Blogg
Fjärde årets lärarstuderande vid Karlstads universitet inom religion/samhällskunskap mot gymnasieskolan. Min förhoppning är att genom ett studentperspektiv blogga om valen och kvalen man kan ställas inför på bron till läraryrket. Kommentera gärna! Tips mottages tacksamt.
Gymnasieskola/Gy. särskola
VFU – när den är som bäst?Gymnasieskola/Gy. särskola
Från Indien till en lärarutbildning på Karlstads universitetHär kan du bläddra bland äldre blogginlägg
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_thumbnail_id": "6741", "_fgd2wp_old_node_id": "1287", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c" }, "id": 6742, "ID": 6742, "post_author": "2052", "post_content": "Just nu p\u00e5g\u00e5r VFU \u2013 verksamhetsf\u00f6rlagd utbildning\u2013 f\u00f6r m\u00e5nga l\u00e4rarstudenter vid Karlstads univeristet. Undertecknad inr\u00e4knad!<\/strong><\/p>
F\u00f6r en student som tacklat facklitteratur, tentor och seminarier under l\u00e5ng tid \u00e4r det som att komma ut p\u00e5 frodigt gr\u00f6nbete. F\u00f6r en annan student \u00e4r det en \u00e4n h\u00f6gre belastning och stress. Och f\u00f6r en tredje \u00e4r det kanske snarare en tumultartad praxischock<\/em> som kan f\u00e5 den b\u00e4ste att ligga utslagen i soffan efter en dags Riktigt Arbete \u2013 eller s\u00e5 n\u00e4ra man nu kan komma.<\/p>
F\u00f6r faktum \u00e4r att jag vill lyfta fram lite vilken dubbelhet man som student kan k\u00e4nna. Ena foten i en l\u00e4randesituation d\u00e4r det kr\u00e4vs att man anpassar sig, pluggar och presterar p\u00e5 universitets examinationer. En annan fot befinner sig i en v\u00e4rld d\u00e4r man sj\u00e4lv ska ta kommandot ON STAGE och agera l\u00e5ngt fr\u00e5n universitetscaf\u00e9ts kaffe och tretimmarsf\u00f6rel\u00e4sningar. T\u00e4nk d\u00e5 p\u00e5 att vi ocks\u00e5 f\u00e5r uppgifter att genomf\u00f6ra fr\u00e5n universitets sida ut\u00f6ver allt det nya, lektionsplaneringar och auskultering.<\/p>
En kort rollanalys kan vara r\u00e4tt intressant att g\u00f6ra: student, kollega, l\u00e4rare, f\u00e4rskning p\u00e5 jobbet\u2026 \u2013 you name it<\/strong>. F\u00f6r de som \u00e4r ute p\u00e5 sin f\u00f6rsta VFU och kanske till och med kommer \u201ddirekt\u201d fr\u00e5n skolb\u00e4nken i gymnasiet beh\u00f6vs knappast s\u00e4ga att det \u00e4r \u00e4nnu mer f\u00f6rvirrande. Det h\u00e4r \u00e4r min andra VFU s\u00e5 jag visste mer om vad som komma skulle. S\u00e5 sent som ig\u00e5r fick jag fr\u00e5gan: \u201dStressar du mycket?\u201d<\/p>
Hah, jag kunde inte direkt h\u00e5lla n\u00e5got stone-face. Vet ni alla hur mycket praktik vi l\u00e4rarstudenter har? P\u00e5 \u00e4mnesl\u00e4rarprogrammet som jag g\u00e5r har vi 5 + 5 + 10 veckor (jag har allts\u00e5 5 veckor nu i mitten av min utbildning. Eller n\u00e4h\u00e4, det skulle f\u00f6rst\u00e5s vara lov ocks\u00e5, f\u00f6r man har ju visst det i skolan... ;-) 4 veckor blev det). S\u00e5klart man vill greja det! S\u00e5klart det tar ett tag att komma in i det! S\u00e5klart det \u00e4r<\/em> stressigt! Men det ska det vara.<\/p>
Missf\u00f6rst\u00e5 mig inte: jag hoppas innerligt att ingen blir n\u00f6dgad att b\u00f6rja i terapi-behandling f\u00f6r stresshantering. Men det \u00e4r NU vi studenter \u00e4ntligen har chansen att k\u00e4nna p\u00e5 verkligheten utanf\u00f6r universitetsbubblan. Den student som \u00e4r helt lugn och tycker VFU \u00e4r slappt skulle jag bli misst\u00e4nksam mot. Anstr\u00e4nger hen sig?<\/p>
F\u00f6r vem \u00e4r det d\u00e5 vettigt att l\u00e4sa mer om VFU?<\/strong> Tja, kanske f\u00f6r andra studenter. Men framf\u00f6rallt kan jag passa p\u00e5 att n\u00e5 en bredare publik bland er l\u00e4sare som genom olika roller tr\u00e4ffar<\/em> VFU-kandidater, kanske p\u00e5 just er skola? Jag talar p\u00e5 intet s\u00e4tt f\u00f6r alla studenter, men m\u00e5nga jag pratat med k\u00e4nner sig l\u00e4tt vilsna i b\u00f6rjan. Vilka spelregler g\u00e4ller mellan kollegor? Hur mycket ska jag ta f\u00f6r mig och hur mycket ska jag avvakta med att min handledare ska ta kommando till? Jag vill jag ju inte missbehaga hen som ska bed\u00f6ma<\/em> mig mer \u00e4n n\u00f6dv\u00e4ndigt! S\u00e5dana fr\u00e5gor \u00e4r vanliga bland studenters grubblerier.<\/p>
Vart vill jag d\u00e5 komma med detta?<\/strong> Jo: att jag tror p\u00e5 kommunikation. Det kanske l\u00e5ter klyschigt, men hur skapas inte de optimala f\u00f6ruts\u00e4ttningarna f\u00f6r att inte krossa f\u00f6rv\u00e4ntningar fr\u00e5n n\u00e5gon part s\u00e5 om inte genom dialog utifr\u00e5n m\u00e5lbilden? Det f\u00e5r varken studenter eller verksamma l\u00e4rare vara r\u00e4dda f\u00f6r (tro mig, en del studenter kanske k\u00e4nner att det har om inte en fot s\u00e5 \u00e5tminstone en t\u00e5 eller tv\u00e5 kvar i den tid d\u00e5 de sj\u00e4lva var elever och k\u00e4nner sig os\u00e4kra).<\/p>
Ni verksamma besitter s\u00e5 mycket erfarenhet och kunskap. Man \u00f6nskar ibland att man kunde ta ett kar och bara \u00f6sa fr\u00e5n den k\u00e4llan! Men mer verklighetstroget kan ni se vilken kraft ni besitter att forma oss l\u00e4rarstudenter. Var inte r\u00e4dd att tillr\u00e4ttavisa med genomt\u00e4nkt feedback. Var \u00f6ppen och bjud in till samtal! F\u00f6lj upp!<\/p>
Om vi inte tillsammans sj\u00e4lva kan jobba formativt, ska vi l\u00e4rarstudenter helt pl\u00f6tsligt kunna klistra p\u00e5 en formativ bed\u00f6mningspedagogik n\u00e4r det g\u00e4ller v\u00e5ra grundskole- eller gymnasieelever? Det m\u00e5ste enligt min mening genomsyra allt \u00e4nda fr\u00e5n l\u00e4rarutbildningen och arbetsplatsen. H\u00e4r vet jag ocks\u00e5 genom mitt deltagande i L\u00e4rarutbildningsn\u00e4mnden p\u00e5 Kau att universitet jobbar med att sammanl\u00e4nka universitetets roll tydligare i progressionen under VFU-perioderna och i kontakten mellan student-lokal l\u00e4rarutbildare-kursledare. Helt klart den utveckling jag vill se!<\/p>
<\/p>
Nu f\u00e5r jag snart avsluta mitt skrivande och bege mig till en AV. Det vill s\u00e4ga After Vfu.<\/strong> Tr\u00e4ffar man inte andra studenter p\u00e5 sin skola \u00e4r det lite som att tr\u00e4ffa landsm\u00e4n utomlands. Massor av gemensamma referenspunkter och funderingar p\u00e5 det nya. Gemenskapen blir viktig p\u00e5 ett nytt s\u00e4tt. Jag tycker det \u00e4r j\u00e4tteviktigt att bearbeta VFU-erfarenheter f\u00f6r att f\u00e5 perspektiv p\u00e5 hur det \u00e4r f\u00f6r andra i samma sits, kanske med andra omst\u00e4ndigheter. P\u00e5 samma s\u00e4tt t\u00e4nker jag att det \u00e4r viktigt att lokala l\u00e4rarutbildare pratar med varandra och med<\/em> era framtida kollegor \u2013 oss l\u00e4rarstudenter.<\/p>
<\/p>
\/\/Tilda<\/p>", "post_date": "2016-03-30 16:59:32", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "VFU - n\u00e4r den \u00e4r som b\u00e4st?", "post_type": "blog", "slug": "vfu-nar-den-ar-som-bast", "_thumbnail_id": "6741", "_fgd2wp_old_node_id": "1287", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "post_date_gmt": "2016-03-30 16:59:32", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "vfu-nar-den-ar-som-bast", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2016-03-30 16:59:32", "post_modified_gmt": "2016-03-30 16:59:32", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/tilda-henriksson\/20160330\/vfu-nar-den-ar-som-bast\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish" }
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10398, 9025, 10791 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "