Blogginlägg

När Skolinspektionen kommer på besök – avsnitt 56

Från ”Oj!” till ”Jo!”. Rektor Rune Jakobsson och förstelärare Marit Norlund berättar här om Kvarnbergsskolans resa från beskedet att de skulle inspekteras till det att rapporten kom. Som en av 34 utvalda skolor 2015 genomfördes en granskning av undervisningen i svenska och svenska som andra språk i årskurserna 4-6. 

ESD i den finska läroplanen – avsnitt 55

Varför, och hur, har lärande för hållbar utveckling (ESD) fått en så central roll i den nya finska läroplanen? Irmeli Halinen, som var huvudansvarig för framtagandet och implementeringen av läroplanen, berättar här på ett mycket tydligt och konkret sätt hur de i Finland ser på ESD och hur utvecklingsarbetet därför genomfördes utifrån ett helhetstänk, med forskningsförankring, på olika nivå, med transparens och delaktighet och där arbetet gavs tid.

Att leda samtal på internationell nivå – avsnitt 54

I detta avsnitt möter vi Ingegerd Norder och Susanne Mellskog samt Torbjörn Wrange som alla deltog och hade seminarier vid The Learning Teacher Network i Tallin. Hur är det att inte bara delta utan även leda samtal på denna nivå? Hur uppfattar lärare och andra inom professionen deras berättelse och de funderingar och frågor som de har? Vad ger det, vad får de med sig hem till det egna klassrummet eller verksamheten?

Tre pedagoger