10 rika uppgifter för alla, även särskilt begåvade elever

Det här är matematikuppgifter med utmaningar för alla elever i klassrummet, även de med särskild begåvning. Materialet är fritt att använda.

Tumnagel material 10 uppgifter Ladda ner 10 rika uppgifter (pdf).

Uppgifterna är utvecklade och utprövade genom skolutvecklingsprojektet Med rätt att utmanas – i en skola för alla. De är tänkta att ge utmaning för elever med särskild begåvning i matematik, samtidigt som de ska fungera för alla elever i det ordinarie klassrummet.

Uppgifterna är utvecklade för att uppfylla kriterier givna av erkända forskare inom matematisk begåvning, främst har vi följt litteratur av Linda Sheffields, vi har även förhållit oss till forskning av Ralf Benölken, Marianne Nolte och Vadim Krutetskii. Några kriterier visade sig vara extra viktiga när fokus var att de ska fungera för alla elever, de som har svårt för matematik såväl som de med särskild begåvning:

  • En enkel ingång på problemet. Alla ska förstå vad uppgiften handlar om, och kunna börja arbeta med den.
  • Ett öppet slut. Uppgiften bör erbjuda en progression, så att de med särskild begåvning utmanas.
  • Möjlighet att nå och tillåta olika ”mellanlägen”. Bland annat att acceptera och tillåta att eleverna når olika långt i uppgiften.
  • Att uppgiften uppmuntrar till engagemang.

Fyra vita får och ett brokigt
Bild från uppgiften "Fåret Eric". Illustration: Ragnhild Eriksson

För mer information om alla kriterier, samt om hur vi arbetat för att utveckla uppgifterna, läs Del 1 av rapporten. Där kan ni även läsa om pedagogiska strategier för att inkludera alla elever i undervisningen, även de med särskild begåvning.

/Elisabet Mellroth, projektledare för Med rätt att utmanas – i en skola för alla