Forskargrupper vid Karlstads universitet forskar bland annat om undervisning och lärandeprocesser, ämnesdidaktik, skolutveckling och barn och barndom i utbildningssammanhang.
Rose är en flervetenskaplig forskarmiljö med ett särskilt intresse för ämnesdidaktik – lärande och undervisning i ämnen. Det omfattar hur innehållet i undervisningen väljs ut och hur olika undervisningsmetoder påverkar och formar ämnesinnehållet, från grundskola till högskola. Fokus ligger på det som händer i klassrummet, och på samspelet mellan lärare och elever i lärandeprocessen. En viktig del i forskningen är att bidra till teori- och praktikutveckling i skola och lärarutbildning.
Rose har en stark position inom ämnesdidaktisk forskning, både nationellt och internationellt, samt en väl utvecklad samverkan med ledande forskningsaktörer inom området. Forskarmiljön har en nära relation till lärarutbildningen och tre ämnesdidaktiska forskningscentrum på Karlstads universitet:
Centrum för forskning om barns och ungas psykiska hälsa och uppväxtvillkor, CBU, är en flervetenskaplig forskningsmiljö, med kompetenser från psykologi, socialt arbete, folkhälsovetenskap, omvårdnad och pedagogik. Forskningen avser barn och unga från födseln till 20-årsåldern.
Vi vill genom forskningen bidra till att barn och unga får en bra start i livet med stöd från både familj och samhälle. Vi vill medverka till att barn och unga ska få tillgång till kunskapsbaserad prevention, interventioner och behandlingar.
UBB består av ett 15-tal forskare och doktorander med skilda men överlappande kompetenser och teoretiska perspektiv inom områden som barns lärande och utveckling; värdepedagogiska frågor, barns rättigheter och medborgarskap; sociala villkor och styrning av utbildningssystem, lärarutbildning och läraryrket.
SOL står för Skolutveckling, Organisation och Ledarskap. Forskning inom SOL-gruppen vid Karlstads universitet bidrar med kunskapsbildning inom dessa områden. Ibland räcker det inte med kunskapsbildning utan det behövs också konkreta aktioner för att bidra till förbättringar i skolan. Samarbete mellan forskare, lärare, rektorer och andra verksamma på skolor är vanligt förekommande inslag. Kunskapsbildningen riktas in mot att vara praktikutvecklande och verksamhetsrelevant, och ha en hög nyttoaspekt utifrån ett samhälleligt perspektiv.
UNDIG är en forskargrupp som samlar ett trettiotal forskare och doktorander med intresse för undervisningens digitalisering ur olika aspekter. Det är ett brett fält som berör många olika ämnesområden – från ämnesdidaktik till skolutveckling – och som spänner över alla stadier i skola och högskola.
Denna grupp samlar forskare, doktorander, lärarutbildare och verksamma lärare med intresse för forskning om olika aspekter av yrkesutbildning och yrkeslärarutbildning.