Blogg
Förskola | Professionsutveckling
”SKA” – ett stöd i processenHär kan du bläddra bland äldre blogginlägg
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_edit_lock": "1664518316:2093", "_edit_last": "2093", "youtube": "", "_youtube": "field_61d462af95984", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462af81214", "collection-audio": "", "_collection-audio": "field_61d462afa4656", "collection-audio_link": "", "_collection-audio_link": "field_61d462afc28bf" }, "id": 11246, "ID": 11246, "post_author": "2093", "post_content": "\nI det h\u00e4r blogginl\u00e4gget t\u00e4nkte jag dela n\u00e5gra tankar kring ett omr\u00e5de som jag sj\u00e4lv just nu st\u00e5r i att utveckla tillsammans med mina kollegor. Det handlar om det systematiska kvalitetsarbetet, f\u00f6rkortat SKA. N\u00e4r man pratar om SKA-arbetet kan man ibland f\u00e5 en k\u00e4nsla av att det upplevs som n\u00e5got betungande, som en uppgift som ska g\u00f6ras bara f\u00f6r att n\u00e5gon uppifr\u00e5n har best\u00e4mt att det beh\u00f6vs. Vi ska fylla i dokumentationer och svara p\u00e5 fr\u00e5gor till vilken nytta? Men h\u00e4r beh\u00f6ver vi hj\u00e4lpas \u00e5t att v\u00e4nda p\u00e5 perspektivet! Ist\u00e4llet f\u00f6r att se SKA som n\u00e5got betungande beh\u00f6ver vi lyfta fram hur det faktiskt kan hj\u00e4lpa oss i v\u00e5rt dagliga arbete. I l\u00e4roplanen finns tydligt beskrivet v\u00e5rt uppdrag att utveckla f\u00f6rskolans undervisning och utbildning s\u00e5 att den hela tiden svarar upp mot l\u00e4roplansm\u00e5len och v\u00e5rt uppdrag. Det h\u00e4r blir en om\u00f6jlighet att f\u00f6lja upp om vi inte har en systematik och dokumentation som lyfter fram vad vi ser och g\u00f6r under arbetets g\u00e5ng.<\/p>\n\n\n\n
SKA best\u00e5r framf\u00f6rallt av tre delar som vi praktiskt genomf\u00f6r; dokumentation, reflektion och analys. De h\u00e4r delarna blir tillsammans grunden som beh\u00f6ver rulla p\u00e5 hela tiden i v\u00e5rt vardagsarbete. Det hj\u00e4lper oss f\u00e5nga upp det vi erbjuder i undervisningen och hur det bidrar till barnens l\u00e4rande och utveckling. Steg ett \u00e4r att dokumentera det vi ser och g\u00f6r. N\u00e4sta steg att sj\u00e4lv reflektera \u00f6ver vad jag s\u00e5g, upplevde och t\u00e4nkte f\u00f6r att sedan reflektera tillsammans i arbetslaget. H\u00e4r f\u00e5r vi in viktiga perspektiv fr\u00e5n varandra som g\u00f6r att vi kan vidga v\u00e5rt s\u00e4tt att t\u00e4nka och g\u00f6ra. Slutligen g\u00f6r vi en analys utifr\u00e5n v\u00e5ra reflektioner som f\u00e5r leda fram till v\u00e5rt n\u00e4sta steg i undervisningen. Vi planerar och genomf\u00f6r undervisningen, dokumenterar reflekterar och analyserar igen. F\u00f6r mig blir det h\u00e4r det viktiga navet som beh\u00f6ver finnas som grund f\u00f6r att vi ska uppleva SKA-arbetet som meningsfullt. Det hj\u00e4lper oss att h\u00e5lla oss p\u00e5 banan och hitta fokus. I v\u00e5r l\u00e4roplan har vi m\u00e5nga olika m\u00e5lomr\u00e5den att arbeta med men vi kan inte genomf\u00f6ra alla p\u00e5 en och samma g\u00e5ng. \u00c4ven h\u00e4r beh\u00f6ver vi se SKA-arbetet som ett st\u00f6d, genom att v\u00e4lja ut ett omr\u00e5de i taget blir det l\u00e4ttare att k\u00e4nna att vi kan ha fokus p\u00e5 just det h\u00e4r omr\u00e5det \u00f6ver en viss tid f\u00f6r att sen f\u00f6rdjupa oss i ett annat. En viktig sak f\u00f6r att det ska bli tydligt f\u00f6r oss hur vi ska arbete med v\u00e5r dokumentation \u00e4r att vi har en tydlig struktur f\u00f6r SKA. P\u00e5 v\u00e5r f\u00f6rskola arbetar vi utifr\u00e5n ett planeringunderlag, PUL. D\u00e4r finns en tydlig mall med olika fr\u00e5gest\u00e4llningar som vi utg\u00e5r ifr\u00e5n i v\u00e5ra reflektioner och i analysen. H\u00e4r kopplas \u00e4ven det st\u00f6rre SKA-hjulet in d\u00e4r vi f\u00e5ngar upp de olika huvudrubrikerna som ska analyseras i v\u00e5rt gemensamma kvalitetsarbete p\u00e5 f\u00f6rskolan. P\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt blir det inget extra arbete f\u00f6r att f\u00e5 fram underlag i den st\u00f6rre analysen utan vi kan bara g\u00e5 in titta p\u00e5 vad varje avdelning redan lyft fram i sina egna dokumentationer. Den h\u00e4r mallen \u00e4r under st\u00e4ndig utveckling och inf\u00f6r varje l\u00e4s\u00e5r g\u00f6rs olika justeringar s\u00e5 att den ska bli \u00e4nnu enklare f\u00f6r oss att arbeta med.<\/p>\n\n\n\n
I v\u00e5rt arbetslag har vi tagit hj\u00e4lp av Erika Wallin och hennes bok \"Reflektera mera - konsten att utveckla f\u00f6rskolans utbildning\" n\u00e4r vi utvecklar v\u00e5r SKA-struktur. Hon beskriver p\u00e5 ett v\u00e4ldigt bra s\u00e4tt de olika delarna och hur vi tillsammans beh\u00f6ver utveckla v\u00e5r reflektionskultur och f\u00f6rst\u00e5elsen f\u00f6r hur SKA bidrar till v\u00e5rt arbete. Hon lyfter bland annat fr\u00e5gan som vi alla k\u00e4nner igen, den ang\u00e5ende tid. Men hon menar att det egentligen inte handlar s\u00e5 mycket om antalet minuter utan mer om hur vi anv\u00e4nder dom. Vi kan prata om en situation i 45 minuter utan att egentligen komma fram till n\u00e5gon l\u00f6sning, men vi kan \u00e4ven prata om samma situation i 10 minuter och hitta en m\u00e4ngd olika s\u00e4tt att pr\u00f6va att g\u00f6ra annorlunda i situationen. Allt handlar om hur vi skapar v\u00e5r reflektionskultur och vilken struktur vi har f\u00f6r v\u00e5ra reflektionsm\u00f6ten. Men ocks\u00e5 vilket fokus jag sj\u00e4lv v\u00e4ljer att ha inf\u00f6r den aktuella situationen. V\u00e4ljer jag att bara se problemen eller v\u00e5gar jag utmana mig sj\u00e4lv och se olika perspektiv, vara \u00f6ppen f\u00f6r olika s\u00e4tt att pr\u00f6va f\u00f6r att n\u00e5 fram till ett b\u00e4ttre resultat? Erika \u00e4r \u00e4ven intervjuad i det senaste avsnittet av F\u00f6rskolepodden<\/a>, jag kan varmt rekommendera att lyssna p\u00e5 det om man vill f\u00e5 lite mer st\u00f6d i sitt t\u00e4nk kring dokumentation, reflektion och analys. Jag kan oavsett rekommendera er att lyssna p\u00e5 F\u00f6rskolepoddens alla avsnitt, Sofie K\u00e4llhage och Josefin Malm kommer alltid med v\u00e4ldigt kloka och intressanta reflektioner i sina avsnitt. Jag \u00e4lskar framf\u00f6rallt deras metaforer, n\u00e4r det g\u00e4ller SKA arbetet beskriver de det som limpistolen som s\u00e4tter ihop alla delar, eller fyllningen som h\u00e5ller ihop t\u00e5rtbottnarna. Helt enkelt en viktig ingrediens f\u00f6r att h\u00e5lla ihop alla delar i v\u00e5rt arbete.<\/p>\n\n\n\n
Som f\u00f6rskoll\u00e4rare har vi ansvar f\u00f6r de m\u00e5lstyrda processerna, \u00e4ven h\u00e4r beh\u00f6ver vi lyfta fram SKA som ett viktigt st\u00f6d. Vi beh\u00f6ver ha den tydliga strukturen i v\u00e5rt arbete f\u00f6r att f\u00e5nga upp de olika delarna i v\u00e5rt uppdrag. V\u00e5rt ansvar ligger ocks\u00e5 i att leda samtalen under v\u00e5ra reflektionstillf\u00e4llen. Vi \u00e4r ofta v\u00e4ldigt kreativa och kan ibland sv\u00e4va iv\u00e4g i v\u00e5ra samtal, n\u00e5got som naturligtvis \u00e4r positivt och fyller en funktion i vissa sammanhang, men samtidigt beh\u00f6ver vi h\u00e5lla fokus p\u00e5 det utvalda omr\u00e5det f\u00f6r att komma fram\u00e5t i v\u00e5r process. Alla i arbetslaget har dock ett viktigt ansvar i att bidra till v\u00e5ra reflektioner, b\u00e5de med dokumentation och material men \u00e4ven med reflektioner och analyser. Vi bidrar alla till varandras utveckling i arbetet.<\/p>\n\n\n\n
F\u00f6r mig personligen har den st\u00f6rre f\u00f6rst\u00e5elsen f\u00f6r SKA-arbetet ocks\u00e5 inneburit minskad stress. I och med den tydliga strukturen och att vi hela tiden kan koppla v\u00e5rt vardagliga arbete till det st\u00f6rre sammanhanget s\u00e5 k\u00e4nns det \u00e4nnu mer meningsfullt. Genom att vi ocks\u00e5 v\u00e4ljer ut en del i taget att l\u00e4gga extra fokus p\u00e5 s\u00e5 vet jag att vi kommer f\u00e5nga upp alla delar i l\u00e4roplanen \u00f6ver tid. Det blir ocks\u00e5 l\u00e4ttare att till\u00e5ta sig att stanna upp och vara i de l\u00e5ngsamma processerna d\u00e4r vi verkligen \u00e4r n\u00e4rvarande i barnens utforskande.<\/p>\n\n\n\n
\/Veronica Nytomt <\/p>\n\n\n\n
Hultsbergs f\u00f6rskola<\/p>\n\n\n\n
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2044", "user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl", "user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/", "user_nicename": "jennelie-ortendahl", "user_email": "ortendahljennelie@gmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2015-08-19 13:27:19", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl" }, "ID": 2044, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 11713, 11344, 11706 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "