Från och med 1 juli 2014 har bestämmelserna om stödinsatser i skolan ändrats, och Skolverket har reviderat de allmänna råden.
Eftersom det kommer en del frågor och många inte känner sig helt på det klara med vad som gäller har jag försökt att göra en sammanställning om de nya bestämmelserna.
En fråga jag fått är om särskolan är en stödinsats i sig eller om man även inom denna skolform måste arbeta med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram? Och svaret är: Ja, det ska man! Bestämmelserna gäller även särskolan.
Det finns två former av stödinsatser – extra anpassningar och särskilt stöd:
• Är av mindre ingripande karaktär som normalt är möjlig att genomföra för lärare och övrig skolpersonal inom ramen för den ordinarie undervisningen.
• Dessa bestämmelser gäller för alla skolformer som berörs av de allmänna råden, samt för fritidshemmet.
• Det måste inte fattas något formellt beslut om denna stödinsats.
• Extra anpassningar skrivs med fördel in i elevens IUP.
• Detta är insatser av mer ingripande karaktär som normalt inte är möjliga att genomföra för lärare och övrig skolpersonal inom ramen för den ordinarie undervisningen.
• Det är insatsernas omfattning eller varaktighet, eller både omfattningen och varaktigheten som skiljer särskilt stöd från det stöd som ges i form av extra anpassningar.
• Dessa bestämmelser gäller för elever i alla skolformer, dock ej kommunal vuxenutbildning, särskild utbildning för vuxna, samt utbildning i svenska för invandrare.
• Särskilt stöd beslutas av rektor och dokumenteras i ett åtgärdsprogram
• Bedömningen utgår från hur eleven utvecklas mot att nå kunskapskraven i olika kurser/ämnen.
• En elev kan i nuläget nå de kunskapskrav som minst ska uppnås, men uppvisar andra svårigheter vilka gör att skolan av olika skäl bedömer att eleven längre fram kan få svårigheter att nå de kunskapskrav som minst ska uppnås. Det kan till exempel handla om; en elev med funktionsnedsättning, psykosocial problematik, psykisk ohälsa, svårigheter i det sociala samspelet, koncentrationssvårigheter, upprepad eller långvarig frånvaro.
• Om en elev riskerar att inte utvecklas i riktning mot kunskapsmålen eller mot att nå de kunskapskrav som minst ska uppnås ska eleven skyndsamt ges stöd i form av extra anpassningar.
• Om en elev efter en tid med denna stödinsats fortfarande inte utvecklas mot att nå de kunskapskrav som minst ska uppnås, är det viktigt att de extra anpassningarna intensifieras och anpassas ytterligare utifrån elevens behov.
• Är stödinsatsen trots detta inte tillräcklig gör lärare eller övrig skolpersonal en anmälan av elevens eventuella stödbehov till rektor.
• Det går inte att ange någon tidsgräns för hur länge extra anpassningar ska ges innan en anmälan till rektor görs. Tidpunkten för detta måste avgöras i varje enskilt fall.
Hoppas detta bringar någon klarhet i vad som gäller vid extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Mer finns att läsa på http://www.skolverket.se/regelverk/allmanna-rad/extra-anpassningar
// Maria Bergqvist, lärare på gymnasiesärskolan, Tingvallagymnasiet – förstelärare och studerande till speciallärare.
För frågor: maria.bergqvist@karlstad.se
Ladda ner filen:
Ladda ner sammanställningen (pdf 1 MB)
Taggar
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_fgd2wp_old_node_id": "797", "file": "8060", "_file": "field_61d462b11cd60" }, "id": 8059, "ID": 8059, "post_author": "2003", "post_content": "Fr\u00e5n och med 1 juli 2014 har best\u00e4mmelserna om st\u00f6dinsatser i skolan \u00e4ndrats, och Skolverket har reviderat de allm\u00e4nna r\u00e5den.<\/p>
Eftersom det kommer en del fr\u00e5gor och m\u00e5nga inte k\u00e4nner sig helt p\u00e5 det klara med vad som g\u00e4ller har jag f\u00f6rs\u00f6kt att g\u00f6ra en sammanst\u00e4llning om de nya best\u00e4mmelserna.<\/p>
En fr\u00e5ga jag f\u00e5tt \u00e4r om s\u00e4rskolan \u00e4r en st\u00f6dinsats i sig eller om man \u00e4ven inom denna skolform m\u00e5ste arbeta med extra anpassningar, s\u00e4rskilt st\u00f6d och \u00e5tg\u00e4rdsprogram? Och svaret \u00e4r: Ja, det ska man! Best\u00e4mmelserna g\u00e4ller \u00e4ven s\u00e4rskolan.<\/p>
Det finns tv\u00e5 former av st\u00f6dinsatser \u2013 extra anpassningar och s\u00e4rskilt st\u00f6d:<\/p>
Extra anpassningar<\/h2>
\u2022 \u00c4r av mindre<\/em> ingripande karakt\u00e4r som normalt \u00e4r m\u00f6jlig att genomf\u00f6ra f\u00f6r l\u00e4rare och \u00f6vrig skolpersonal inom ramen f\u00f6r den ordinarie undervisningen. <\/p>
\u2022 Dessa best\u00e4mmelser g\u00e4ller f\u00f6r alla skolformer som ber\u00f6rs av de allm\u00e4nna r\u00e5den, samt f\u00f6r fritidshemmet. <\/p>
\u2022 Det m\u00e5ste inte fattas n\u00e5got formellt beslut om denna st\u00f6dinsats.<\/p>
\u2022 Extra anpassningar skrivs med f\u00f6rdel in i elevens IUP.<\/p>
S\u00e4rskilt st\u00f6d<\/h2>
\u2022 Detta \u00e4r insatser av mer<\/em> ingripande karakt\u00e4r som normalt inte \u00e4r m\u00f6jliga att genomf\u00f6ra f\u00f6r l\u00e4rare och \u00f6vrig skolpersonal inom ramen f\u00f6r den ordinarie undervisningen.<\/p>
\u2022 Det \u00e4r insatsernas omfattning eller varaktighet, eller b\u00e5de omfattningen och varaktigheten som skiljer s\u00e4rskilt st\u00f6d fr\u00e5n det st\u00f6d som ges i form av extra anpassningar.<\/p>
\u2022 Dessa best\u00e4mmelser g\u00e4ller f\u00f6r elever i alla skolformer, dock ej kommunal vuxenutbildning, s\u00e4rskild utbildning f\u00f6r vuxna, samt utbildning i svenska f\u00f6r invandrare.<\/p>
\u2022 S\u00e4rskilt st\u00f6d beslutas av rektor och dokumenteras i ett \u00e5tg\u00e4rdsprogram<\/p>
Bed\u00f6mning av st\u00f6dbehovet g\u00f6rs utifr\u00e5n kunskapsm\u00e5l och kunskapskrav<\/h2>
\u2022 Bed\u00f6mningen utg\u00e5r fr\u00e5n hur eleven utvecklas mot att n\u00e5 kunskapskraven i olika kurser\/\u00e4mnen.<\/p>
\u2022 En elev kan i nul\u00e4get n\u00e5 de kunskapskrav som minst ska uppn\u00e5s, men uppvisar andra sv\u00e5righeter vilka g\u00f6r att skolan av olika sk\u00e4l bed\u00f6mer att eleven l\u00e4ngre fram kan f\u00e5 sv\u00e5righeter att n\u00e5 de kunskapskrav som minst ska uppn\u00e5s. Det kan till exempel handla om; en elev med funktionsneds\u00e4ttning, psykosocial problematik, psykisk oh\u00e4lsa, sv\u00e5righeter i det sociala samspelet, koncentrationssv\u00e5righeter, upprepad eller l\u00e5ngvarig fr\u00e5nvaro.<\/p>
Tidpunkter f\u00f6r n\u00e4r olika st\u00f6dinsatser skall s\u00e4ttas in<\/h2>
\u2022 Om en elev riskerar att inte utvecklas i riktning mot kunskapsm\u00e5len eller mot att n\u00e5 de kunskapskrav som minst ska uppn\u00e5s ska eleven skyndsamt ges st\u00f6d i form av extra anpassningar.<\/p>
\u2022 Om en elev efter en tid med denna st\u00f6dinsats fortfarande inte utvecklas mot att n\u00e5 de kunskapskrav som minst ska uppn\u00e5s, \u00e4r det viktigt att de extra anpassningarna intensifieras och anpassas ytterligare utifr\u00e5n elevens behov.<\/p>
\u2022 \u00c4r st\u00f6dinsatsen trots detta inte tillr\u00e4cklig g\u00f6r l\u00e4rare eller \u00f6vrig skolpersonal en anm\u00e4lan av elevens eventuella st\u00f6dbehov till rektor.<\/p>
\u2022 Det g\u00e5r inte att ange n\u00e5gon tidsgr\u00e4ns f\u00f6r hur l\u00e4nge extra anpassningar ska ges innan en anm\u00e4lan till rektor g\u00f6rs. Tidpunkten f\u00f6r detta m\u00e5ste avg\u00f6ras i varje enskilt fall.<\/p>
Hoppas detta bringar n\u00e5gon klarhet i vad som g\u00e4ller vid extra anpassningar, s\u00e4rskilt st\u00f6d och \u00e5tg\u00e4rdsprogram.<\/p>
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10783, 10819, 10398 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "