Blogg
Verksamhetsutvecklare språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt på BUF i Karlstad. Projektledare i Värmlands Nya - ett treårigt EU-projekt som syftar till att öka de nyanländas måluppfyllelse. Driver och organiserar Lilla- och stora bokbryggan i Karlstad; ett läsfrämjande projekt för de allra minsta. Brinner för språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och språk-, läs-, och skrivutveckling. Alla barns rätt till ett eget språk.
Bedömning och betyg | Förskoleklass
Konsten att måla en nockForskning | Förskola
Att vara explicit…Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_fgd2wp_old_node_id": "2123", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c" }, "id": 7376, "ID": 7376, "post_author": "2075", "post_content": "Jag \u00e4r riktigt, riktigt h\u00f6jdr\u00e4dd. Om ni hittar en fin, r\u00f6dm\u00e5lad sommarstuga med vita knutar, d\u00e4r nocken inte \u00e4r m\u00e5lad \u00e4r den troligtvis min. Undrar vad som kr\u00e4vs f\u00f6r att jag till slut skulle l\u00f6sa det d\u00e4r med den om\u00e5lade nocken?<\/p>
F\u00f6rst och fr\u00e4mst vill jag veta vad som faktiskt f\u00f6rv\u00e4ntas av mig. R\u00e4cker det med att jag duttar lite l\u00e4tt med penseln h\u00f6gst upp i nocken eller m\u00e5ste jag m\u00e5la all br\u00e4dfodring h\u00f6gst upp? Hur l\u00e4nge f\u00f6rv\u00e4ntas jag st\u00e5 p\u00e5 stegen och vid vilket trappsteg beh\u00f6ver jag st\u00e5 f\u00f6r att n\u00e5 hela v\u00e4gen upp? S\u00e5dan information tycker kanske ni \u00e4r bagateller, men f\u00f6r mig som h\u00f6jdr\u00e4dd \u00e4r det avgrundsviktig information om jag \u00f6verhuvudtaget skall ge mig p\u00e5 den d\u00e4r g\u00e4ckande nocken.<\/p>
Jag m\u00e5ste ocks\u00e5 ha helt klart f\u00f6r mig alla begrepp. Vad heter det d\u00e4r jag skall m\u00e5la? \u00c4r det nocken, vindskivorna eller br\u00e4dfodringen? Jag m\u00e5ste ju s\u00e4ga r\u00e4tt n\u00e4r jag \u00e5ker och k\u00f6per slamf\u00e4rgen, eller \u00e4r det silikatf\u00e4rg? Eller var det alkydoljef\u00e4rg de tipsade om p\u00e5 det senaste inredningsprogrammet jag s\u00e5g? Att kunna formulera sig r\u00e4tt k\u00e4nns som A och O d\u00e5 man skall h\u00e4nga med i tugget p\u00e5 f\u00e4rgaff\u00e4ren.<\/p>
Om jag skall ge mig p\u00e5 den d\u00e4r nocken p\u00e5 sommarstugan vill jag nog faktiskt att n\u00e5gon som varit med f\u00f6rr och m\u00e5lat nockar kan visa hur det skall g\u00e5 till. N\u00e5gon som, till skillnad fr\u00e5n mig, har \u201dr\u00e4tta knycken\u201d. Var ska man ha burk och pensel n\u00e4r man st\u00e5r d\u00e4r h\u00f6gst upp? Det \u00e4r v\u00e4l inte fusk att h\u00e4rma andra, eller? F\u00f6r att n\u00e5 hela v\u00e4gen upp \u00e4r det ganska avg\u00f6rande att det finns en stege eller en tillf\u00e4llig byggnadsst\u00e4llning (eller p\u00e5 engelska scaffold).<\/p>
F\u00f6r mig \u00e4r det viktigt att f\u00e5 reda p\u00e5 n\u00e4r jag g\u00f6r fel, men \u00e4nnu viktigare att faktiskt veta n\u00e4r jag g\u00f6r r\u00e4tt. N\u00e5gon som ger mig lite feedback l\u00e4ngs v\u00e4gen. Att n\u00e5gon kommer d\u00e5 nocken \u00e4r m\u00e5lad och krasst konstaterar \u201dsnygg nock\u201d \u00e4r ju till f\u00f6ga hj\u00e4lp. Nej, b\u00e4ttre \u00e4r att kunna bolla med n\u00e5gon under arbetets g\u00e5ng. Allt f\u00f6r att resultatet skall bli s\u00e5 bra som m\u00f6jligt. <\/p>
F\u00f6r visst \u00e4r det roligare att g\u00f6ra n\u00e5got tillsammans! N\u00e5gon man kan hj\u00e4lpas \u00e5t med. Som kan fylla p\u00e5 f\u00e4rgburken och ber\u00e4tta roliga historier. F\u00f6rhoppningsvis f\u00e5r man lite hj\u00e4lp ocks\u00e5 med att se om det \u00e4r n\u00e5gon fl\u00e4ck man gl\u00f6mt att m\u00e5la. En s\u00e5dan d\u00e4r person som kan ta n\u00e5gra steg tillbaka och ber\u00e4tta att jag missat en fl\u00e4ck h\u00f6gst d\u00e4r uppe. Om mitt mod sviker kanske min m\u00e5larkompis helt enkelt tar penseln och m\u00e5lar det sista sj\u00e4lv.<\/p>
Med det h\u00e4r st\u00f6det tror jag faktiskt att jag kan m\u00e5la p\u00e5 egen hand. Jag tror att jag skulle kunna st\u00e5 d\u00e4r h\u00f6gst upp med snickarbyxorna p\u00e5 och pensel i hand, under f\u00f6ruts\u00e4ttning att jag f\u00e5tt det st\u00f6d jag beh\u00f6vt sedan tidigare. Med tydliga m\u00e5l, f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r begrepp, r\u00e4tten att h\u00e4rma andra som lyckats, genom att jobba tillsammans och l\u00e4ra av varandra och genom en god formativ bed\u00f6mning av nockarbetet.<\/p>
Eller nock, och nock? \u00c4r det inte precis samma behov som alla har d\u00e5 de skall l\u00e4ra sig n\u00e5got nytt? \u00c4ven v\u00e5ra elever?<\/p>", "post_date": "2017-12-13 14:11:17", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "Konsten att m\u00e5la en nock", "post_type": "blog", "slug": "konsten-att-mala-en-nock", "_fgd2wp_old_node_id": "2123", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "post_date_gmt": "2017-12-13 14:11:17", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "konsten-att-mala-en-nock", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2017-12-13 14:11:17", "post_modified_gmt": "2017-12-13 14:11:17", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/anders-biorklundkarlstad-se\/20171213\/konsten-att-mala-en-nock\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish" }
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10398, 9025, 10791 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "