Artiklar

Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.

Modersmålsundervisning ger bättre studieresultat

Många forskare kan se att skolämnet modersmål förbättrar elevers studieresultat och läs- och skrivkunnighet, samtidigt som de får ökade språkkunskaper och en förstärkt flerspråkig identitet. Det säger Maria Dahlberg, adjunkt i svenska språket vid Karlstads universitet, som deltog i arrangerandet av nätverksdagen för modersmålslärare.   

Elena Léon, i mitten, var modersmålslärardagens uppskattade föreläsare. Dagen arrangerades av Ulrica Kyrk, Maria Dahlberg, Monica Evermark och Anna Hidén från Karlstads universitet. Ej med på bild: Pernilla Olsson, som även hon är från Karlstads universitet och deltog i arrangörsgruppen.
Elena Léon, i mitten, var modersmålslärardagens uppskattade föreläsare. Dagen arrangerades av Ulrica Kyrk, Maria Dahlberg, Monica Evermark och Anna Hidén från Karlstads universitet. Ej med på bild: Pernilla Olsson, som även hon är från Karlstads universitet och deltog i arrangörsgruppen.

Cirka 140 modersmålslärare med representanter från 34 språk besökte Karlstads universitet när Regionalt utvecklingscentrum, Ruc, i samarbete med Skolverkets nätverk för Samordnare för nyanländas lärande, bjöd in till modersmålslärardagen. Dagen varvade föreläsningar med diskussioner.

– Syftet är att belysa skolämnet modersmål, dess komplexitet, utmaningar och möjligheter, säger Maria Dahlberg. Vi vill erbjuda regionens alla modersmålslärare en kompetensutvecklingsdag av hög kvalitet, aktuell forskning och en möjlighet att reflektera över sitt ämne. Vi hoppas att det leder till ett ökat samarbete, nya kontakter och inspiration.

Föreläsningar varvades med diskussioner

Dagens uppskattade föreläsare var Elena Léon, modersmålslärare med lång erfarenhet av att leda kollegialt lärande och att samarbeta med skolor för att skapa en bra arbetsmiljö för modersmålslärare och en bra lärmiljö för elever. Under dagen varvades föreläsningar med diskussioner i både språk- och tvärgrupper, vilket uppskattades.

– Jag är nyfiken och vill se hur andra jobbar, det är jättebra att kunna dela erfarenheter med varandra, säger Chinar Ismail, modersmålslärare i kurdiska och arabiska i Hammarö kommun. Många föräldrar till eleverna fokuserar på undervisningen i svenska, men kan man modersmålet är det ett stöd till svenskan.

Chinar Ismail, modersmålslärare i kurdiska och arabiska i Hammarö kommun.
Chinar Ismail, modersmålslärare i kurdiska och arabiska i Hammarö kommun.

Abdulkader Ismail, modersmålslärare på Tegnérskolan i Säffle, håller med.

– Jag anmälde mig till dagen för att få ett erfarenhetsutbyte. Det är en lärorik dag som ger mig idéer om hur jag själv kan utveckla mitt arbete. Det är viktigt att eleverna har med sig sitt modersmål, det har visat sig att de som läst sitt modersmål lär sig svenska fortare. 

Abdulkader Ismail, modersmålslärare på Tegnérskolan i Säffle.
Abdulkader Ismail, modersmålslärare på Tegnérskolan i Säffle.

Mer information

Modersmålslärardagen har arrangerats i Ruc:s regi sedan 2016.

På Pedagog Värmland finns även den fria resursen Skolord. Skolord vänder sig till flerspråkiga elever, studiehandledare och lärare.
Läs mer om Skolord.

Vill du veta mer om modersmålsundervisning?
På Skolverkets webbplats finns mer information om modersmålsundervisning.

Text och foto: Maria Nilsson, Karlstads universitet

Lämna ett svar

Skapa konto