00e4r det som vi anser kommer att leda till att b\u00e5de elever och fritidspedagoger f\u00e5r ett \u00f6kat l\u00e4rande. F\u00f6r eleverna s\u00e5 kommer det bli en progression i g\u00f6rande n\u00e4r <\/span>pedagog<\/span>en<\/span> ser vad som funkar och kan bygga vidare p\u00e5 det ist\u00e4llet f\u00f6r att <\/span>g\u00f6ra <\/span>samma misstag g\u00e5ng p\u00e5 g\u00e5ng. Ett enkelt exempel kan vara att vissa elever uttrycker sitt missn\u00f6je mot vissa aktiviteter innan de ens har startat och v\u00e4grar vara med. Om d\u00e5 pedagogen har dokumenterat detta, utv\u00e4rderat och sett att det m\u00e5ste till en f\u00f6r\u00e4ndring , s\u00e5 kan <\/span>pedagog<\/span>en<\/span> sen i planeringen l\u00e4gga upp det s\u00e5 att alla elever f\u00e5r information kanske dagen innan om vad som skall ske. P\u00e5 det s\u00e4ttet blir elevernas <\/span>f\u00f6rbere<\/span>delse<\/span> <\/span>e<\/span>n<\/span> helt annan. F\u00f6r oss som fritidspedagoger s\u00e5 kan vi h\u00f6ja yrkets status och <\/span>faktiskt visa f\u00f6r v\u00e5ra chefer och v\u00e5rdnadshavare varf\u00f6r vi g\u00f6r det vi g\u00f6r och vad eleverna f\u00e5r f\u00f6r <\/span>l\u00e4rande med sig. <\/span> <\/span><\/p><\/div><\/span><\/span>Avslutning<\/span>svis<\/span> <\/span>\u00e4r vi v\u00e4ldigt glada att det satsas p\u00e5 oss <\/span>fritidspedagog<\/span>er<\/span> och att \u00e4mnet kommer upp p\u00e5 bordet samt att <\/span>vi har f\u00e5tt ett eget avsnitt i l\u00e4roplanen. Vi tycker att v<\/span>arje<\/span> f\u00f6rel\u00e4sning har var och en f\u00f6r sig varit bra och n\u00e4r man g\u00e5tt d\u00e4rifr\u00e5n har man t\u00e4nkt till om \u00e4mnet och sedan arbetat med det i <\/span>l\u00e4rgrupperna<\/span> och p\u00e5 ett s\u00e4tt kanske sj\u00e4lva skapat en r\u00f6d tr\u00e5d, men vi har sv\u00e5rt att se den <\/span>n\u00e4r vi tittar p\u00e5 alla f\u00f6rel\u00e4sningarna och deras inneh\u00e5ll.<\/span> Kursens b\u00f6rjan med flera f\u00f6rel\u00e4sningar om pedagogik h\u00e4nger st<\/span>arkt<\/span> ihop med avslutningen p\u00e5 kursen och <\/span>f\u00f6r<\/span>e<\/span>l\u00e4s<\/span>ningarna<\/span> om mobbning och lek. Vi hade kanske<\/span> velat se n\u00e5gon form av f\u00f6rel\u00e4sning som kn\u00f6t ihop p\u00e5 ett b\u00e4ttre s\u00e4tt h<\/span>ur de <\/span>f\u00f6rel\u00e4sningarna<\/span> h\u00e4nger ihop och <\/span>h<\/span>ur man kan arbeta runt dessa \u00e4mnen. <\/span>D\u00e5 hade det kunnat <\/span>var<\/span>a<\/span> bra<\/span> <\/span>med<\/span> en f\u00f6rel\u00e4sning <\/span>som visar<\/span> p\u00e5 hur vi fritidspedagoger ocks\u00e5 kan anv\u00e4nda oss av l\u00e4roplanen f\u00f6r att g\u00f6ra v\u00e5rt arbete med e<\/span>leverna<\/span> synligt<\/span>. <\/span>F\u00f6r att om vi ska kunna h\u00f6ja statusen f\u00f6r v\u00e5r pedagogik och v\u00e5r<\/span>t yrke <\/span>m\u00e5ste vi <\/span>faktiskt<\/span> visa vad vi g\u00f6r och vad vi \u00e4r bra p\u00e5.<\/span> <\/span><\/p><\/div>\/Anna \u00d6stlin, Kristoffer Gustavsson Fritidspedagoger Karlstad kommun<\/span>
<\/span><\/p><\/div>",
"post_date": "2017-05-30 06:32:29",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "Sammanfattning av \u00e5ret med Fritidshemspedagogik vid RUC",
"post_type": "blog",
"slug": "sammanfattning-av-aret-med-fritidshemspedagogik-vid-ruc",
"_fgd2wp_old_node_id": "1961",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2017-05-30 06:32:29",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "sammanfattning-av-aret-med-fritidshemspedagogik-vid-ruc",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2017-05-30 06:32:29",
"post_modified_gmt": "2017-05-30 06:32:29",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/fritidspedagogerna\/20170530\/sammanfattning-av-aret-med-fritidshemspedagogik-vid-ruc\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish",
