Artiklar

Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.

Månadens forskare – Niclas Modig

”Jag vill vara med och utbilda kompetenta samhällskunskapslärare som behärskar undervisningsinnehållet, i detta fall ekonomi, och som kan göra det tillgängligt för alla elever att lära sig oavsett utbildningsbakgrund.” Det säger Niclas Modig, doktor i pedgogiskt arbete vid Karlstads universitet.

Niclas Modig är utbildad grundskollärare för årskurs 4–9 i SO-ämnen och genom extra studier behörig att undervisa i samhällskunskap på gymnasiet. Han har arbetat inom grund- och gymnasieskola samt på folkhögskola, och har även en bakgrund som journalist på Nya Wermlands-Tidningen. År 2008 fick han frågan om att hjälpa till i några kurser på lärarutbildningen vid Karlstads universitet, efter några år fick han anställning som adjunkt i samhällskunskap, och på den vägen är det.

– Jag började i samma veva läsa en del ämnesdidaktiska fördjupningskurser och blev då allt mer intresserad av ämnesdidaktisk forskning. Så småningom öppnades möjligheten att doktorera. Jag har alltid tyckt att de samhällsekonomiska inslagen i samhällskunskap är spännande och viktiga eftersom människor dagligen möter frågor och problem med ekonomiska dimensioner.

– Det finns forskning som visar att människor generellt sett tycker att ekonomi är svårt och abstrakt, och att lärare som ansvarar för grundläggande ekonomiutbildning, som ofta sker inom samhällskunskap, tycker att det är svårt att undervisa om ekonomi. Därför handlar min avhandling om ekonomiundervisning i samhällskunskap. Jag vill vara med och utbilda kompetenta samhällskunskapslärare som behärskar undervisningsinnehållet, i detta fall ekonomi, och som kan göra det tillgängligt för alla elever att lära sig oavsett utbildningsbakgrund.     

Forskning ska komma till nytta

Niclas Modigs vill med sin forskning bidra till att utbilda ännu bättre samhällskunskapslärare, så att de i sin tur kan skapa förutsättningar för alla elever att utveckla ekonomiska kunskaper som de har nytta av som individer och samhällsmedborgare.

– I grund och botten handlar det om att utbilda samhällskunskapslärare som kan förbereda eleverna så att de kan verka som aktiva samhällsmedborgare och fullt ut delta i demokratiska processer. Med goda ekonomiska kunskaper minskar risken att som individ att hamna i ekonomiska svårigheter, samtidigt som möjligheten att påverka den egna situationen och samhället ökar.

Just nu jobbar han med ett projekt som handlar om hur det abstrakta ekonomiska innehållet kan tillgängliggöras för elever.

– Detta genom att i undervisningen skapa semantiska vågor, så att undervisningsspråket växlar mellan det abstrakta och generella och det konkreta och situationsbundna. Det fina med kunskaper är att det inte handlar om ett nollsummespel, utan att alla vinner på ökade kunskaper eftersom en elevs kunskapsutveckling inte behöver ske på bekostnad av någon annans. Eftersom jag i min forskning också intresserar mig för den undervisning som sker ute i klassrummen hoppas jag att min forskning kan påverka såväl innehåll som undervisningsmetoder ute i skolorna.

Klassrumsnära forskningsprojekt – ett sätt att närma sig forskningen

Att börja forska brukar innebära att man kommer längre från den dagliga undervisningen som man hade som lärare i klassrummet.

– Jag kan delvis sakna det tidigare lärarjobbet. Jag trivs i utbildningssituationer med barn och unga vuxna. Lyckligtvis ingår undervisning i min tjänst på universitet så jag får möjlighet att träffa och utbilda lärarstudenter.

Till den som funderat på att börja forska säger Niclas Modig:

– Våga sök doktorandtjänster om du är behörig och intresserad av att forskarutbilda dig. Ett sätt att närma sig forskningen, utan att ta steget fullt ut, är att delta i olika forskningsprojekt med forskare från universiteten. Många forskare är intresserade av vad som sker i klassrummen och många bedriver forskning tillsammans med verksamma lärare. Att delta i ett sådant forskningsprojekt kan vara mycket utvecklande.

Här kan du läsa mer om Niclas Modig och hans forskning.

Text: Maria Nilsson, Karlstads universitet

Tidigare Månadens forskare

Läs fler artiklar i vår serie om skolforskare på Karlstads universitet.

Lämna ett svar

Skapa konto