Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
På Forshagaakademin har varje elev haft en egen Ipad sedan flera år tillbaka. För de flesta är det en självklar och ovärderlig studiekompis som stöttar i skolarbetet.
– Det positiva med Ipaden är att det verkligen är ett verktyg för alla. Många funktioner kan stötta elever med olika typer av svårigheter, vilket gör den till ett väldigt viktigt hjälpmedel, berättar Johan Sköld, lärare i svenska och tyska.
Johan undervisar i Naturbruksprogrammet, IM-programmet (individanpassad yrkesutbildning) och i Språkintroduktionsprogrammet på Forshagaakademin. Han har prisats för sitt arbete med digitala verktyg och sitter även med i juryn för Guldäpplet. Han är också utbildare för Apple, vilket innebär att han genomför utbildning med skolor som köpt in nya Ipads.
– Jag blir nedstämd av den aktuella debatten kring digitaliseringen i skolan. Allt är inte bra för alla, men rätt använt är det inget problem utan tekniken kan istället främja att eleverna blir självständiga och kreativa i sitt lärande samt stötta elever som har svårigheter. Det handlar om hur man planerar undervisningen och att man värderar vad tekniken ska göra.
Att varje elev på Forshagaakademin skulle få en egen Ipad var någonting Johan kämpade hårt för. Han framhäver mobiliteten och enkelheten som viktiga aspekter för eleverna. De använder sig nästan uteslutande av de appar som finns förinstallerade för att layouten är enkel att ta till sig.
– Det finns många grundfunktioner som stöttar eleverna, exempelvis att scanna av text från en skylt, spela in röstmemon, dela skärmen i olika sektioner och att lyssna på saker istället för att läsa. Ipaden öppnar också upp för olika sätt att både lära sig och visa kunskap. En uppgift behöver inte alltid ske skriftligt utan som lärare kan man öppna upp för multimodala uppgifter, exempelvis att låta eleverna filma, fota, lägga in ljud, prata, rita och lägga in animationer.
Att låta eleverna filma och dela med sig på digitala plattformar har sedan länge varit en självklarhet i Johans undervisning och han framhäver kontakten med verkligheten som viktig för eleverna. Redan 2012 startade han, tillsammans med eleverna i Sportfiskeprogrammet, bloggen och den tillhörande Youtube-kanalen ”Sportfiskesvenska” där syftet var att integrera undervisning i svenska med sportfiske.
– Eleverna blev enormt engagerade i detta. De la ut saker på egen hand utan att jag bad om det. De gjorde bland annat instruktionsfilmer, till exempel hur man binder en fluga eller tacklar ett gäddspö. Vissa klipp fick väldigt många tittare vilket sporrade eleverna att fortsätta. Vi kunde sedan diskutera språket i filmerna, både i det muntliga berättandet och hur man rubriksatte och presenterade filmerna.
Tillsammans med eleverna i Språkintroduktionsprogrammet har Johan nu bloggen ”Framsteg i svenska” där de delar med sig av bland annat filmer, texter och elevarbeten.
Med AI:s snabba framfart har Johan även börjat utforska hur detta kan användas i klassrummet. De har bland annat använt AI-verktyg för att omarbeta olika texter, till exempel genom att be verktyget göra texten mer vetenskaplig eller omvandla den till en krönika, för att sedan diskutera skillnaderna.
– Vi har också bett verktyget att låtsas vara ett djur, en växt eller en känd person, till exempel Taylor Swift eller Gustav Vasa, och sedan har eleverna i helklass fått ställa frågor till den. Utifrån det har vi diskuterat källkritik och huruvida svaren är rimliga eller inte, samt kollat upp källorna för informationen. Det viktiga i detta har varit att eleverna själva får formulera frågor och ställa till verktyget.
Att testa olika verktyg och idéer tillsammans med eleverna anser Johan är viktigt.
– Många lärare kanske fortfarande är rädda för att misslyckas, men det innebär inte att man ska avstå från att prova. Man kan ta hjälp av sina elever och prova sig fram.