Artiklar

Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.

Månadens forskare – Minna Arvidsson

”Under min tid som gymnasielärare med kombinationen av undervisning i svenska och yrkeslärare inom hantverk upptäckte jag att det fanns så mycket att tillföra i klassrummet. Det ledde till att jag läste ett magisterprogram i pedagogiskt arbete på Linköpings universitet för att skaffa mig fördjupade teoretiska kunskaper och fler pedagogiska verktyg. Under utbildningen upptäckte jag att jag var intresserad av att forska och speciellt om yrkeslärares undervisning.” Det säger Minna Arvidsson, doktorand i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.

Minna Arvidsson, doktorand i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.
Foto: Cathrine Andersson Busch

Minna Arvidsson startade sin yrkesbana som hudterapeut. Efter att ha arbetat inom yrket i över tio år lockade universitetsstudier.

– Jag läste lärarutbildningen för årskurserna 7-9 och gymnasiet med inriktning svenska vid Karlstads universitet. Det var inte enkelt att välja det obligatoriska andra ämnet, men eftersom mitt tidigare hantverksyrke ständigt fanns med i bakgrunden valde jag att fortsätta läsa till yrkeslärare inom hantverk, med inriktning hudvård och spa samt hår- och makeupstylist på universitetet. Därefter arbetade jag som lärare på ett gymnasium i Karlstad i över sex år, där undervisade jag i både hantverksämnen och svenska.

Det var under den tiden som hennes tankar på forskning väcktes.

– Under min tid som gymnasielärare med kombinationen av undervisning i svenska och yrkeslärare inom hantverk upptäckte jag att det fanns så mycket att tillföra i klassrummet. Det ledde till att jag läste ett magisterprogram i pedagogiskt arbete på Linköpings universitet för att skaffa mig fördjupade teoretiska kunskaper och fler pedagogiska verktyg. Under utbildningen upptäckte jag att jag var intresserad av att forska och speciellt om yrkeslärares undervisning. Det är ett steg som jag idag är glad över att jag tog och numera är jag doktorand i pedagogiskt arbete.

– Att forska innebär mycket ensamarbete, men det finns även kollegor, främst andra doktorandkollegor, som gör arbetet mer socialt. Innan min forskarutbildning arbetade jag som universitetsadjunkt vid Karlstads universitet och nu kombinerar jag forskarutbildning med undervisning. Jag undervisar på yrkeslärarprogrammet och den kompletterande pedagogiska utbildningen. Undervisning på universitetet innebär ett varierat schema så ingen dag är den andra lik. Jag trivs med det varierade arbetet.

Brinner för klassrumsnära forskning

I slutet av 2019 fick Minna Arvidsson möjligheten att delta i ett projekt kallat Yrkeslärande i teknisk gymnasial yrkesutbildning.

– Inom projektet studerar vi interaktionen mellan lärare och elever i samband med olika material och verktyg i relation till olika lärandeobjekt för att utforska lärandeprocessen. Min forskning inom projektet riktar sig mot hantverksprogrammet på gymnasiet. Genom att samla empiri med hjälp av videoinspelningar av undervisning analyserar vi materialet med hjälp av CAVTA (Conversation Analysis and Variation Theory Approach). Vi påverkar inte den pågående undervisningen, utan observerar och analyserar vad som sker för att synliggöra lärandeprocessen i interaktionen mellan lärare och elev. Jag har nyligen fått min första artikel publicerad, Spegeln som resurs i hår- och makeupstylistklassrummet – Yrkesämnesundervisning på hantverksprogrammet (2023), tillsammans med mina medförfattare. Ett framträdande resultat är spegelns funktion i yrkesämnesundervisningen, lärarens och elevens position framför spegeln innebär en viktig aspekt i lärandeprocessen.

Minna Arvidssons fokus är forskning som sker i klassrummet.

– Min forskning belyser flera delar av vad som sker i ett yrkesklassrum. Jag vill ge yrkeslärare och yrkeselever ett sätt att använda sina praktiska kunskaper genom att enklare kunna sätta ord på den tysta kunskap som iscensätts i ett hantverksklassrum. Den tysta kunskapen finns i alla klassrum, särskilt i yrkesklassrummet. Jag vill även lyfta lärares röster i forskningen i hantverksklassrummet.

I ett nästa steg planerar hon att genomföra en serie intervjuer och observationer i olika yrkesklassrum.

– Genom att dokumentera och analysera dessa interaktioner hoppas jag kunna identifiera mönster och strategier som kan förbättra undervisningen. Jag ser fram emot att dela mina resultat och insikter med kollegor och yrkesverksamma inom utbildningssektorn och om min forskning kan hjälpa till att lyfta betydelsen av den tysta kunskapen hoppas jag att den kan göra skillnad. Tillsammans kan vi arbeta för att skapa en mer inkluderande och dynamisk lärmiljö där den tysta kunskapen får den uppmärksamhet och erkännande den förtjänar.

Saknar att dela elevernas framsteg, men även deras motgångar

På frågan om Minna saknar arbetet som gymnasielärare svarar hon:

– Både ja och nej. Det jag saknar mest är mötet med eleverna och att dela deras framsteg, men även deras motgångar där jag som lärare kunde hjälpa dem att vända på situationen. Jag undervisar fortfarande lärarstudenter och studenterna på yrkeslärarprogrammet har ofta redan erfarenheter av att arbeta i skolan. Det innebär att studenterna tar med sig energin från eleverna i skolan in till universitetet. Diskussionerna om kunskap och lärande finns kvar, men genom studenternas ögon. Jag skulle gärna se en möjlighet till kombinationstjänster av gymnasielärarrollen och universitetsadjunkt, så att vi som arbetar med undervisning på universitetet kan besöka skolmiljön mer regelbundet.

Att forska är utvecklande

Är du verksam lärare och funderar på att börja forska? Då har Minna Arvidsson ett råd:

– Gör det! Det är en lång väg dit och en lång väg under tiden. Även om det kan vara utmanande att gå en forskarutbildning, utvecklas du som människa på ett sätt du kanske inte hade trott annars. Möjligheterna och friheten att förkovra sig är en stor fördel.

Läs mer om Minna Arvidsson och hennes forskning.

Text: Maria Nilsson, Karlstads universitet

Tidigare Månadens forskare

Läs fler artiklar i vår serie om skolforskare på Karlstads universitet.

Lämna ett svar

Skapa konto