"type": {
"slug": "blog",
"name": "blog",
"label": "Bloggar",
"labels": {
"name": "Bloggar",
"singular_name": "Blogg",
"add_new": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"add_new_item": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"edit_item": "Redigera Blogginl\u00e4gg",
"new_item": "New Blogg",
"view_item": "View Blogg",
"view_items": "View Bloggar",
"search_items": "Search Blogg",
"not_found": "No Blogg found",
"not_found_in_trash": "No Blogg found in Trash",
"parent_item_colon": null,
"all_items": "Bloggar",
"archives": "Bloggar",
"attributes": "Inl\u00e4ggsattribut",
"insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll",
"uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg",
"featured_image": "Utvald bild",
"set_featured_image": "Ange utvald bild",
"remove_featured_image": "Ta bort utvald bild",
"use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild",
"filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista",
"filter_by_date": "Filtrera efter datum",
"items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista",
"items_list": "Inl\u00e4ggslista",
"item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.",
"item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.",
"item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.",
"item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.",
"item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.",
"item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk",
"item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.",
"menu_name": "Blogg",
"name_admin_bar": "Blogg"
},
"description": "Anv\u00e4nd f\u00f6r bloggar f\u00f6r fler personer. Varje anv\u00e4ndare f\u00e5r en personlig blogg.",
"public": true,
"hierarchical": false,
"exclude_from_search": false,
"publicly_queryable": true,
"show_ui": true,
"show_in_menu": true,
"show_in_nav_menus": true,
"show_in_admin_bar": true,
"menu_position": null,
"menu_icon": null,
"capability_type": "blog",
"map_meta_cap": true,
"register_meta_box_cb": null,
"taxonomies": [
"post_tag",
"verksamheter",
"amnen",
"tema",
"kommuner"
],
"has_archive": true,
"query_var": "blog",
"can_export": true,
"delete_with_user": false,
"template": [],
"template_lock": false,
"_builtin": false,
"_edit_link": "post.php?post=%d",
"cap": {
"edit_post": "edit_post",
"read_post": "read_post",
"delete_post": "delete_post",
"edit_posts": "edit_blogs",
"edit_others_posts": "edit_others_blogs",
"delete_posts": "delete_blogs",
"publish_posts": "publish_blogs",
"read_private_posts": "read_private_blogs",
"read": "read",
"delete_private_posts": "delete_private_blogs",
"delete_published_posts": "delete_published_blogs",
"delete_others_posts": "delete_others_blogs",
"edit_private_posts": "edit_private_blogs",
"edit_published_posts": "edit_published_blogs",
"create_posts": "edit_blogs"
},
"rewrite": {
"slug": "blog",
"with_front": true,
"pages": true,
"feeds": true,
"ep_mask": 1
},
"show_in_rest": true,
"rest_base": null,
"rest_namespace": "wp\/v2",
"rest_controller_class": null,
"rest_controller": null
},
"_thumbnail_id": false,
"excerpt": false
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2017",
"user_login": "snms00",
"user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1",
"user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6",
"user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se",
"user_url": "",
"user_registered": "2013-11-06 10:35:50",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "snms00"
},
"ID": 2017,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
10783,
10819,
10398
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}