Blogg
Fjärde årets lärarstuderande vid Karlstads universitet inom religion/samhällskunskap mot gymnasieskolan. Min förhoppning är att genom ett studentperspektiv blogga om valen och kvalen man kan ställas inför på bron till läraryrket. Kommentera gärna! Tips mottages tacksamt.
Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_thumbnail_id": "6929", "_fgd2wp_old_node_id": "1545", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c" }, "id": 6937, "ID": 6937, "post_author": "2052", "post_content": "Indien \u2013 landet som kom att bli den springande punkten f\u00f6r m\u00e5nga viktiga h\u00e4ndelser i mitt liv. Att jag hamnade i Karlstad inr\u00e4knat. Var ska jag b\u00f6rja, hur g\u00f6ra r\u00e4ttvisa?<\/span><\/p>
<\/span><\/span>
<\/em><\/p>
Vid Social Project School, Samneghat, Varanasi. <\/em><\/p>
<\/p>
<\/p>
<\/span><\/p>
S\u00e5 var hittar man inspiration p\u00e5 best\u00e4llning? I dagarna, med bokningar av biljetter och dylikt, s\u00e5 v\u00e4cks onekligen minnen. Jag t\u00e4nker att jag kan dela med mig av en br\u00e5kdel. Sen kan ni g\u00e4rna skriva till mig och p\u00e5tala vad jag inte tog upp men borde ta upp. Bra deal, tycker jag. F\u00f6r d\u00e5 delar jag g\u00e4rna med mig av mer. <\/span><\/p>
Om jag skulle n\u00e4mna en br\u00e5kdel \u2013 vad skulle det vara?<\/strong> Utifr\u00e5n att jag under m\u00e5nga \u00e5r l\u00e4st, l\u00e4st och l\u00e4st<\/em>, s\u00e5 \u00e4r det frestande att dras till det motsatta. Den andra polen i f\u00f6rh\u00e5llande till teori: Praktik. Upplevelse. K\u00e4nsla. Fenomen. Det \u00e4r den pusselbiten jag vill fila lite p\u00e5 \u2013 och nu s\u00e4tter jag upp klyscha-varningsskylten. <\/span><\/p>
<\/p>
Jag tror det uppst\u00e5r n\u00e5got speciellt n\u00e4r m\u00e4nniskor \u00e4r tillsammans. <\/span><\/h3>
<\/p>
<\/p>
\u00c4r det n\u00e5gra aha-upplevelser jag f\u00e5tt under \u00e5ren p\u00e5 universitetet s\u00e5 har det att g\u00f6ra med de sociala mekanismer som \u00e4r verksamma n\u00e4r m\u00e4nniskor \u00e4r tillsammans. Men p\u00e5 samma s\u00e4tt som det kan vara fantastiskt kan det ocks\u00e5 vara splittrande. Mellan \u201dvi\u201d som g\u00f6r \u201ds\u00e5 h\u00e4r\u201d och \u201ddom\u201d som g\u00f6r \u201ds\u00e5 d\u00e4r\u201d. Ett resonemang som tyv\u00e4rr tar upp plats f\u00f6r saker som \u00e4r viktigare, enligt min mening. <\/span><\/p>
Om vi fokuserar p\u00e5 de positiva<\/strong> sammanh\u00e5llande mekanismerna s\u00e5 pr\u00e4glades min upplevelse av Indien av just det. Hur vardagslivet med vad som \u00e4r religion och kultur flyter ihop i en f\u00e4rgsprakande prakt. Det \u00e4r den k\u00e4nslan med upplevelsen i centrum som jag vill kunna ta in i klassrummet f\u00f6r elever i religions\u00e4mnet. <\/span><\/p>
<\/span><\/p>
<\/p>
\/\/\/<\/span><\/p>
Jag g\u00e5r ned p\u00e5 de stora trappstegen vid Assi ghat. Stenblocken \u00e4r \u00e4nnu solvarma. Gudarnas kv\u00e4llsl\u00e4ggning har precis b\u00f6rjat och m\u00e4nniskor samlas p\u00e5 ghaten<\/em> f\u00f6r att se p\u00e5 ceremonin, \u00e4ta eller kanske samtala. N\u00e5gra indiska (jo, indiska) turister passerar i grupp med en flaggb\u00e4rande ledare. Hit, i Varanasi, vid den heliga floden Ganges<\/em>, f\u00e4rdas miljoner hinduer varje \u00e5r f\u00f6r att ta rituella bad. Ceremonierna har p\u00e5g\u00e5tt sedan urminnes tider. Med 3000 \u00e5rs dokumenterad historia \u00e4r Varansi, Ljusets alias Shivas stad, en av v\u00e4rldens \u00e4ldsta bebodda platser. <\/span><\/p>
\u201dHallo. Hallo.\u201d<\/strong> Mikrofonen testas och snart b\u00f6rjar mantramusiken fylla den ljumna kv\u00e4llen. Det m\u00f6rknar sakta, och barn springer efter turister f\u00f6r att s\u00e4lja ljusfat med blommor att s\u00e4tta i Ganges. De skarpt orange, doftande blommorna vid ljus, liksom i kransar runt gudabilder, har en sj\u00e4lvklar plats. I Indien \u00e4r det \u00e4r sv\u00e5rt att t\u00e4nka sig svenska blomb\u00e4nkar i rader med samma tagetes. \u201dYou do puja<\/em>, didi<\/em>\u201d. Priya ber\u00e4ttar att hon g\u00e5r i skolan om dagarna, men s\u00e4ljer ljus p\u00e5 kv\u00e4llarna. En annan flicka har vi sett dagarna i \u00e4nd\u00e5 p\u00e5 ghatten fr\u00e5n v\u00e5rt f\u00f6nster p\u00e5 guesthouset. F\u00f6r henne, liksom m\u00e5nga andra barn, \u00e4r det viktigare att bidra till familjef\u00f6rs\u00f6rjningen \u00e4n att spendera timmarna i skolan. <\/span><\/p>
<\/p>
<\/span><\/p>
<\/p>
Nere vid vattnet syns inte mycket mellan b\u00e5tarna. Dy, kruksk\u00e4rvor och organisk v\u00e4vnad fr\u00e5n m\u00e4nniskor och djur fyller det f\u00f6rorenade vattnet fr\u00e5n mikrobniv\u00e5 till f\u00f6rem\u00e5l. Vid ghatten l\u00e4ngre bort, Harichandra<\/em>, finns ett elektroniskt krematorium. Men bortanf\u00f6r stora huvudghaten finns Manikarnika<\/em>, stora br\u00e4nningsghaten, med b\u00e5l p\u00e5 stranden. Enligt hinduismen n\u00e5r den som kremeras i Varanasi moksh<\/em> - befrielse fr\u00e5n \u00e5terf\u00f6delse - n\u00e4r askan str\u00f6s i floden. <\/span> <\/span>
<\/span><\/span><\/p>Vid Assi ghat passerar Clean Ganga med sitt manifestationst\u00e5g - en kampanj som vill hj\u00e4lpa att rena sin heliga moder, Ganga Ma<\/em>, fr\u00e5n sin kemiska smuts. M\u00e5nga \u00e4r studenter fr\u00e5n det n\u00e4rliggande universitetet, BHU. Chai-wallan<\/em> springer iv\u00e4g med klirrande glas och sk\u00f6ljer dem inf\u00f6r n\u00e4sta terunda. Doften av s\u00f6t kardemumma blandas med frityros fr\u00e5n momos<\/em>. <\/span>N\u00e4r vi acklimatiserade oss n\u00e5gon g\u00e5ng efter den f\u00f6rsta m\u00e5naden \u00f6ppnades d\u00f6rrarna till hela Indiens kulinariska k\u00f6k p\u00e5 gatan. Ytterligare en tid tog det f\u00f6r v\u00e5ra magar att v\u00e4nja oss med de starka fyllda degknytena som doppas i \u00e4nnu starkare s\u00e5s. \u201dWestern e\u2019 spicy or Indian e\u2019spicy?\u201d fr\u00e5gar f\u00f6rs\u00e4ljaren i gatust\u00e5ndet samtidigt som han langar \u00e5tta pani puri<\/em> till n\u00e5gra bastanta kvinnor i den indiska turistgruppen. Efter m\u00e5nader i detta land \u00e4r svaret givet: \u201dIndian e' spicy\u201d. <\/span><\/p>
\/\/\/<\/span><\/p>
<\/p>
<\/p>
Erfarenheter \u00e4r a och o.<\/strong> Varf\u00f6r \u00e4r det viktigt i l\u00e4rarg\u00e4rning? Fr\u00e4mst handlar det kanske om trov\u00e4rdighet. Och inte minst att kunna v\u00e4cka engagemang och nyfikenhet. F\u00f6r att citera Saint Augustine: \u201dV\u00e4rlden \u00e4r som en bok, och den som inte reser, l\u00e4ser bara en sida\u201d<\/em>. <\/span><\/span><\/p>
Det \u00e4r nu n\u00e4stan fyra \u00e5r sedan jag s\u00e5g \u201dmitt\u201d Indien och kanske har saker f\u00f6r\u00e4ndrats. En del saker hoppas man verkligen ska f\u00f6r\u00e4ndras. I december 2012 n\u00e4r jag och min v\u00e4n Linn var halvv\u00e4gs genom v\u00e5r sexm\u00e5nadersvistelse skedde den fruktansv\u00e4rda gruppv\u00e5ldt\u00e4kten p\u00e5 en buss i New Delhi. S\u00e5dana saker \u00f6nskar man ska f\u00f6r\u00e4ndras snabbare \u00e4n uttrycket \u201dIndian time\u201d f\u00f6rm\u00e5r. <\/span><\/p>
Men en del saker med Indien varken tror eller hoppas jag ska f\u00f6r\u00e4ndras. 27 oktober b\u00e4r det av f\u00f6r fj\u00e4rde g\u00e5ngen - och det \u00e4r upp till bevis om min romantiserade bild \u00e4r v\u00e4rd namnet.<\/span><\/p>
<\/p>
\/Tilda<\/span><\/p>
<\/p>
<\/p>
<\/span><\/p>
Rituellt liv vid Ganges. <\/em><\/p>
<\/p>
<\/p>
<\/em><\/p>
Iscens\u00e4ttning av ber\u00e4ttelsen om Krishna Lila.<\/em><\/p>
<\/p>
<\/p>", "post_date": "2016-10-15 16:41:11", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "Upplevelsen i centrum!", "post_type": "blog", "slug": "upplevelsen-i-centrum", "_thumbnail_id": "6929", "_fgd2wp_old_node_id": "1545", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "post_date_gmt": "2016-10-15 16:41:11", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "upplevelsen-i-centrum", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2016-10-15 16:41:11", "post_modified_gmt": "2016-10-15 16:41:11", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/tilda-henriksson\/20161015\/upplevelsen-i-centrum\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish" }
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10398, 9025, 10791 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "